Annonce
Fyn

Jernbanens vej i Folketinget: Få overblikket

Jernbanen på Vestfyn. Foto: Christian Nordholt
Annonce

Brødtekst

Annonce

1. Finanslov

Højhastighedsbanen på Vestfyn er med i regeringens finanslovsforslag, der for øjeblikket forhandles på Christiansborg. I forslaget er sat penge af i 2023 og kun de første 147 millioner kroner af den samlede pris på 4,8 milliarder kroner. Det ventes at gå cirka seks år med plan- og anlægsarbejde, før den 35 km lange jernbanen er køreklar, og togturen kan gøres cirka fem minutter kortere.

Annonce

2. Anlægslov

For at højhastighedsbanen kan blive en realitet, skal der også gennemføres en anlægslov. Den var til 1. behandling i Folketinget i sidste uge. Alle partier undtagen Nye Borgerlige støttede forslaget. Mange ordførere pegede på det store pres på de eksisterende skinner over Fyn. Flere fremhævede muligheden for en bedre betjening med lokaltog, når de gennemkørende tog henvises til højhastighedsbanen.

Annonce

3. Togfonden

Ideen om højhastighedsbanen er en del af Togfonden, der blev lanceret i 2014 af den daværende regering med S, SF og R. Også DF og Enhedslisten var med i aftalen om en historisk stor modernisering af den danske jernbane. Oprindeligt skulle højhastighedsbanen have været anlagt fra 2020-2026, men har sammen med de øvrige togfondsprojekter levet en omtumlet tilværelse.

Annonce
Annonce
OB

Michelsen efter nederlag: - Det var fortjent

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Mad og drikke

Frankrig, vi ses igen

OB

Kampen minut for minut: OB tabte til Randers i den første kamp om Europa League-kvalifikation

Annonce