Annonce
Middelfart

Kørelærer i opråb til forældre: 17-årige kører ulovligt bil - uden en voksen ledsager

Helle-Charlotte Rasmussen kommer med en løftet pegefinger til forældre i Middelfart, der lader 17-årige køre bil uden en erfaren bilist på passagersædet, som loven ellers foreskriver. Foto: Daniel Kofoed.

Middelfart: Siden 1. januar 2017 har det været muligt for 17-årige via en forsøgsordning at erhverve kørekort og efterfølgende køre bil, hvis man blot er ledsaget af en person med mindst 10 års køreerfaring.

Og det er en god ordning, der er med til at sikre bedre bilister, mener tre kørelærere fra Middelfart, Fyens Stiftstidende har været i kontakt med.

En af dem er Helle-Charlotte Rasmussen fra Helles Køreskole, der dog konstaterer, at nogle forældre vælger at se bort fra lovgivningen:

- Jeg er helt vild med ordningen, for når mine elever er 17 år og består, så skal de ikke ud at køre alene. De har stadigvæk mor eller far ved siden af, siger køreskoleejeren, der "rigtig tit" hører, at 17-årige alligevel sætter sig bag rattet - uden en ledsager, som ellers er lovpligtigt, indtil den unge fylder 18 år.

- Det gør mig ked af det, når de 17-årige på gymnasiet fortæller mig, at mange forældre lader deres 17-årige køre alene i skole. Så taber jeg mit gode håb, siger Helle-Charlotte Rasmussen.

Hun mener, at det er forholdsvis udbredt, at forældre lader 17-årige køre alene til eksempelvis gymnasiet, og det kan ifølge kørelæreren ødelægge den ellers velfungerende ordning, der er på prøve til udgangen af 2019.

Annonce

Håber, at ordning består

Gitte Mogensen fra Gittes Køreskole har også hørt om tendensen, men fortæller, at det kan være svært at bedømme omfanget, og om den unge bilist er fyldt 18 år, når man spotter en tidligere elev bag rattet.

Og Torben Trafik fra Køreskolen Torben Trafik oplyser, at han ikke hører til den slags i teorilokalet, hvor han i øvrigt opfordrer eleverne til at følge lovgivningen.

Begge kørelærere oplyser desuden, at det endnu er uklart, om ordningen består efter årsskiftet. De krydser begge fingre for, at det også i 2020 bliver muligt for 17-årige at sætte sig bag rattet med en ledsager.

- Det er en glimrende ordning, og jeg kan ikke mærke forskel i modenheden, mener Gitte Mogensen, mens Torben Trafik oplever, at flere unge snakker mere om kørslen og teorien bag med deres forældre end tidligere, så nye regler på området dermed bliver mere udbredt.

En ledsager skal mindst være 30 år, have haft kørekørt i 10 år og må ikke have en alkoholpromille på over 0,5.

Det er den 17-årige, der i sidste ende er ansvarlig for kørslen. Ledsageren kan også i visse situationer blive gjort medansvarlig.

Det var tirsdag ikke muligt at få en kommentar fra Fyns Politis færdselsafdeling.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Skal vi flette vore ...

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce