Annonce
forside

Kædeby: Dårlig pakkepost er dyr for maskinforretning

Pakkerne med reservedele af afgørende for Carsten Wessel og Kædeby Maskinforretning. Foto: Martin Ramsgaard.

Kædeby Maskinforretning må sende en mand til Svendborg hver dag med pakker til virksomhedens kunder. PostNords langsomt forringede service betyder af Maskinforretningen står dårligere end konkurrenterne.

Kædeby: De fleste landmænd og maskinstationer frygter situationen. En mejetærsker til mange millioner bryder sammen under høsten, og hver time den står stille koster på bundlinjen. Kædeby Maskinforretning på Sydlangeland lever at reparere maskinerne hurtigt og effektivt.

- Hvis jeg har en maskine, der holder stille, skal den bare i gang så hurtigt som muligt, fortæller Carsten Wessel, der er indehaver af Kædeby Maskinforretning.

Men her begynder problemerne for maskinforretningen. Hvis en reservedel ikke er på lager, skal den nemlig leveres med pakkepost, og her er servicen langsomt blevet forringet de seneste år.

- For få år siden kom posten om morgenen. Da det stoppede betalte jeg 33.000 om året for at få tidlig levering, og nu er den eneste garanti, at posten kommer inden klokken 16, siger Carsten Wessel.

Samtidig er det også blevet sværere at sende pakker fra Kædeby, der også leverer reservedele den anden vej, til kunder i hele landet.

- Hvis vi skal have en pakke med, som skal være fremme dagen efter, skal vi aflevere det til buddet, når han er her mellem typisk mellem 11 og 13. Hvis folk ringer efter det tidspunkt, kan vi ikke have pakken fremme dagen efter.

Derfor sender Kædeby Maskinforretning en mand til Svendborg for at hente og sende pakker.

Annonce
Tegning: Gert Ejton.

Ingen løsning i sigte

Kædeby Maskinforretning bruger PostNord. Det skyldes dels, at mange af deres kunder og samarbejdspartnere også bruger PostNord. Men konkurrenterne GLS, Brink Transport og Danske Fragtmænd, der alle dækker Langeland, kan ikke gøre det bedre.

- Selvfølgelig kan vi godt købe en hurtig levering, hvor de kommer og henter pakkerne inden for en time, men det hænger slet ikke sammen økonomisk, siger Carsten Wessel.

Hastigheden hvormed pakkerne når frem er afgørende. Kædeby Maskinforretning er for eksempel forhandler af landbrugsmaskiner fra Kverneland og leverer reservedele til hele landet.

- Det er ofte afgørende vigtigt, at vi kan levere fra dag til dag. Hvis vi ikke leverer dagen efter, kan betyde, at de skifter til en konkurrent, der kan, siger han.

- Jeg har ikke regnet på, hvad det koster. Men jeg skal jo både have en mand til at køre frem og tilbage til Svendborg hver dag, og hvis man ikke kan komme i gang med en opgave og går og venter på en reservedel, koster det jo også, fortsætter Carsten Wessel.

Langeland er pakkeland

Fyns Amts Avis på Langeland sætter i denne tid fokus på pakkeposten, der sammen med internettet forandrer livet i udkanten.

Erhvervslivet kan sende og modtage materialer, reservedele og varer fra dag til dag.

Private kan handle i hele verden og få det leveret varerne leveret få dage efter. Handler man i Danmark, kommer pakkerne oftest dagen efter - også hvis man bor på Strynø.

Vi ser på fordele, ulemper og ting, som pakkerne forandrer på Langeland.

Carsten Wessel må sende en mand til Svendborg med pakker hver dag, for de kan være fremme dagen efter. Foto: Martin Ramsgaard.

Et udkantsproblem

Kædeby Maskinforretning oplever samtidig, at de mærker de forhandler, kan levere lynhurtigt. De kan bestille hos Case IH, der laver landbrugsmaskiner, indtil klokken 21, og så bliver reservedelen leveret i løbet af natten fra Heidelberg i Tyskland. Også virksomhedens VVS-del får leveret i løbet af natten, så tingene er klar til dagen efter.

Men så snart, der skal sendes pakker direkte fra Kædeby, opstår problemerne. Det ligger for langt væk, og de sender for få pakker.

- Man har jo fuldstændig glemt yderområderne. PostNord har sovet i timen og udbudt alle de ting, men kan tjene penge på, siger Carsten Wessel.

- Man har politisk spillet fallit. Det burde jo være en basal samfundsopgave, at man også kan sende pakker fra yderområderne, ligesom der skal gå busser og man skal kunne gå på nettet, fortsætter han.

Konkret betyder det at konkurrenter, der for eksempel ligger i Svendborg, der kan få vigtige reservedele leveret tidligt om morgenen, står meget bedre stillet end Kædeby Maskinforretning, der får posten mellem 11 og 13 men ikke har garanti for. at den er der før klokken 16.

Kædeby Maskinforretning holder landbrugets maskiner kørende, hvis pakkerne eller når frem. Foto: Martin Ramsgaard.

Alene med problemet

Kædeby Maskinforretning er den eneste langelandske virksomhed, hvor den ringere pakkeservice er et alvorligt problem. De fleste andre lever med, at der måske går en ekstra dag, eller man kan køre til Svendborg de få gange, hvor det haster.

Carsten Wessel har prøvet at tage problemet op i forskellige erhvervsfora, men der er ikke basis for at investere i et fælles langelandsk pakkebud for eksempel.

- Vi må ligesom leve med det, og håbe på, at vores kunder viser forståelse, og det gør de heldigvis, slutter Carsten Wessel.

Og hver dag må han sende en mand til Svendborg med pakker, der skal sendes, for at de kan være fremme ved kunden dagen efter.

Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

En livsingrediens, du ikke må f**** med

Det var blevet mørkt, da de to ladvogne endelig kørte afsted - fyldt med alskens indbo. Stumtjeneren, skænken, lænestolen og alt det andet habbengut, der vidnede om, at et liv engang var blevet levet med tingene. Huset, som tingene kom fra, var lige så mørk som aftenen. Jeg har set husets to gamle beboere mange gange. Sludret med dem om campingvognen, ferien sydpå og julefrokosten i pensionistklubben. Om længslen efter besøgene, der pludselig stoppede – og sorgen over det. ”Hvorfor?”, hang altid tungt i luften. En dag var kvinden væk. Demensen havde taget hende, sagde nogle. Længe efter konen forsvandt, så jeg manden gå alene frem og tilbage på vejen. Han så fortabt og trist ud. Ensom. I stedet for at tage kontakt til den gamle mand, begyndte jeg at ”gemme” mig, når jeg så ham. Bag min telefon, mit pandehår eller mælken, der i raketfart skulle på køl. For jeg har jo virkelig travlt, ikk’? Åbenbart alt for meget om ørerne til at give den gamle mand fem minutter af min tid (for hvad nu, hvis han, ligesom Fakta, gerne ville have, at jeg blev lidt længere?). Dét var der altså ikke tid tid. Nu er manden også væk. Det har han været et godt stykke tid. Jeg har taget mig selv i at hold øje med, om han kom forbi min vindue. Det gjorde han ikke. Mon han er død lige som livet i huset? Er han kommet på plejehjem? Er der overhovedet andre end mig, der har bemærket, at han er væk? Jeg ville ønske, at jeg kunne spole tiden tilbage. At jeg havde taget hovedet ud af r**** og talt med min næsten nabo, som jeg gjorde for år tilbage. For hvad er egentlig mere vigtigt end, at vi ser hinanden og tager os tid til hinanden? Relationer er det vigtigste i verden. Det er dem, der er med til at holde ensomheden fra døren. Relationer får os til at føle os i live. Studier viser faktisk, at det skærer år af vores levetid, hvis vi ikke er en del af relationer. Det tomme hus og møblerne på vognenes lad fik mig for alvor til at vende blikket mod en af mine relationer, hvor mørket er ved at falde på. Det fik mit til at tænke på, hvordan tid er en livsingrediens, vi ikke må f**** med. En dag har vi ikke mere tid at give af. Vi skal sænke farten og lade være med at spilde tiden på at brokke os over vejret eller lørdagens genudsendelser på tv. Tidsspilde er det også at bære nag, være vrede over fortiden, at kæmpe for at få ret eller for at ændre andre. Vi skal give hinanden vores (nu)tid. Være sammen med de mennesker, vi holder af. Tale med hinanden – naboen, forældre, kassedamen, ens børn, taxichaufføren, venner. Give hinanden kys, kram og komplimenter. Hver dag. Dét er en god måde at bruge tiden på.

Annonce