Annonce
Odense

Karrierekanon: To Odense-bands offentliggjort som deltagere

For Akia vandt i 2014 DR's Karrierekanonen og før dem har fynske bands som The Eclectic Moniker også været igennem kanonen. Arkivfoto.

To fynske bands fra Odense er blevet udvalgt af juryen i DR's Karrierekanonen blandt de tolv kunstnere, der går videre til SPOT Festivalen, og dyster om finalepladser.

Ung, naiv, Lo-Fi pop og psykedelisk stonerrock.

De to beskrivelser dækker over henholdsvis popgruppen "Franske Piger" og rockbandet "De Forbandede", der er de to fynske bands, der er udvalgt gennem DR's Karrierekanonen til at spille på SPOT Festival og kæmpe om pladser til finalen på Smukfest i Skanderborg til sommer.

En jury med medlemmer fra DR, Smukfest, Bandakademiet blandt andre har udvalgt 11 kunstnere, der har sendt deres musik ind, og to ud af de elleve er fynske.

Efter at være blevet udvalgt af Karrierekanonens jury, går de elleve bands videre til SPOT Festivalen i Aarhus, hvorefter otte udvælges til finalen i Skanderborg, hvor der vælges tre vindere, der blandt andet får en plads på efterfølgende års Smukfest-program.

Af tidligere fynske bands, der har vundet Karrierekanonen, kan nævnes "The Eclectic Moniker" og "For Akia", der vandt i henholdsvis 2011 og 2014

Annonce

Se musikvideoen til "De Forbandedes" nummer "Må dit liv gå op i ild", og lyt til "Franske Pigers" nummer "Du", der begge fremhæves på Karrierekanonens hjemmeside.

Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce