Annonce
Erhverv

Juliana Drivhuse tordner frem: Bliver danskernes sommeredning

Direktør for Juliana Drivhuse, Nikolaj Stærmose (t.v.), oplever en dobbelt så stor efterspørgsel som normalt. Arkivfoto: Yilmaz Polat
Danskerne skal holde sommer i Danmark, og derfor er der mange, der har investeret i et drivhus fra Juliana.
Annonce

Odense: Det er ikke alle virksomheder, som har fået en coronalussing. Drivhuse er blevet danskernes redning i en tid, hvor det ikke er muligt at komme til Bali og Kreta, og derfor er salget steget massivt siden marts måned hos fynske Juliana Drivhuse.

- Allerede i midten af marts så vi en eksplosiv stigning i efterspørgslen. Lige nu ligger salget 30 procent over salget sidste år. Hvis vi kunne levere alle de varer, som vi havde i ordre, havde vi i udgangen af maj haft et salg svarende til hele sidste år, siger Nikolaj Stærmose, ejer og administrerende direktør i Juliana Drivhuse.

På Julianas hjemmeside bliver kunderne derfor også advaret om usædvanlig travlhed, for den store efterspørgsel har nemlig også været med til at rykke på virksomhedens leveringstider.

- Det varierer lidt fra produkt til produkt, hvor lang leveringstid der er. Nogle produkter kan man heldigvis nå at få inden sommerferien og så er der desværre mange produkter, hvor man nok først får det i august. Så vi ligger omkring en til tre måneders leveringstid, siger Nikolaj Stærmose.

Annonce

Sommer i Danmark

På grund af corona er der mange af danskerne, som kommer til at holde sommer i Danmark, og hvis man ikke har været hurtigt ude og leje et sommerhus, er et drivhus måske den bedste løsning på, hvad man skal bruge ferien til i år.

Når danskerne skal holde sommer i Danmark, så bliver det måske i et drivhus fra Juliana. Foto: Juliana Drivhuse

- Omkring marts begyndte folk at tænke over, hvad vi var på vej ind i. Det var ikke lige sådan at komme ud af huset, så folk prøvede i stedet at finde ud af, hvad de kunne lave derhjemme. Så på lige fod med resten af havebranchen og gør-det-selv-branchen, har folk valgt, at det er i år, de køber et drivhus, fortsætter Nikolaj Stærmose:

- Det handler også om at kigge ind i en dansk sommer, hvor man godt ved, at vejret kan være usikkert. Drivhuse har jo den funktionalitet, at de også kan bruges som opholdsrum.

Annonce

Svært at følge med kunderne

Ifølge Nikolaj Stærmose er efterspørgslen dobbelt så stor som normalt, og derfor er det næsten også umuligt at følge med de mange kunder, som gerne vil have et nyt drivhus.

- Vi kører i hold af tre herude, så der også er nogen herude, hvis der nu kommer varer ind klokken to om natten. Alle i huset har bare knoklet, de fleste har arbejdet ekstra, og vi har også taget ekstra folk ind, men efterspørgslen er bare så stor... det er helt vildt, siger Nikolaj Stærmose.

Juliana Drivhuse

Juliana Drivhuse A/S sælger drivhuse i forskellig størrelse og tilbehør til drivhuse som isolering og regnvandsopsamlere.

Virksomheden blev startet op i 1963 og holder til på Sivlandvænget 29 i Odense S.

Viirksomheden er siden starten blevet ledet af tre generationer af samme familie; Mogens A. Stærmose, Bo Stærmose og nu Nikolaj Stærmose.

Efterspørgslen har også gjort, at der er kommet meget mere kundekontakt. Mange vil nemlig gerne vide, hvor lang tid de skal vente på deres drivhus, eller hvornår de kan få hjælp til deres ordre.

- Vi har måttet afkorte vores telefontider, så der er tid til e-mails og forespørgsler. Lige nu har vi autosvar på vores mail, hvor der står, at vores svartid er seks til otte arbejdsdage - det er jo helt uhørt, siger Nikolaj Stærmose og tilføjer:

Annonce

Ydmyghed under succes

- Da leveringstiderne for alvor begyndte at gå op i starten af maj, der tænkte jeg, at det snart ville stoppe, men det gjorde det ikke. Det er først indenfor den sidste uge til 14 dage, at vi har oplevet at antallet af ordre er faldende, men den ligger stadig markant over normalen.

Nikolaj Stærmose mener, at det er vigtigt at være ydmyg i en tid, hvor mange andre virksomheder ikke har det nemt. Arkivfoto: Yilmaz Polat

Direktøren er dog ikke blind for, at der er mange andre virksomheder, som står i den komplet modsatte situation, og derfor giver den store fremgang primært anledning til ydmyghed.

- Vi er utrolig heldige i forhold til mange andre. Vi føler os meget privilegerede over, at vi er i den situation, hvor vi ikke skal tænke over arbejdsfordeling, hjælpepakker og fyringer, understreger Nikolaj Stærmose.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce