Annonce
Erhverv

Kæmpe-opkøb har været dyrt for Odense-vognmand

Poul Henrik Schou driver vognmandsforretningen, som hans farfar stiftede for 80 år siden. Arkivfoto: Kim Rune
Transportfirmaet Poul Schou fordoblede sin størrelse med et slag, men væksten har kostet mange penge, og overskuddet er skrumpet kraftigt.

Odense: Fra den ene dag til den anden blev den 80 år gamle vognmandsvirksomhed Poul Schou i Odense sidste år dobbelt så stor. Firmaet købte kollegaen Bruun & Nielsen i Ejby og blev dermed den næststørste vognmandsforretning på Fyn.

Den kraftige vækst lyser tydeligt op i det nye regnskab for koncernens moderselskab, Container-Trans af 6. december 1976, men det gør det faldende overskud også. I 2017/18 fik Poul Schou et overskud på 6,2 millioner kroner før skat, i det nye regnskab for 2018/19 er den post faldet til 1,5 millioner kroner.

- Det har været meget dyrere, end jeg havde forventet, og omkostningerne vil også præge det næste regnskab, erkender direktør og ejer Poul Henrik Schou.

Annonce

Container-Trans af 6. december 1976 ApS

Hjemsted: Odense SV

CVR-nummer: 81884811

Regnskabstal for 2018/19 (Tal for 2017/18 i parentes):

Brutto-fortjeneste: 126,4 millioner kr. (76,9 millioner kr.)

Overskud før skat: 1,5 millioner kr. (6,2 millioner kr.)

Overskud efter skat: 624.655 kr. (5,1 millioner kr.)

Egenkapital: 26,4 millioner kr. (26,2 millioner kr.)

Antal ansatte: 215 (136)

Klik her for at se regnskabet.

Har købt op 20 gange

Det er ikke noget nyt for ham at købe andre virksomheder, han har været igennem cirka 20 opkøb i sine år i branchen. Men det seneste var anderledes.

- Det gør en kæmpe forskel, når du køber noget, der er så stort. I forhold til det her, har de andre været små, og vi er hurtigt kommet videre. Ved købet af Bruun & Nielsen er der bare nogle større konsekvenser, og det tager meget længere tid at få tingene på plads - simpelthen fordi det er et meget større firma, siger Poul Henrik Schou.

Han har nu 120-130 lastbiler, 240 chauffører og 35 administrative medarbejdere. På årsplan er bruttofortjenesten, der tidligere var på 77 millioner kroner, blevet fordoblet, men det fremgår ikke af det nye regnskab, da opkøbet skete midt i regnskabsåret.

En del af udfordringerne ved sammenlægningen af de to organisationer er meget praktiske. It-systemer skal lægges sammen, bogholderier skal samkøres, og stillingerne skal fordeles mellem de mange flere medarbejdere.

Utilfredsstillende

Der har egentlig ikke været større problemer i sammenlægningen, og der er ikke dukket overraskelser op undervejs.

De administrative ændringer koster ganske enkelt mange penge at gennemføre, dertil kommer udgifterne ved at afskedige de folk, der bliver til overs ved en sammenlægning. Desuden har direktøren og mange andre i organisationen brugt en meget stor del af deres tid på sammenlægningen, dermed har de forsømt andre områder, hvilket også har kostet penge.

- Det er alle de områder, der tilsammen giver os et utilfredsstillende resultat, siger Poul Henrik Schou.

Poul Schou har adresser flere steder på Fyn og i Jylland. En stor del af aktiviteterne er ved at blive samlet på Logistikvej i Odense lige syd for den fynske motorvej. Arkivfoto: Poul Schou

Tastearbejde skal væk

Trods omkostningerne har han ikke fortrudt beslutningen om at købe Ejby-virksomheden.

- Nej overhovedet ikke, jeg mener stadig, at det var en god idé. Gevinsterne vil helt sikkert vise sig, men det tager nok mellem et og tre år, inden vi kan se dem, siger han.

Derimod har fordoblingen af størrelsen allerede skabt gevinster blandt kunderne. Ifølge direktøren åbner den nye størrelse op for et helt nyt marked.

- Vi får meget større kunder nu, end vi gjorde tidligere. Både fordi vi er bedre i stand til at håndtere opgaverne, og fordi de store kunder tror mere på os med den størrelse, vi har nu, siger Poul Henrik Schou.

Han er gået i gang med at reducere omkostningerne. Til maj flyttes alle bilerne i Ejby til Logistikvej i Odense, hvor Poul Schou har lejet sig ind i Alex Andersens enorme logistikcenter, og også andre dele af sammenlægningen bliver ført ud i livet med faldende omkostninger til følge.

Men på langt sigt er det en omfattende digitalisering, der skal reducere omkostningerne betragteligt.

- Vi har virkeligt meget tastearbejde, hvor en masse oplysninger skrives ind for hver ordre. En lastbil kan have 100 opgaver på en dag, så der er virkelig meget manuelt data-arbejde. Det skal vi have digitaliseret. Det kommer til at tage lang tid, og vores branche er desværre ikke så langt fremme i skoene på det område, så vi bliver nødt til at få udviklet nogle løsninger selv, siger Poul Henrik Schou.

- Vores næste regnskab bliver heller ikke så godt, som vi kunne ønske os, siger direktør Poul Henrik Schou. Arkivfoto: Kim Rune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce