Annonce
Indland

Kan du bestå? Bilister dumpede på stribe, da de blev sendt til køreprøve

Vi er verdensmestre bag rattet - i hvert fald indtil vi kører bil med en køreprøvesagkyndig i passagersædet. I et eksperiment med 15 rutinerede bilister dumpede to ud af tre en praktisk køreprøve.

Nye biler fås med stadig mere sikkerhedsudstyr, og noget tyder på, at der er brug for det, for antallet af færdselsuheld i Danmark falder ikke - det er tværtimod stagneret, fortæller Codan Forsikring.

De fleste uheld sker ifølge forsikringsselskabet på grund af bilisters uopmærksomhed.

- Når det ikke er lykkedes at knække kurven i forhold til antallet af trafikulykker på trods af sikrere veje og klogere biler, så skyldes det, at mange danske bilister tager for let på det, når de kører bil.

- Enten er de uopmærksomme, eller også overvurderer de deres egne evner og kører for stærkt eller for tæt. Og så ser vi, at mange fejlvurderer situationer i trafikken, fordi de glemmer pensummet fra køreprøven og for eksempel fletter forkert eller fejllæser et skilt, siger Camilla Amstrup, privatkundedirektør i Codan, i en pressemeddelelse.

Annonce
Hvad sker der, hvis man tager en køreprøve efter at have haft kørekort i mange år? Arkivfoto: Yilmaz Polat

Forsikringsselskabet har stillet 1250 danske bilister fem spørgsmål om trafikregler og samtidig bedt dem vurderes deres evner som bilister. Et stort flertal mener, at de ville kunne bestå en køreprøve uden forberedelse.

Men da Codan sammen med en motorsagkyndig fra politiet sendte 15 rutinerede bilister til en teoriprøve og en praktisk køreprøve, dumpede alle 15 teoriprøven, mens 10 dumpede den praktiske prøve.

Ifølge spørgeundersøgelsen vidste hver fjerde bilist eksempelvis ikke, at det er lovpligtigt at orientere sig via bakspejl, sidespejl og skulder, inden man drejer eller skifter vognbane, og 30 procent var ikke klar over, at det er begge bilisters ansvar, at en tilkørende bil kan flette ind på motorvejen ved motorvejssammenfletninger.

- Vi vil gerne slå et slag for, at danskerne bevarer den respekt over for trafikken, som de havde, lige da de havde fået deres kørekort. Vores undersøgelse viser, at jo mere rutinerede bilisterne bliver, jo mere har de tendens til at overvurdere deres egne køreevner og dermed slække på opmærksomheden og forsigtigheden, siger Camilla Amstrup.

Hvis du også er sikker på dine evner som bilist, kan du teste dem i denne teoriprøve.

I videoen øverst i artiklen kan du se, hvilke fejl de 15 rutinerede bilister lavede, da de forsøgte at bestå en praktisk køreprøve.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Magnus & Aksel sang tårerne frem i X Factor: - Når I står der og sprudler, så tænker man WAUW!

Odense

Ørnens Dag på Stige Ø

Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense

Fra sceneskræk til sanger: Odenseanske Aksel er med i X Factor

Annonce