Annonce
Gear

Kameraer gør bilerne gennemsigtige

Med et kamera, som er indbygget i A-stolpen og en tynd OLED-skærm her, bliver den pludselig gennemsigtig. Foto: Continental

Indbyggede kameraer og superflade skærme kan give bedre udsyn fra bilerne i trafikken. Dansk ekspert vil først se, om den nye teknologi virker i praksis, før en vurdering af effekterne.

Forestil dig en bil, hvor fysikkens love er ophævet, så du kan se gennem metallet og spotte bløde bilister i trafikken, som du i dag ellers ville have overset. Det scenarie er ikke længere fremtidsmusik.

En af de helt store underleverandører til bilindustrien har nemlig præsenteret et system, hvor der er kameraer indbygget i en bils forreste A-stolper, og hvor billedet vises på de nye, superflade OLED-skærme på indersiden af A-stolpen.

Annonce

Bilen er opmærksom

I dag bruges kameraer i stor stil ved sikkerhedssystemer. Det gælder især adaptive fartpiloter og automatiske nødbremser, hvor kameraer, radarer og sensorer arbejder sammen.Bakkamera er også standard i mange biler, mens advarsler for blinde vinkler (BLIS) ofte sker med sensorer i sidespejlene.

På modeller med parkeringssensorer, som er indbygget flere steder i bilen, hjælper disse bilister med at orientere sig i for eksempel garager.

Udfordringer med at se forbi

A-stolperne er vokset i takt med, at bilproducenterne i stadig højere grad gør A-stolper kraftigere for at give bilerne bedre sikkerhed. Det er Continental, som ud over dæk blandt andet også udvikler en række elektroniske systemer, der har udviklet den gennemsigtige A-Stolpe.

- Ved at sammensætte flere former for avanceret teknologi har vi skabt en løsning, der fjerner blinde vinkler ved A-stolperne og på den måde mindsker en farlig sikkerhedsrisiko for mange trafikanter. På den måde kan føreren frit se fodgængere, cyklister og andre bløde trafikanter, der kommer fra højre eller venstre, og hvor synsfeltet ellers ville være blokeret. Her er nu en direkte synslinje, siger Dr. Karsten Michels, der er chef for udvikling af interiør-teknologi hos Continental.

Følger blikket

Han peger på, at selv store genstande kan forsvinde i A-stolpens synsfelt, når man er meget tæt på. Continental har ydermere udviklet et 360-graders kamera, der følger førerens synsretning, og som giver vedkommende en oplevelse af at se gennem et "udvidet vindue".

Begge systemer findes endnu ikke i produktionsklare biler, men det er ikke urealistisk. Således har både Toyota og Hyundai-Kia indsendt ansøgninger på patenter for gennemsigtige A-stolper, skriver internationale medier.

Udviklingen med kameraer er i gang med hurtige skridt. Det viser sig på den nye elektriske Audi e-Tron. Her kan man som ekstraudstyr bestille sidespejle, hvor kameraer og skærme i kabinen afløser spejlglasset, mens Land Rover har vist et system med en gennemsigtig fronthjelm. Her er et kamera monteret under motorhjelmen, hvor det viser terrænets beskaffenhed, som projekteres op i forruden. Det er dog endnu ikke i produktion.

De nye teknologier giver en række muligheder. Men det er først i praktisk test, at det viser sig, om de virkelig kan bruges, påpeger Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør hos FDM og dansk medlem af Europa NCAP, som laver sikkerhedstest.

- Vi ser, at bilerne bliver mere sikre, men en konsekvens er, at for eksempel A- og B-stolper bliver kraftigere, mens nakkestøtterne vokser, og det koster på udsynet. Kameraer kan være med til at bløde op på det, men de skal prøves af i praksis, før man kan sige, hvor godt de virker, siger han.

Fjerner opmærksomheden

Søren W. Rasmussen nævner, at flere skærme i nogle tilfælde kan være med til at fjerne opmærksomheden fra vejen, fordi de tager noget af førerens koncentration. Der er dog ingen tvivl om, at der kommer flere skærme i bilerne. Søren W. Rasmussen tør ikke sige i hvor stort omfang, vi vil se kameraerne, og han kan heller ikke sige, hvor god en idé filosofien er, før han har set de helt konkrete funktioner i virkeligheden.

- Det er vigtigt, at betjeningen fungerer intuitivt, så man ikke bruger for meget opmærksomhed på denne frem for at koncentrere sig om trafikken. Nogle af de systemer, der vises, er givetvis gimmicks, og her handler det i sidste ende om, hvordan de virker, når man kommer ud i trafikken, siger Søren W. Rasmussen.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce