Annonce
Sydfyn

Jura-ekspert fælder dom: Alvorlige og eklatante overtrædelser af udbudsreglerne

Jens Fejø er professor emeritus på Copenhagen Business School og ekspert i offentligt udbud.
Professor med speciale i offentlig udbudsret, Jens Fejø, mener, at de tre trafikselskabers overtrædelser er alvorlige, og at bestyrelserne kan komme til at hæfte for sagens mange omkostninger.
Annonce

De tre busselskabers tilsidesættelse af egne betingelser i udbud af variabel og garantikørsel er et klart brud på udbudsreglerne.

Det siger Jens Fejø, professor emeritus på Copenhagen Business School  i EU-konkurrenceret og offentlig udbudsret.

- Mit indtryk er, at der er tale om alvorlige og eklatante overtrædelser af udbudsreglerne, når klagenævnet udtaler så klare konklusioner efter at have gennemgået de elementer, der er i sagen med hensyn til kravene til de biler, der bydes med. Så er det et tydeligt vink med en kæmpeløftet vognstang, at der er noget rablende galt her fra udbydernes side.

- Det fremgår også af kendelsen fra den 19. maj, at Klagenævnet for Udbud har lagt vægt på denne sags hurtige afgørelse. Det kunne vise, at de har set, at sagen kan være meget alvorlig.


Som udgangspunkt er det ejerne af selskaberne - altså skatteborgerne - der kommer til at betale det her.

Jens Fejø, Dr. Jur og professor emeritus på CBS


Ud over den økonomiske sanktion åbner kendelserne nu op for erstatningssager. Hvad kommer det til at betyde?

- Det er på nuværende tidspunkt helt uladsiggørligt for mig at sige noget om det, før jeg kender de opgørelser, som det skal bygge på. Det kan godt være, at det bliver et stort beløb. Der er ikke tvivl om, at der er et erstatningnsgrundlag, og det kan godt være et stort beløb, men spørgsmålet er, i hvilket omfang der skal betales erstatning. Det er der ingen, der med fornuft kan sige, før man kender sagen til bunds.

Hvilke muligheder har trafikselskaberne nu?

- Sagen kan jo indbringes for domstolen. For at vinde sagerne, må de bringe noget helt andet frem, som godtgør, at de har handlet fornuftigt. Jeg kan jo kun udtale mig på basis af det materiale, som Klagenævnet omtaler i de to kendelser, og det virker overbevisende - set udefra. Så hvis man skal have ændret sådan en kendelse ved en domstol, må man komme med noget nyt materiale.

Kan Fynbus’ ledelse, herunder bestyrelsen, komme til at hæfte for det her?

- I princippet er der bestyrelsesansvar, også for offentlige bestyrelser, og der er selvfølgelig regler for, at de skal optræde fornuftigt. Et væsentligt spørgsmål er, hvor meget de har været bekendt med det her og har været indblandet i sagen og givet instrukser. Det har jeg intet grundlag for at sige noget om.

Hvilken betydning har det, at trafikselskaberne er offentligt ejede selskaber?

- Trafikselskaberne har behandlet udbudsreglerne på en - ifølge kendelsen - skrubforkert måde. Det har konsekvenser for offentlige midler, fordi trafikselskaberne handler på offentlige midlers vegne, og der er naturligvis forpligtelser, når man gør det.

- Det betyder også, at som udgangspunkt er det ejerne af selskaberne - altså skatteborgerne - der kommer til at betale for udgifterne her.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Assens For abonnenter

Flemming, Tommy, Leo og Torben mødes hver onsdag for at køre race: - Vi er store legebørn. Forskellen er bare prisen på legetøjet

Debat

Retfærdighed for seniorer

Sport

Vellykket dansk EM-premiere: Det ligner allerede en billet til mellemrunden

Annonce