Annonce
Indland

Jarlov vil fortsætte i målfarlig ministers fodspor

Den afgående erhvervsminister, Brian Mikkelsen (K), fik en landsholdstrøje i afskedsgave af Erhvervsministeriets departementschef og en håndbog for lobbyister. Af Rasmus Jarlov fik han en Duracell-kanin og et par cykelbukser.

Rasmus Jarlov (K) har torsdag overtaget posten som erhvervsminister fra partifællen Brian Mikkelsen.

Danmarks nye erhvervsminister, Rasmus Jarlov (K), vil følge i sin forgængers fodspor og fortsætte det arbejde, han har startet.

Det siger han torsdag, hvor han officielt har fået overdraget ministeriet fra den nu tidligere erhvervsminister, Brian Mikkelsen.

- Vi skal fortsætte det arbejde, som Brian (Mikkelsen, red.) har ført med at holde antallet af ordninger, tilskud og fradrag nede. Så bliver det simpelt og let for virksomhederne, siger han.

Han peger på, at han ikke haft tid til at planlægge, hvilke områder han først vil kaste sig over som minister.

Udnævnelsen kom således, mens han var i USA som følge af sit nu tidligere hverv som formand for Folketingets forsvarsudvalg. Han var derfor først på dansk jord torsdag morgen.

- Men jeg ved, at der ligger vigtige sager og venter på mig, og så skal vi i gang med den simplificeringsdagsorden, som jeg rigtig gerne vil løse, så det bliver nemt at drive virksomhed i Danmark, siger Jarlov, der første gang stiftede bekendtskab med Folketinget i 2010.

Jarlov har tidligere været ude med riven efter regeringen - blandt andet kulturminister Mette Bocks (LA) beslutning om at tage til Rusland for at se det danske landshold spille under VM. Det er dog slut nu, siger han.

- Nu kommer jeg ikke til at gå imod regeringen, for nu er jeg en del af regeringen. Der er selvfølgelig forskel på at være ordfører for Konservative og være regeringens repræsentant for erhvervsområdet, siger Jarlov.

Brian Mikkelsen trak sig onsdag som minister for at blive administrerende direktør i brancheorganisationen Dansk Erhverv.

Den nu tidligere minister, der har siddet i Folketinget siden 1994, har i sin periode som erhvervsminister ifølge ministeriets departementschef været "målfarlig" på grund af de mange initiativer, han har fået gennemført.

Mikkelsen peger således også på, at det ikke er mere at komme efter for ham i erhvervsministeriet, som han har været minister for to gange.

- Vi har gennemført måske 100 initiativer, og det er jeg glad for. Nu har jeg løst de opgaver, jeg skulle løse, og jeg har aftjent min politiske værnepligt, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];