Annonce
Erhverv

Dansk podcast-satsning vil have mere end 100.000 kunder

Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Podcast-platformen Podimo er tirsdag blevet lanceret. Bag selskabet står flere kendte personer.

Podcasts er et hit blandt mange, og fra tirsdag er der kommet et nyt sted at lytte til diverse lydudsendelser.

Selskabet Podimo er gået i luften med en platform, hvor lyttere enten kan vælge en gratis version eller en version, som koster 39 kroner per måned.

Forskellen mellem de to versioner er, at der er ekstra meget indhold i den version, der koster penge.

Podcastere, der leverer indhold til Podimo, får desuden del i den omsætning, som selskabet henter ind via sine månedlige abonnenter.

Bag Podimo står blandt andre pianist og tidligere musikchef i Tivoli Nikolaj Koppel og serieiværksætteren Morten Strunge, der tidligere har startet flere selskaber for siden at sælge dem.

- Jeg håber, at det her bliver startskuddet på en tjeneste, hvor vi forhåbentlig kommer et godt stykke over 100.000 abonnenter - og også gerne over 200.000 på sigt, siger Morten Strunge.

- Vi er lanceret i dag, og vi har allerede fået lige godt 2000 brugere om bord. Så det tegner allerede rigtig godt, tilføjer han.

Med sin erfaring med at starte selskaber for siden at sælge dem med en fortjeneste er det oplagt at spekulere i, om serieiværksætteren har samme ambition med Podimo.

Men det er der umiddelbart ikke planer om, fortæller han.

- Med det her projekt synes jeg, at jeg har meget mere langsigtede briller på. Jeg tror, at der kan blive en fantastisk forretning i Podimo, siger Morten Strunge.

I Podimos bibliotek af podcasts er der udsendelser fra flere kendte danskere som eksempelvis Casper Christensen og Frank Arnesen. Også karaktererne Fritz og Poul fra satireprogrammet "Rytteriet" har leveret indhold til tjenesten.

Foruden det dansksprogede indhold har Podimo også samlet en del podcasts på engelsk. Det skal hjælpe tjenesten med at få et ben uden for Danmark.

- Det er ikke kun et dansk medie. Man vil også kunne lytte til rigtig mange engelske formater på tjenesten, siger Morten Strunge.

Podimo kan hentes som en app til ens smartphone. Det giver mulighed for at have de mange podcasts med sig på farten.

Ifølge en undersøgelse fra DR Medieforskning lyttede omkring en femtedel af danskerne sidste år til podcast ugentligt.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Skal vi flette vore ...

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce