Annonce
Gear

Kalashnikov vil konkurrere med Tesla

Det er ren retrodesign i den nye Kalashnikov, der er endnu en elbil. Foto: Kalashnikov

Den russiske våbenproducent Kalashnikov, der er mest kendt for automatriflen AK-47, har meldt sig ind i kampen om super-elbiler.

Kalashnikov er det seneste indslag af mere eller mindre eksotiske virksomheder, der vil kaste sig over at producere elbiler. Senest har det blandt andet været meldt ud, at støvsugerproducenten Dyson vil lave elbiler, og nu melder Kalashnikov sig på markedet med en CV-1 EV prototype.

Bilen har rendyrket retrodesign, der nærmest er et ekko af Sovjetunionens Izh-Kombi, der var en populær bil på de kanter i 1970'erne.

Kalashnikov viste meget belejligt bilen, der skulle have en rækkevidde på 350 kilometer, på en våbenmesse i Moskva.

CV-1 vil hjælpe Kalashnikov ind i rækken af elbilproducenter som Tesla og blive en konkurrent, fortalte producenten nyhedsbureauet RIA Novosti.

Annonce

Mange producenter

Kalashnikov har allerede forsøgt at udvide sit brand ved at lave butikker, der sælger tøj og andet civilt tilbehør. CV-1's batteri har kræfter, der gør, at bilen kan accelerere fra 0 til 100 kilometer i timen på seks sekunder.

Med elektriske motorer, der bliver mere populære, konkurrerer nye virksomheder om at komme ind i sektoren sammen med etablerede producenter som Volkswagen, Jaguar, Mercedes-Benz, Daimler og BMW.

Mange producerer en prototype, men kæmper for at overvinde finansieringsbegrænsninger og forvalte en meget kompleks forsyningskæde og produktionsproces for rentabelt at kunne skabe biler.

Kalashnikov gav ikke detaljer om produktions- eller salgsplaner for CV-1.

Annonce
Forsiden netop nu
Sport

KMD Cup kommer til Odense

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce