Annonce
Erhverv

Jysk Fynske Medier køber ind: Vil gøre forretninger med oliekæmpe

Jesper Roseneradm. direktør i Jysk Fynske Medier, har store forventninger til øget forretningsomfang med United Shipping-koncernen efter opkøbet af kommunikationsbureauet Strada A/S. Foto: Michael Bager
Kommunikationsbureauet Step, der ejes af Jysk Fynske Medier, køber bureau ud af United Shipping-koncernen. Step forventer flere opgaver for oliekoncernen.

Jysk Fynsk Mediers kommunikationsbureau Step har købt et andet og mindre fynsk bureau, Strada A/S, som har været en del af oliemilliardæren Torben Østergaard Nielsens United Shipping-koncern i Middelfart.

Med købet forventer Jysk Fynsk Medier at øge omfanget af forretninger med United Shipping-koncernen, siger adm. direktør i Jysk Fynske Medier, Jesper Rosener.

- Der er to årsager til købet, dels at gøre en forskel for de bestående kunder i Strada, hvor Step har nogle kompetencer, som kunderne efterspørger, dels at øge forretningsomfanget i det hele taget med United Shipping-koncernen, som vi tror, vi kan hjælpe med rigtigt meget, siger Jesper Rosener.

Samme opfattelse har Torben Østergaard Nielsen. Han siger:

- Step har både en størrelse og kompetencer til at servicere os med den fremtidige markedsføring. Vi står overfor nye og flere krav til driften af reklamebureauet, som vi er bedre stillet med er løst af Step.

Jesper Rosener kalder Torbens Østergaard Nielsens koncern en ”imponerende virksomhed” og udtrykker store forventninger efter overtagelsen.

-Vi er meget stolte over at indgå dette samarbejde om overtagelse af Stradas aktiviteter og blive leverandør til United Shipping-gruppen og de øvrige kunder, siger Jesper Rosener.

Annonce

De to parter

Det er to milliardkoncerner, der har handlet med hinanden ved, at Jysk Fynske Mediers kommunikationsbureau Step har købt Strada A/S.

Strada A/S var indtil forleden ejet af Torben Østergaard Nielsens United Shipping & Trading Company-koncern i Middelfart, der har oliehandel som sin hovedbeskæftigelse.

United Shippings omsætning i seneste regnskabsår var på cirka 53,5 milliarder kroner.

Jysk Fynske Medier er landets næststørste privatejede mediekoncern med udgivelse af 13 aviser og omkring 53 ugeaviser som kerneforretning. Nettoomsætningen i seneste regnskabsår var cirka 1,7 milliarder kroner.

Steps forventede omsætning som en del af Jysk Fynske Medier vil i år være på cirka 150 millioner kroner.

Stradas omsætning er ikke opgivet, bruttofortjenesten i seneste regnskabsår var på 9,3 millioner kroner.

Ambitionen er at vokse

Købet passer godt ind i strategien for Step og Jysk Fynske Medier, som ønsker vækst og udvikling. Selv om Strada har haft et par år med millionunderskud på cirka 5 millioner kroner før skat i 2015/16 og omkring 2 millioner kroner før skat i 2014/2015, ser Jesper Rosener ingen skyer på himlen i den anledning. De to seneste regnskabsår har Strada haft mindre overskud i omegnen af 150.000 kroner.

- Jeg kan ikke se ind i noget med underskud hos Strada, så det er slet ikke min forventning. Strada passer godt ind i vores strategi om at gøre Step til landets bedste digitale og kreative kommunikationsbureau, og vi ser dette køb som det helt rigtige i forhold til strategien, fortsætter Jesper Rosener.

Step har for nylig udskilt sin trykkeriaktivitet i en selvstændig forretning under Jysk Fynske Medier.

Efter udskilningen forventer Jesper Rosener en omsætning i år i Step på cirka 150 millioner kroner. Dermed er Step et af de største bureauer i branchen, som på Fyn har en anden stor spiller i Nørgård Mikkelsen A/S, der ejes af Niels Thorborg.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce