Annonce
forside

Kæmpe ejendomshandel i Svendborg: 200 rækkehuse skifter ejer

200 rækkehuse tre forskellige steder i Tved er en del af en stor handel mellem til et trecifret millionbeløb mellem svenske Heimstaden og ejendomsselskabet Thylander Gruppen. Rækkehusene her ligger på Hellet. Foto: Katrine Becher Damkjær

Stort svensk ejendomsselskab investerer trecifret millionbeløb i 200 udlejningsrækkehuse i Svendborg. Det er den anden store ejendomshandel på få måneder, og det er et sundhedstegn for Svendborg, siger lokal rådgiver.

Svendborg: Det store svenske ejendomsselskab Heimstaden har været på storindkøb i Danmark og blandt andet købt omkring 200 rækkehuse i Tved udenfor Svendborg.

Selskabet, der er blandt Nordens største af sin art, har i en samlet handel til halvanden milliard kroner investeret i udlejningsejendomme i København, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og Svendborg, og når Svendborg er med i det selskab, så er det et sundhedstegn.

Det fastslår Martin Pedersen, der er direktør og partner i ejendomsmæglerfirmaet Colliers Internationals afdeling i Odense, der har været rådgiver i forbindelse med den store ejendomshandel.

- Svendborg er attraktiv, fordi den er hovedstad i sit egen lille område og har det, som fremtidsforskerne efterlyser: Et område, der er rig på natur og miljø, kultur, mad og drikke og så videre, siger Martin Pedersen.

Annonce

Salget

Det svenske ejendomsselskab Heimstaden har købt omkring 200 udlejningsrækkehuse i Tved. Husene er solgt af ejendomsselskabet Thylander Gruppen.Husene har adresse på Hellet 50A-105A, Walkendorffsvej 55-92 og Mette Ruds Vej 6A-6N.

Heimstaden erhverver, udvikler og forvalter mere end 36.000 boliger i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland og Holland.

I efteråret 2018 stod ejendomsselskabet Core Property Management bag en anden stor handel i Svendborg, da selskabet købte de 133 lejligheder i Langes Have midt i Svendborg af pensionskassen Pensam.

200 rækkehuse i Tved, blandt andet dem her på Hellet, er blevet solgt i en stor handel. Foto: Katrine Becher Damkjær

Udvikling i Odense trækker

Han peger også på, at den øjeblikkelige udvikling i den sydlige del af Odense er en katalysator for Svendborg, der er med til at trække nye investorer til.

- Al udviklingen i Odense sker på sydsiden med et nyt OUH, udvidelsen af SDU, Tietgenbyen og området med den nye robotindustri, og det vil tiltrække folk, som med motorvejen kan komme til Svendborg på et kvarter. Mange, der skal arbejde i det område, vil vælge at bo i Svendborg, fordi det er den bedste by at bo i, hvis man vil leve livet, siger Colliers-direktøren.

Den store ejendomshandel kommer i kølvandet på en lignende handel i Svendborg fra i efteråret, hvor ejendomsselskabet Core Property Management købte de 133 lejligheder i Langes Have af pensionskassen Pensam.

Direktør i Core Property Management, Niels Lorentz Nielsen, forklarede dengang blandt andet, at Svendborg er værd at investere i, fordi der er et fornuftigt afkast. Han er på bølgelængde med Martin Pedersen, der mener, at investorerne kigger efter områder, hvor udlejningen er stabil, og hvor afkastet er større end i det, de i øjeblikket kan hente i de store byer.

- Det er blevet svært at finde en ejendom i København med et godt afkast, og i stedet er man begyndt at kigge efter nogle andre områder, og når man kommer ned i laget under de store byer, så er Svendborg en by, der har mange af de kendetegn, man ønsker, siger han.

Grundige undersøgelser

Martin Pedersen understreger, at der ligger grundige undersøgelser bag, når store firmaer som Heimstaden og Core Property Management investerer i en by som Svendborg.

- De køber ikke 200 rækkehuse uden at undersøge byen meget grundigt. De går helt til bunds i deres analyser, siger Martin Pedersen.

Colliers-direktøren er selv bosat på Thurø og har et mangeårigt kendskab til det fynske marked for boliginvestering, og han ser det som et sundhedstegn, at der rykker nye spillere ind på markedet i Svendborg.

- Der er med de to handler kommet nye, professionelle investorer til Svendborg, som tror på byen, og det er vigtigt for hele området i fremtiden, siger Martin Pedersen.

De omkring 200 rækkehuse er placeret på Hellet, Walkendorffsvej og Mette Ruds Vej i Tved, og de er alle solgt af ejendomsselskabet Thylander Gruppen. Martin Pedersen vil ikke sætte en præcis pris på handlen i Svendborg, men oplyser dog, at der er handlet for et pænt trecifret millionbeløb.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce