Annonce
Gear

Kalashnikov vil konkurrere med Tesla

Det er ren retrodesign i den nye Kalashnikov, der er endnu en elbil. Foto: Kalashnikov

Den russiske våbenproducent Kalashnikov, der er mest kendt for automatriflen AK-47, har meldt sig ind i kampen om super-elbiler.

Kalashnikov er det seneste indslag af mere eller mindre eksotiske virksomheder, der vil kaste sig over at producere elbiler. Senest har det blandt andet været meldt ud, at støvsugerproducenten Dyson vil lave elbiler, og nu melder Kalashnikov sig på markedet med en CV-1 EV prototype.

Bilen har rendyrket retrodesign, der nærmest er et ekko af Sovjetunionens Izh-Kombi, der var en populær bil på de kanter i 1970'erne.

Kalashnikov viste meget belejligt bilen, der skulle have en rækkevidde på 350 kilometer, på en våbenmesse i Moskva.

CV-1 vil hjælpe Kalashnikov ind i rækken af elbilproducenter som Tesla og blive en konkurrent, fortalte producenten nyhedsbureauet RIA Novosti.

Annonce

Mange producenter

Kalashnikov har allerede forsøgt at udvide sit brand ved at lave butikker, der sælger tøj og andet civilt tilbehør. CV-1's batteri har kræfter, der gør, at bilen kan accelerere fra 0 til 100 kilometer i timen på seks sekunder.

Med elektriske motorer, der bliver mere populære, konkurrerer nye virksomheder om at komme ind i sektoren sammen med etablerede producenter som Volkswagen, Jaguar, Mercedes-Benz, Daimler og BMW.

Mange producerer en prototype, men kæmper for at overvinde finansieringsbegrænsninger og forvalte en meget kompleks forsyningskæde og produktionsproces for rentabelt at kunne skabe biler.

Kalashnikov gav ikke detaljer om produktions- eller salgsplaner for CV-1.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Biler

Kia udvider paletten af plug-in-hybrider

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];