Annonce
Læserbrev

Jernbanedrift. Toghastigheder bestemmer antal stop

Synspunkt: En redaktionschef må gerne sætte lidt gang i debatten, således som det lykkes Peter Hagmund-Hansen i sin leder i denne avis den 24. oktober. Han stiller spørgsmålstegn ved, om en S-togslignende løsning på Vestfyn er realistisk og tager sit udgangspunkt i forholdene, som vi kender dem i dag. Her er det jo almindelig kendt, at flere af holdestederne har en meget ringe benyttelse, hvilket ikke umiddelbart underbygger behov for togtrafik i halvtimesdrift eller dét, der er bedre.

Men afsættet er forkert! Det skyldes at den pågældende togstrækning, Odense – Middelfart, i dag er behæftet med en række forhold, der p.t. gør den uegnet til pendlertrafik med regionaltog. Så længe vi må afvente den nye højhastighedsstrækning mellem Odense og Kauslunde, kan det ikke være anderledes.

En del af trafikken på skinnerne over Vestfyn består af 850 meter lange godstog, som for næsten alles vedkommende kører i transit imellem Sverige – Tyskland og omvendt. De kører i faste ”tidskorridorer” og af hensyn til køreplanlægningen internationalt har disse tog høj prioritet, og personførende tog skal derfor køreplanlægges ind imellem. Denne opgave gøres ikke nemmere ved, at et godstog på Vestfyn kører med en hastighed på 80 – 100 km/t, hvorimod Intercity- og Intercitylyntog typisk kører 140 km/t på store dele af strækningen. Når så der yderligere skal ”proppes” et regionaltog med en langt lavere gennemsnitshastighed ind i denne kabale, kan en planlægger få røde knopper.

Hvis man nærlæser køreplanen for regionaltogene mellem Odense–Fredericia og omvendt, vil man se, at de fire stationer med det laveste antal passagerer, Holmstrup, Skalbjerg, Bred og Kauslunde, kun betjenes på skift af hvertandet tog i hver retning. Det skyldes, at regionaltogene med deres mange stop, simpelthen skal nå at køre igennem strækningen, inden der kommer et intercitytog bagfra og skal igennem. Regionaltoget kan således ikke nå at standse ved alle stationer, hvis det skal undgå at spærre for efterfølgende tog.

Det er naturligvis muligt at lade regionaltoget overhale, men det er en yderst sårbar løsning ifald blot ét af togene er en smule forsinket. Forsinkelser vil brede sig som ringe i vandet på så ”stram” en strækning.

Det indebærer selvsagt, at den elendige betjening – to-timers drift – af de nævnte fire stationer ikke vil blive forbedret på de eksisterende betingelser. På den baggrund er disse stationer selvsagt ikke interessante for pendlere, og for uddannelsessøgende betyder det, at man hurtigt overvejer en lille bil, når man bliver gammel nok.

Når Intercity- og Intercitylyntog til sin tid rykker over på den nye bane, åbner det til gengæld for en mindre revolution på den eksisterende strækning. Så bliver en S-togslignende drift pludselig en mulighed. Når regionaltogene kun skal ”konkurrere” med godstog i moderat hastighed, er der intet i vejen for, at alle stationer kan betjenes, og at der bliver plads til flere regionaltog i hver retning.

På den baggrund kan det med ét slag blive interessant for pendlere at bosætte sig ikke alene i de fire, små stationsbyer, men i alle stationsbyerne på Vestfyn, uanset om man skal pendle på arbejde eller uddannelse til Odense eller til Middelfart eller Trekantområdet. Så bliver det med ét slag en yderst realistisk mulighed, hvis der er vilje og økonomi til det.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Fundet skyldig: 42-årig mand udnyttede dement 91-årig kvinde til sex på plejehjem

Odense

Jeppe Aakjær eller Bendt Bendtsen

Annonce