Annonce
Nordfyn

Købmænd: Kunderne er gode til at holde afstand

I Superbrugsen i Søndersø har butikken opsat plexiglas til at skærme mellem kunderne for enden af kassebåndene. Foto: Superbrugsen Søndersø
Overordnet set er der kun rosende ord fra to købmænd, der beretter om kunders afstandtagen og spredte indkøb.

Nordfyn: - Jeg synes, at langt de fleste er gode til at holde afstand. Men en sjælden gang kan vi faktisk godt opleve, at dem, der måske ellers netop er i faregruppen, ikke holder nok afstand. Men generelt er folk rigtig gode til det.

Sådan lyder meldingen fra Michael Bjerg, uddeler for Superbrugsen i Søndersø. Derfor er det ikke sket særligt tit, at han eller hans medarbejdere har måttet bede folk om at holde afstand.

- Ofte er det bare sådan, at vi andre så træder et skridt tilbage, hvis nogen kommer for tæt på. Men jeg har da også været henne og bede folk om at holde afstand, for eksempel ved kasserne, hvor vi jo har sat markeringer op, som måske ikke altid bliver overholdt.

Det er kun få kunder, som ikke forstår at holde den fornødne afstand, oplever de to nordfynske købmænd. Foto: Superbrugsen Søndersø
Annonce

Alle ved det jo godt

Også i Meny i Bogense, har nordfynboerne ifølge købmand Lasse Andersen forstået budskabet.

- Langt de fleste er rigtig gode til at holde afstand. Efterhånden er vi jo så langt henne, at nu er der stort set ikke nogen, der ikke kan finde ud af det, for alle ved jo godt, hvordan man skal opføre sig.

Han har dog enkelte gange været henne og bede folk om at holde mere afstand.

- Det har mest været, hvis der er nogle andre kunder, der føler sig lidt utrygge. Der er jo nogle, der tager det mere bogstaveligt end andre, og hvis der er nogle, der ikke føler sig tilpasse, fordi andre går for tæt på dem, så er de nogle gange kommet hen og har spurgt, om ikke vi kunne gøre noget. Og så har vi taget en snak med kunderne om det, fortæller han.

- Men man skal jo tænke på, at vi har 1000-1500 kunder, og det kan måske tælles på én hånd, det antal gange, vi har grebet lidt ind, opridser han.

Annonce

Virkede nærmest koordineret

Selv i de normalvis travle påskedage, beretter Michael Bjerg, var der orden i geledderne under nordfynboernes indkøb i Superbrugsen i Søndersø.

- Påsken forløb på en meget, meget fornuftig måde. Så jeg er egentlig meget positiv overrasket. For salgsmæssigt har det egentlig været okay, men det føltes ikke så travlt, som det plejer at gøre.

Det, forklarer han, skyldtes de to ekstra åbningsdage, som regeringen lukkede op for forud for påskens helligdage. To ekstra åbningsdage, som Michael Bjerg egentlig var noget forbeholden over for, men som altså viste sig at have god effekt på antallet af kunder i butikken ad gangen.

- Det plejer at klumpe sig helt vildt sammen og i bestemte tidsintervaller. Men i år synes jeg virkelig, at folk spredte deres indkøb ud i de timer, der var at handle i. Det virkede nærmest helt koordineret.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Kamerahold ville ikke hilse på OL-chefen fra Tommerup: Mere end et år senere gennemføres OL 'stensikkert'

Annonce