Annonce
Kultur

Tragedie i tre kapitler: Serieteater er inspireret af vanedannende serier på Netflix og HBO

Cecilie Gerberg og Alexander Mayah Larsen spiller Catherine og Heathcllff i Emily Brontës skæbnesvangre kærlighedsdrama, "Stormfulde højder", der bliver opført som serieteater. Foto: Emilia Therese
Cathy og Heathcliffs dystre og skæbnesvangre kærlighedshistorie bliver fortalt over tre efterårsmåneder, når "Stormfulde højder" bliver til serieteater på Værkstedet.

Odense: Som teatermenneske misunder Jacob Schjødt den mulighed tv-kanaler og ikke mindst de store streamingtjenester har for at skabe afhængighedsforhold, der i årevis fastholder seerne. "The Crown", "Game of Thrones" og "Peaky Blinders" er nogle af de senere års langtidsholdbare streamingsucceser.

I efteråret overfører Odense Teaters direktør seriekonceptet til teatrets intimscene, Værkstedet, med en kærlighedsføljeton i tre afsnit.

Forlænget levetid

- Vi har et brændende ønske om at give teateroplevelsen en levetid, der rækker ud over den ene aften, man er i teatret. Vi vil have publikum til at længes efter næste kapitel af historien og gensynet med personerne. Men vi nøjes ikke med at "tvinge" folk i teatret tre gange i løbet af efterårsmånederne, så for at holde gryden i kog vil vi invitere til åbne prøver og interagere med publikum på de sociale medier, siger Jacob Schjødt.

Hvis man følger serier på Netflix og HBO, oplever man ofte, at spændingskurven i perioder falder drastisk. Måske fordi det udtænkte plot er for spinkelt at brede ud over mange sæsoner.

For at undgå den fælde har Jacob Schjødt valgt en litterær klassiker med en handling, der udelukker enhver risiko for stilstand eller træden vande.

Annonce

En yndlingsroman

- Emily Brontës "Stormfulde højder" er ultimativt en af mine yndlingsromaner. Kapitelformatet giver os mulighed for at folde den dystre kærlighedshistorie helt ud, i stedet for at skære fra og reducere, som man almindeligvis er nødt til, når man dramatiserer litterære sværvægtere, siger Jacob Schjødt og fortsætter:

- Der er så mange lag i Catherine og Heathcliffs passionerede kærlighedsforhold, at historien har godt af et hvil undervejs.

Som læser kan man lægge bogen fra sig og lade indtrykkene bundfælde sig, inden man griber bogen igen. Den samme "modnings"-effekt håber Jacob Schjødt at opnå ved dele kapitlerne ud over tre måneder.

- Ved at udvide spilletiden fra én til tre aftner bliver der plads til at gå på opdagelse i karaktererne og få deres indbyrdes relationer til at stå tydeligere.

Annonce

Sprængfarlig elskov

Tanken om en nyfortolkning af "Stormfulde højder" har ulmet, siden Jacob Schjødt som 22-årig læste romanen første gang.

- Det var min mentor, Vibeke Wrede, der anbefalede mig at læse romanen, som også er en af hendes favoritter. Så det er en særlig sløjfe, der bliver bundet, når det er Vibeke, der skriver manuskriptet og iscenesætter forestillingen.


Vi vil have publikum til at længes efter næste kapitel af historien og gensynet med personerne.

Jacob Schjødt, direktør, Odense Teater


Det havde været for oplagt at genskabe Yorkshires forvitrede og uvenlige natur på teatrets store blackbox-scene i Odeon, så den løsning skød Vibeke Wrede og Jacob Schjødt straks ned:

- I Værkstedets intime rum flytter fokus naturligt fra det udvendige drama til alt det usagte, så vi kan forstørre det egentlige og langt mere sprængfarlige drama, der i romanen udspiller sig mellem linjerne, siger, siger Jacob Schjødt.

"Stormfulde højder" opføres på Værkstedet. Afsnit 1: 22. september-12. oktober, afsnit 2: 21. oktober-9. november og afsnit 3: 24. november-16. december. Billetter sælges kun som en pakke med alle tre afsnit.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Ikke til salg: Olav de Linde-direktør afviser grundejerforenings købstilbud af omstridt areal ved Åløkkeskoven

Annonce