Annonce
Danmark

Kalundborg vinder mest på udligningsudspil: Vil have bedre veje, mere velfærd og lavere boligskatter

Borgmester i Kalundborg Kommune Martin Damm (V) håber udsigterne til flere penge gennem udligningsordningen bliver til virkelig denne gang. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Kalundborg Kommune står til at få flest ekstra penge, hvis regeringen får sit nye udspil om en ny udligningsordning vedtaget. I kommunen drømmer borgmester Martin Damm (V) om at bruge pengene på bedre veje, mere velfærd og lavere boligskatter.

Martin Damm (V), forholdsmæssigt er I den kommune, der står til at få flest penge ud af regeringens udspil til en udligningsreform. Hvad er din reaktion på det?

- Det lyder da rigtig godt. Jeg kender ikke beløbet, men der er ingen tvivl om, at Vest- og Sydsjælland har været hårdt ramt. Under VLAK-regeringens forhandlinger stod vi også til at få et pænt løft. Vi er glade for regeringen ikke er startet helt forfra men har anerkendt, hvor udfordringerne ligger. Det virker til, der en rød tråd i noget fagligt og sagligt bag deres udspil.

Hvad vil et økonomisk løft gennem en ny ordning betyde for jer?

- Det vil betyde, at vi får bedre vilkår til at kunne levere god service til borgerne, uden de skal brandbeskattes.

Hvad vil I konkret bruge pengene på?

- Det er noget kommunalbestyrelsen skal aftale. Indtil videre er der et udspil, så der skal lige laves en aftale først. Dengang VLAK-regeringen havde et, kommenterede vi også på, hvad vi ville bruge pengene på, men de kom aldrig. Vi har mange bygninger og veje, der godt kunne tåle en god omgang vedligeholdelse. Pengene skal nok få ben at gå på.

Vil I bruge nogle af pengene på mere velfærd?

- Ja, det vil vi tage bestik af, hvis de kommer. Det har også noget at gøre med servicerammer, og hvad der er af muligheder der. Jeg tror, uden jeg kender beløbet, at vi løber tør for penge, før vi løber tør for idéer.

I har også en af landets højeste grundskyldspromiller. I kunne vælge at sætte den ned, så det bliver mindre dyrt at være boligejer i jeres kommune?

- Det kunne man også. Men vi er nødt tage bestik af, hvad den endelige aftale kommer til at indeholde. Det provenu der vil være der, skal måske deles, så vi ikke længere har den højeste grundskyld, men også får mere velfærd og får gjort noget ved vores bygninger og infrastruktur. Det er de håndtag, der er at skrue på.

Gentofte er den kommune, der står til at miste forholdsmæssigt flest penge på udspillet. De første syv måneder af året går den skat, Gentoftes borgere betaler, allerede til andre kommuner og først derefter begynder skatten at gå til kommunens egne borgere. Er det rimeligt, at den periode nu forlænges yderligere, så I og andre fattige kommuner kan få flere penge?

- Det er ikke anderledes end den skat, vi betaler til statskassen idag. Det er klart, at dem der tjener mest skal betale flere kroner og ører i skat, end dem, der tjener mindst. Formålet med udligningssystemet er, at man for nogenlunde samme skatteprocent, kan have nogenlunde samme service. I dag har Gentofte en af landets laveste skatter, og det kan være, de vil dække deres tab ind ved at sætte skatten op til et niveau, der nogenlunde svarer til gennemsnittet i landet. I dag har de både lavere skat og højere service end gennemsnittet.

Mener du pengene vil gøre mere gavn i jeres kommune, end de ville have gjort i Gentofte Kommune?

- Nej, hvis du spørger alle borgmestre, vil de helst beholde deres penge, der hvor de hører til. Men hvis vi skal leve op til formålet med at skabe sammenhængskraft i Danmark i dag, er det nødvendigt at omfordele. Så kan kommunerne selv vælge, om de vil have en højere skat og bedre service eller omvendt. Men selv efter den her ændring, tror jeg ikke, vi i Kalundborg kommer til at stikke Gentofte i skatteprovenu og service.

Annonce

Gentofte Kommune afviser at kommentere udspil

Avisen Danmark har kontaktet både Gentofte og Kalundborg kommuner for at få deres kommentar til regeringens udspil til en ny udligningsreform. Gentofte Kommunes borgmester Hans Toft (K) har ikke ønsket at kommentere udspillet på nuværende tidspunkt. Ligeledes ønskede viceborgmesteren og en række andre medlemmer af kommunalbestyrelsen heller ikke at udtale sig, før regeringens fulde plan er præsenteret torsdag.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod hende

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn

Lastbil tabte tre ton tung anhænger på motorvej: - Vi kunne have stået med en kæmpe katastrofe

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce