Annonce
Odense

Jobcenter har gennemført mere end 48.000 digitale samtaler: Der bliver stadig slået mange job op

Gorm Hjelm Andersen, koncernchef, Beskæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense Kommune: - Samtaler over telefonen gør det mere fleksibelt for den ledige, men det er også nemmere at administrere for vores medarbejdere. Og vi synes faktisk, de virker lige så godt som de fysiske samtaler. PR-foto
Da coronaepidemien ramte Danmark, mistede rekord mange deres arbejde de første to måneder. Men hvordan er det gået siden? Det svarer koncernchef i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense Kommune, Gorm Hjelm Andersen, på her:

Gorm Hjelm Andersen, hvordan ser situationen ud for de ledige i Odense her under coronakrisen?

- Vi var i begyndelsen ret pessimistiske med, hvordan det her ville påvirke beskæftigelsesområdet og ledigheden. Det er heldigvis gået en smule bedre i Odense og på Fyn i forhold til resten af landet. Vi oplever en god omsætning på arbejdsmarkedet - det er ikke sådan, at alt er lukket ned. Nogle brancher er hårdt ramt, men der er også steder, som efterspørger medarbejdere. Der bliver stadig slået rigtig mange stillinger op, så derfor er det vigtigt, at man som ledig er aktivt jobsøgende. Især i den her tid.

Kan du gøre os lidt klogere på, hvad er det for udfordringer, I har stået over for? Og hvordan har I tacklet dem?

- I begyndelsen af pandemien, i marts 2020, handlede det om at få omstillet indsatsen til den nye virkelighed. Det vil sige at få afviklet samtalerne med de ledige digitalt og via telefonen. Og det kører vi i stort omfang efter den dag i dag, og det går faktisk godt. Både medarbejderne og de ledige er godt tilfredse med ordningen. Vi har gennemført mere end 48.000 samtaler digitalt, så det er en del.


Vi afvikler også virtuelle jobmesser og webinarer om f.eks. muligheden for at blive opkvalificeret som ledig ufaglært.

Gorm Hjelm Andersen, koncernchef, Beskæftigelses- og Socialforvaltningen


Hvad er det, folk godt kan lide?

- Man behøver ikke fysisk komme ind på jobcenteret, men kan tage samtalen hjemme i stuen på telefon eller over video - dem alene har vi afholdt omkring 3.000 af. Det gør det mere fleksibelt for den ledige, men det er også nemmere at administrere for vores medarbejdere. Og vi synes faktisk, de virker lige så godt som de fysiske samtaler.

Hvad kan ellers afvikles digitalt?

- Vi afvikler også virtuelle jobmesser og webinarer om f.eks. muligheden for at blive opkvalificeret som ledig ufaglært. Vores indsats, der skal få flere opkvalificeret til social- og sundhedsområdet og pædagogområdet, foregår også digitalt i øjeblikket med både webinarer og på SOSU-skolen. Så med de rammer, vi har fået, synes jeg, vi har været gode til at omstille os.

Er der nogle områder, hvor I er mere udfordret end forventet?

- Vi er ikke overrasket, men det er jo tydeligt at se, at hotel- og restaurationsbranchen er hårdt ramt på grund af nedlukningen. Men på et tidspunkt lukker man op igen, og så kommer der en efterspørgsel på ny. Derfor har vi også haft et samarbejde med blandt andet Kold College om at opkvalificere ledige til det område.

Der bliver gjort meget for at holde humøret og den mentale sundhed oppe for mange af dem, der er sendt hjem fra arbejde. Det virker ikke, som om nogen tænker på de ledige i den her situation. Gør I noget for dem?

- Vi har ingen særlige initiativer til de jobparate ledige. Men vi er meget opmærksomme på den mentale trivsel og tilstand hos de ledige, som er længere væk fra arbejdsmarkedet og har andre problemer end ledighed. Her er jobrådgivningen i løbende kontakt med dem for at sikre, at ingen af dem kommer til at lide for hårdt under det her.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce