Annonce
Nyborg

Julegæster vil høre om slottet

Informationsboksen overfor Nyborg Slot har haft masser af julebesøg i weekenden. Slottet er jo lukket, men folk vil alligevel gerne høre om det store projekt. Foto: Mogens Rasmussen.

Museets infopavillon har haft 330 julebesøg på halvanden dag.

Nyborg: Det har strømmet til Nyborg med mennesker i weekenden. De skal til julemarked, men det behøver jo ikke gå op i julekugler og pebernødder det hele, og gæsterne har faktisk appetit på andet end julerier.

Slottet må gæstern jo se langt efter i øjeblikket, for det er lukket og pakket ind i plastic, men vil gerne høre om det store projekt alligevel.

Det siger den nytiltrådte leder af Nyborg Slot, Mette L. Thøgersen, som er overrasket over besøgstallet i den lille sorte informations-pavillon, som Østfyns Museer har sat op ved voldgraven ved siden af den gamle politistation.

- Der har været rigtig mange mennesker for at høre om slotsprojektet. Vi har haft guider i boksen hele tiden, og der har været masser af dialog, siger Mette L. Thøgersen.

Og hun har tal på det. Søndag middag havde 331 besøgt pavillonen under julemarkedet - det svarer faktisk til en tredjedel af alle de besøg, der har været i infopavillonen, siden den blev åbnet tidligere på året.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce