Annonce
Tre Spor Nu

Kampen for det tredje spor er hele Danmarks kamp

Motorvejskø på Fynske Motorvej. Foto: Michael Nørgaard

Fynske Motorvej spiller en så central rolle for den nationale trafik, at det er den mest påtrængende vejforbindelse at få færdiggjort, mener direktør i Dansk Industri. Også FDM og trafikforsker fremhæver betydningen.

Fynske Motorvej er langtfra kun fynboernes vej. 90 procent af alle biler, lastbiler og busser, der skal mellem Sjælland og Jylland benytter motorvejen, og den nationale gennemkørende trafik udgør næsten en tredjedel af al trafik på motorvejen.

Kampen for det tredje motorvejsspor er da også hele landets kamp, fastslår direktør for transportbranchen i Dansk Industri, Michael Svane.

- Motorvejen over Fyn er helt central i landet, og er den mest påtrængende vejforbindelse i Danmark at få færdiggjort. Motorvejen har en afgørende strategisk betydning for transport og mobilitet i hele Danmark, og opstår der trafikpropper på Fyn, forplanter det sig, siger Michael Svane.

Han har arbejdet med transporterhvervet siden 1991, da han blev direktør for Danske Vognmænd. Efterfølgende har han været direktør for Dansk Transport og Logistik, direktør i HTS og siden 2008 direktør for DI Transport. Han kender altså om nogen spillet om at få del i statslige trafikpenge.

- Kom i gang

Anlægsloven for det tredje motorvejsspor mellem Middelfart og Odense V blev vedtaget for syv år siden.

- Og når der er vedtaget en anlægslov, har politikerne taget stilling til nødvendigheden af en udbygning. Normalt forudsætter det, at de står på mål for at skaffe pengene. Det er så ikke sket på Fyn, hvor kun én etape af udbygningen er gennemført, og vi ser en række farlige situationer og uheld, når vejen går fra tre til to spor.

Michael Svane undrer sig også over, at Fynske Motorvej ikke er nævnt i regeringsgrundlaget, hvor der nævnes andre vejprojekter.

- Anlægsloven er der jo. Alle undersøgelser er foretaget, og det er bare at komme i gang. Det handler udelukkende om politisk vilje til at finde pengene. Der er et dramatisk behov for at få gjort noget. Vi kommer til at se endnu mere trafik på motorvejsnettet, og på den vestfynske motorvej er kapaciteten allerede ved at være opbrugt, siger DI-direktøren.

Ifølge tal, som Dansk Industri har regnet på for Fyens Stiftstidende, kører der i snit 8000 lastbiler på den fynske motorvej i døgnet. Bliver de i gennemsnit fem minutter forsinket, koster det ifølge DIs skøn 180 millioner. Alene Danske Fragtmænd taber årligt cirka 15 millioner kroner på at holde i kø på motorvejen, skønner direktør Peter B. Jepsen.

Annonce

Forsker: Flere pendler

Også trafikforsker ved Danmarks Tekniske Universitet, Mogens Fosgerau, peger på motorvejenes betydning for mobiliteten.

- Det er her, trafikvæksten er størst og fortsat vil stige. Det skyldes især, at arbejdsmarkedet er blevet mere specialiseret, og vi kører længere for at komme på arbejde. Det er en del af den teknologiske udvikling, forklarer han.

Han erkender, at et ekstra motorvejsspor vil føre mere trafik med sig med risiko for, at der på et tidspunkt igen vil opstå køproblemer.

- Men et ekstra spor vil give bedre fremkommelighed i en årrække, indtil trængslen er på samme niveau som i dag. Og en udvidet motorvej vil give mulighed for, at flere mennesker kan bo og arbejde andre steder, end de ellers ville have gjort, påpeger forskeren.

Annonce

FDM: Behov for ekstra spor

I bilejernes organisation FDM peger jurist Dennis Lange på betydningen af Fynske Motorvej som en national færdselsåre, der binder Danmark sammen. Derfor håber han, at det tredje motorvejsspor på Vestfyn snart bliver en realitet.

- I FDM har vi den holdning, at man skal udbygge veje, hvor der er et trafikalt behov. Og det er der på vestfynske motorvej.Vi oplever problemer med kø, nedsat fremkommelighed og risiko for ulykker. Og man har jo talt om det tredje spor i pokkers mange år, og her har vi en infrastrukturinvestering, der vil komme hele samfundet til gode, siger Dennis Lange og henviser til samfundsøkonomiske beregninger.

Dennis Lange erkender, at bilisterne også selv har et ansvar for de mange uheld på de to spor på E20 mellem Nr. Aaby og Odense.

- Hvis vi levede i den perfekte verden, ville der stort set ikke ske uheld, men sådan er det desværre ikke. Og al erfaring viser, at der sker flere uheld jo tættere, trafikken er. Derfor er det også nødvendigt at tilpasse vejenes kapacitet til efterspørgslen.

Annonce

Rahbæk Juel: - Vågn op Danmark

Borgmester i Odense Kommune, Peter Rahbæk Juul (S), slår også på, at kampen for det tredje spor bør være national.

- Folk kommer for sent frem mellem Øst- og Vestdanmark, når de bliver involveret i uheld eller bliver fanget i det trængselshelvede, der nogle gange opstår på E20. Skal kampen for det tredje spor lykkes, skal vi derfor have hele Danmark til at vågne op, så politikerne kan indse nødvendigheden af en udvidet motorvej, siger borgmesteren.

Han peger på, at anlægsloven for det tredje spor er vedtaget forlængst.

- Så det her handler også om almindelig ordentlighed. Når der er vedtaget en lov, forventer alle, at vejen udvides. Derfor må Folketinget finde de penge, der skal til. Ellers er det jo ligegyldigt, hvad de vedtager på Christiansborg.

Annonce

Mest læste

Odense For abonnenter

Hvidevare-doktoren vækker det døde til live: I 35 år er Sørens brugte maskiner gået som varmt brød

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: 358 blev konstateret smittet det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Assens

Politikommissær er overrasket, efter ny nærpolitistation er åbnet: Det er nærmest væltet ind med henvendelser

Erhverv For abonnenter

Det startede med to billetter til en boligmesse - nu har Lars og Marie en voksende blomsterbutik på nettet

Kerteminde

Pernille satsede alt på hotelgæster på fynsk gods: - Jeg havde simpelthen ikke kunnet nå begge dele

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Muslingefiskere skal holde sig væk: Vi vil hellere have lystfiskere og outdoor-turister

Odense

Jens gravede særdeles 'veludrustet' gulerod op i haven: - Jeg har aldrig set noget lignende:

Danmark

Lørdagens coronatal: 358 blev konstateret smittet det seneste døgn

Sydfyn For abonnenter

Borgmester har sendt sparekniven videre til udvalgene: Formænd tager den med ro og ser tiden an

Kerteminde

Burgerne er tilbage i populær grill: - Jeg er ikke i tvivl om, at der går meget omsætning tabt der

Odense

En lugt af død bredte sig i kvarteret: - Naboerne spurgte, om jeg havde lig i drivhuset

Nyborg

Fra tømrer til filialdirektør: Jesper har altid sagt sin mening - og det gav ansvar

Fyn For abonnenter

Familie kan ikke leve med ensom mormor på plejehjem: Nu flytter de hende hjem

Middelfart

Genbrug, sangaftner og systue: Røde Kors åbner ny forretning i gammel administrationsbygning

Annonce