Annonce
Nyborg

- Jeg sælger den billigere af kærlighed til kulturarven

M/f Broen, der rettelig hedder Spektrum of Scandinavia i sin tid i de gamle DSB-færgelejer i Nyborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Færgen, der omtales som Broen, er ofte udnævnt til "den sidst bevarede Storebælts-færge", men det holder ikke vand

STOREBÆLT: Den tidligere DSB-færge kaldet Broen får et nyt og tørlagt liv i den gamle færgehavn i Halskov. I følge planer i Slagelse Kommune synes meget at pege i den retning.

Tanken er at gøre den pt. Grenå-stationerede diskoteks-indrettede færge til et museum for Storebælts-overfarten samt at anvende den til bl. a. kulturelle aktiviteter. Det er nogenlunde samme plan, som måtte opgives i Nyborg.

Broen, der rettelig hedder Spektrum of Scandinavia og er hjemflaget i bekvemmelighedstaten Belize, er bygget i 1952. Efter 14 år på Storebælt sejlede færgen som m/f Kalundborg i en snes år for DSB på Kattegat.

Tiden som færge i drift sluttede med et sommer-vikariat på Bøjden-Fynshav i 1986.

Siden starten af 1990’erne har færgen været privatejet og med skiftende succes fungeret som diskotek langs kaj.

- Den har været dyr at have. Af kærlighed til den kulturarv færgen er, vil jeg sælge den til en fornuftig pris, siger den nuværende ejer, Jesper Kjær Andersen, Thisted til Koøjet.

Færgen er ofte i medier og af projekt-entusiaster præsenteret som ”den sidste bevarede Storebæltsfærge”. Det er sikkert god markedsføring, men det er faktuelt forkert. Mere korrekt ville det være at kalde færgen for den mest relevante og velbevarede til formålet.

Blandt de øvrige bevarede er jernbanefærgerne Kronprins Frederik, Prins Joachim og Dronning Ingrid i drift på hhv. Rødby-Puttgarden, ved Gibraltar og som hospitalsskib. De sejlede Fyn-Sjælland i næsten tyve år.

Dertil kommer, at DSB’s indchartrede bilfærger, Kraka og Lodbrog i dag sejler som kabelskibe.

Flere af Vognmandsrutens færger er også i drift. Superflex Bravo er ejet af Øresunds-rederiet Forsea og er udchartret til Estland, mens Superflex Alfa/Difko Nyborg sejler i Grækenland og Superflex Charlie /Difko Korsør er i drift i Tyrkiet.

Ideen med at få ”Broen” til Korsør kom i øvrigt fra konsulent i Skibsbevaringsfonden, John Walsted med familiære rødder på Thurø.

Annonce
M/f Broen, der rettelig hedder Spektrum of Scandinavia i sin tid i de gamle DSB-færgelejer i Nyborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
M/f Broen, der aktuelt rettelig hedder Spektrum of Scandinavia, har været godt rundt på Danmarkskortet. Den har sejlet i rutefart på Nyborg-Korsør, Halskov-Knudshoved, Aarhus-Koldby Kaas (Samsø)-Kalundborg, Koldby Kaas-Kalundborg og Bøjden-Fynshav. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
"Broen" i sin tid i DSB-lejet som potentiel projekt-færge i Nyborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
"Broen" har stort set bevaret sin profil fra 1952. I maskinrummet ligger tilmed to styk originale B&W diesel på i alt 5200 hk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En info-tavle fra Nyborg-oplægningen, der varede fra maj 2015 til juli 2018. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Spektrum of Scandinavia, som færgen rettelig hedder, er hjemflaget i den mellemamerikanske bekvemmelighedsstat Belize. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Trods et omflakkende liv har færgen stadig DSB-rederiets logo i stævnen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En anden forholdsvis velbevaret DSB-færge fra Storebælt er m/f Kronprins Frederik, der sejler som fragtfærge på Rødby-Puttgarden. Perron-installationerne på vogndækket er fjernet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Julestjerner til alle

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Assens For abonnenter

Johns kæbe var blød som bølgepap efter strålebehandlinger: - Den ville smuldre væk uden tandbehandlinger

Annonce