Annonce
Gear

Kalashnikov vil konkurrere med Tesla

Det er ren retrodesign i den nye Kalashnikov, der er endnu en elbil. Foto: Kalashnikov

Den russiske våbenproducent Kalashnikov, der er mest kendt for automatriflen AK-47, har meldt sig ind i kampen om super-elbiler.

Kalashnikov er det seneste indslag af mere eller mindre eksotiske virksomheder, der vil kaste sig over at producere elbiler. Senest har det blandt andet været meldt ud, at støvsugerproducenten Dyson vil lave elbiler, og nu melder Kalashnikov sig på markedet med en CV-1 EV prototype.

Bilen har rendyrket retrodesign, der nærmest er et ekko af Sovjetunionens Izh-Kombi, der var en populær bil på de kanter i 1970'erne.

Kalashnikov viste meget belejligt bilen, der skulle have en rækkevidde på 350 kilometer, på en våbenmesse i Moskva.

CV-1 vil hjælpe Kalashnikov ind i rækken af elbilproducenter som Tesla og blive en konkurrent, fortalte producenten nyhedsbureauet RIA Novosti.

Annonce

Mange producenter

Kalashnikov har allerede forsøgt at udvide sit brand ved at lave butikker, der sælger tøj og andet civilt tilbehør. CV-1's batteri har kræfter, der gør, at bilen kan accelerere fra 0 til 100 kilometer i timen på seks sekunder.

Med elektriske motorer, der bliver mere populære, konkurrerer nye virksomheder om at komme ind i sektoren sammen med etablerede producenter som Volkswagen, Jaguar, Mercedes-Benz, Daimler og BMW.

Mange producerer en prototype, men kæmper for at overvinde finansieringsbegrænsninger og forvalte en meget kompleks forsyningskæde og produktionsproces for rentabelt at kunne skabe biler.

Kalashnikov gav ikke detaljer om produktions- eller salgsplaner for CV-1.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Vildt uheld på E20: Tidligst om en måned har politiet et svar

Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Odense

Bliv frivillig i Den Fynske Landsby

Leder For abonnenter

I Sherwood-skoven

Udligningsordningen er et fantastisk værktøj, der gør Danmark til et mere lige samfund, for den mellemkommunale udligning betyder i al enkelthed, at de kommuner, der har mange penge, giver en lille del af deres velstand til de kommuner, der har færre eller få penge. Udligningsordningen er derfor en ægte Robin Hood-løsning, som de fleste danskere bør kunne være enige om. Det betyder selvsagt ikke, at danskerne - både politikerne og folk, som vi er flest - er enige om, hvordan udligningsordningen skal strikkes sammen. Man kan, som det fremgår af stort set samtlige medier i denne tid, skændes om økonomiske nøgletal og detaljer i en sådan udligningsordning i én uendelighed. For ordningen skiller selvfølgelig vandene. De, der har udsigt til at få flere penge i kassen i kraft af en ny udligningsordning, er som regel fulde af ros til og argumenter for, hvorfor ordningen er velfungerende. Omvendt er de, der kan se frem til at få færre penge i kommunekassen, kritiske over for ændringerne. Sagen er, at alle politikere, uanset landsdel og politisk syns- og standpunkt, allerhelst bare vil have flere penge til deres egen kommune. Social- og indenrigsministeren blev i sidste uge kritiseret for at manipulere eller hemmeligholde en række af de tal, der ligger til grund for beregningerne i regeringens forslag til en ny udligningsreform. Det har ministeren undskyldt - og samtidig korrekt pointeret, at man kan gøre tallene op på flere forskellige måder. Og det er sandt. Udligningsordninger er svært stof for de fleste, inklusive mange økonomer og politikere. De enkelte parametre, der ligger til grund for både den gamle udligningsordning og regeringens forslag til en ny udligningsordning, kan diskuteres og endevendes i én uendelighed. Derfor er kritikken af og debatten om ordningen både relevant og nødvendig. Det ændrer blot ikke på, at vi alle, fattige som rige, socialister som liberale, jyder som fynboer, bør glæde os over, at udligningsreformen gør Danmark mere lige. På ægte Robin Hood-manér. Ligesom i Sherwood-skoven.

Annonce