Annonce
Fyn

Kendt forsvarer om teleoplysninger: Skandale for vores retssystem

Forsvarsadvokat Mette Grith Stage mener, at det både er en skandale, at der er fejl i teleselskabernes oplysninger tilbage til 2012, og at politiet ikke omgående orienterede dommere og forsvarere, men holdt det hemmeligt i flere måneder. Arkivfoto: Yilmaz Polat
Det er ikke umuligt, at fejlen om teleoplysninger i retssager ikke har haft nogen reel betydning, men den giver en kæmpe mistillid til både politiet og retssystemet, mener Mette Grith Stage, kendt forsvarsadvokat fra fynske sager.

Anklagere, forsvarere og dommere har altid taget det for givet, at man kunne stole på teleoplysninger fra teleselskaberne, som er blevet fremlagt i retssager, for korrekte og fyldestgørende.

Men det er ikke længere tilfældet, mener forsvarsadvokat Mette Grith Stage, kendt fra mange fynske retssager, og som kalder fejlene i politiets konvertering af masteoplysninger fra teleselskaberne for intet mindre end en skandale for vores retssystem.

- Det lyder måske dramatisk, men man skal jo huske på, at teledata spiller en væsentlig og måske endda afgørende rolle i mange straffesager, siger forsvarsadvokaten.

Det gælder både småsager, hvor der måske kun er 30 dages fængsel på spil til store straffesager, hvor en person idømmes mange års fængsel. Og ligesom domstolene, forsvarere og anklagere har stolet på dna-undersøgelser og fingeraftryk har man også gjort det med oplysninger om, hvilken mast, en mobiltelefon har været på.

- Dette i kombination med, at fejlen har eksisteret i så mange år, og at politiet, da de så endelig opdager den, ikke straks orienterer dommere og forsvarere, men holder det hemmeligt i flere måneder, gør, at jeg mener, at det er rimeligt at tale om skandale, siger hun.

Annonce

Mistillid til systemet

Præcis hvor mange af hendes sager, som eventuelt skal gå om, har hun svært ved at vurdere, og det hjælper ikke at kigge i arkivet. Som følge af dataloven sletter hun løbende afsluttende sager, så derfor er det på ren hukommelse.

Men det er heller ikke sikkert, at det nytter noget at gennemgå alle sagerne tilbage til 2012.

- Det kan sagtens være, at det viser sig, at ”skandalen” ikke har haft nogen reel betydning i en eneste sag. Men særligt for den, som er dømt i en sag med teleoplysninger, vil der jo være en kæmpe mistillid til både politiet og retssystemet som sådan, og den enkelte sidder og tænker, om det nu alligevel kan have haft en betydning for hans eller hendes sag, siger Mette Grith Stage.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Annonce