Annonce
Biler

Kantet familie-folkevogn bliver mere stilren

Den nye VW Caddy vokser og bliver mere personbil-agtig i sit udtryk. Full LED-forlygter er nu en mulighed. Foto: VW
Den nye generation af VW Caddy byder på masser af det sofistikerede komfort- og sikkerhedsudstyr, der kan fås til Golf 8.

Enkle linjer og køreegenskaber, som er blevet mere personvognsagtige. Det er ledetrådene for den nye generation af den kantede Caddy, som er Volkswagens bud på en konkurrent til familieflyttere som især Citroën Berlingo og Peugeot Rifter.

Det er en bil, som lander herhjemme sidst på året.

De tyske designere har ikke været på en nem opgave, for det er svært at afvige meget fra skabelonen, når det er givet, at de praktiske kvaliteter, som masser af regulær plads til alt en familie måtte have behov for at slæbe med, skal være indeholdt.

På de indre linjer har ingeniørerne taget for sig i koncernens værktøjskasse og bygget den høje bil op over MQB-platformen, delvis kendt fra VW Golf, hvilket borger for mere civiliserede køreegenskaber.

Annonce

VW Caddy

Den 5. generation af VW Caddy bygger på koncernens MQB-platform og bliver dermed mere personvognsagtig. Den har McPherson-hjulophæng foran, mens bladfjedrene bagude er erstattet af en stiv bagaksel med langsgående svingarme, Panhard-stang og fjedre, hvilket giver bedre komfort. Samtidig er der nu mulighed for firehjulstræk.

Mere plads

Caddy er vokset på alle ledder og er blevet cirka ni centimeter længere og seks centimeter bredere, mens akselafstanden er vokset med omkring syv centimeter, og den er blevet en smule lavere.

Samtidig rulles et arsenal af nyt udstyr ud, som blandt andet omfatter mulighed for full LED-forlygter, nøglefri betjening, el-betjente sidedøre og bagklap samt stort panoramaglastag i næsten hele bilens længde.

Nyt er også nye berøringsskærme på 6,5 tommer til 10 tommer, hvor den største opsætning er en del af ekstraudstyr, som også omfatter digitalt cockpit. Samtidig sker en del af betjeningen på skærmpaneler, som det er tilfældet i den nye Golf 8, hvor en række af den gamle type drejekontakter til lys-, lyd- og menu-funktioner erstattes af skærmbetjening.

I alt bliver der mulighed for 19 assistent-systemer, så den noget rustikke nuværende model, som bygger på en konstruktion, der oprindeligt er fra 2003, og mest af alt kører som en håndværkerbil, tager et gevaldigt ryk frem. Det gælder blandt andet Travel Assist med vognbaneassistent, der assisterer bilens retning under kørslen, og fungerer ved sensorer i rattet. Nyt er også LED-kabinelys, mulighed for ergonomiske sæder, 230-volts stik og en loftventilator for bedre ventilering af bagsædepassagererne.

Avanceret gearskifte

På motorfronten spiller VW her ud med nye firecylindrede motorer, som lever op til de nye skrappere miljøkrav, der træder i kraft fra 2021. Det gælder for eksempel 2,0 TDI turbodieselmotorer på 75 hk til 122 hk, der nedbringer NOx-udledningen ved hjælp af to SCR-katalysatorer og dobbelt Adblue-indsprøjtning. Der kommer også en 1,5 TSI benzinmotor.

De foreløbige meldinger fra VW lyder på, at forbruget er 12 procent under forgængerens. Modellerne med DSG-automatgear med dobbeltkobling får samme ”shift-by-wire”-skiftekontakt, som også ses i den nye Golf.

Caddy har dog også et fast tag i erhvervslivet som en lille varevogn, og den del vil fortsat være det vigtigste ben for modellen. Den kommer - som i dag - både som almindelig model og forlænget Caddy Maxi, hvor den længste vil kunne klare to europaller.

Den største Caddy vil dog også kunne fås som personvogn, hvor det er en mindre familiebus. Detaljer om det danske modelprogram og priser kendes ikke.

VW’s familieflytter bliver mere komfortabel i sin fremfærd, og den vil kunne fås med 19 assistentsystemer. Foto: VW
De klassiske kontakter forsvinder til fordel for skærmbetjent instrumentering. Her er mulighed for digitalt cockpit. Foto: VW
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Takker politiet: Gydas skizofrene søn truede hende med samuraisværd og barrikaderede sig i huset

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1970: Odense Kommune bliver større i morgen

1995 Danmarks første elektroniske markedsplads åbnede i går for kunderne. Efter en lang sej fødsel er Diatel-netværket nu klar med en række tilbud til pc-ejere. For eksempel kan man sidde foran sin skærm og bestille teaterbilletter, lave sine bankforretninger, købe ind, læse Den Blå Avis eller se det seneste døgns nyheder. 30 forskellige tjenester er der indtil videre at vælge imellem på Diatel, der officielt blev søsat af forskningsminister Frank Jensen (S) med et tryk på den rette knap på tastaturet. Det er TeleDanmark/ Jydsk Telefon, Kommunedata og Girobank, der ejer Diatel. Derudover har dagbladene Jyllands-Posten og Politiken poster i bestyrelsen med ret til senere at købe sig ind i selskabet. 1970 Fra i morgen er Odense Storkommune en kendsgerning. I eftermiddag kl. 14 holdt det nyvalgte byråd sit konstituerende møde, hvor borgmester Holger Larsen som rådets ældste medlem bød de 28 andre medlemmer velkommen og derefter ledede valget af borgmester. Det blev som ventet Holger Larsen, der blev genvalgt med 15 stemmer (14 socialdemokratiske og folkesocialisten Alfred Andersen). Ingen andre kandidater var opstillet. Der foretoges valg af magistrat, der består af borgmesteren og fire rådmænd. Magistraten har borgmesteren som formand og består af rådmand Poul Nielsen, Bellinge, rådmand Jens Helbak, Odense, rådmand C. Jeppesen, Næsby og Lennart Larson, Pårup. 1945 Efter de begivenheder, der er sket i den senere tid, skulle man tro, at en flyvervarsling nu blev mødt med større alvor end nogen sinde tidligere. At dette ikke er tilfældet, kunne man opleve i går eftermiddag, da sirenerne kl. 15 forkyndte, at der kunne ventes overflyvning. I de første minutter, hvor sirenerne lød, var der en del mennesker, der søgte hjem eller i tilflugtsrum. Men det varede ikke længe, efter at sirenerne var blevet tavse, før der igen var børn på gaden og folk, der kom ud for at se, ”om der skete noget”. På et vist tidspunkt under varslingen var der samlet op mod et par hundrede mennesker på fortovet og kørebanen uden for det offentlige tilflugtsrum i Bryggergårdens kælder.

Danmark

Liveblog: Ældre og sårbare får gratis vaccination mod lungebetændelse

Odense For abonnenter

Forarget rådmand om ulovlig udlejning af boliger: - Det hører ingen steder hjemme

Danmark

Sundhedsmyndigheder: Vi har respiratorer, senge og personale nok til alle coronapatienter

Annonce