Annonce
forside

Kæmpekøer på Siø: Sensorer ved trafikregulering defekte

De nye signaler på Langelandsbroen giver problemer. Arkivfoto.

Trafikreguleringsudstyr på Langelandsbroen defekt - udbedres formentlig tirsdag

Siø: De seneste dage har man kunnet opleve store bilkøer hen over Siø mod Langeland om eftermiddagen, når der i myldretiden er mest trafik i denne retning. Det skyldes nogle defekte sensorer i trafikreguleringen, så man har måttet regulere på en anden måde end ellers.

Man kan under renoveringen af Langelandsbroen kun køre i én retning ad gangen oppe på toppen. Sensorerne er placeret, så de tager højde for mængden af trafik, og man kan lade det grønne lys vare længere i den mest belastede retning.

Men i de seneste dage har man måttet lave en fast omløbstid, som siger 36 sekunder ad gangen i hver retning uanset trafikmængderne, oplyser fagprojektleder Kirsten Riis fra Vejdirektoratet.

Hvis alt går vel, kommer der nye sensorer i løbet af tirsdagen, og når disse er monteret, skulle man igen kunne lave omløbstid, som tager højde for, i hvilken retning der er mest pres på, påpeger hun.

Renoveringen af Langelandsbroen er beregnet til at tage cirka halvandet år. Man skulle efter planen blive færdig til november 2019.

Annonce
Langelandsbroen bliver renoveret, og trafikken reguleres frem til november næste år. Arkivfoto: Kim Rune
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce