Annonce
Kerteminde

Jan-Rainer fik en tid i Borgerservice i Odense med det samme: - I Kerteminde burde det hedde 'afvisningsservice'

Det er ikke let at komme fra Hamborg til Kerteminde, men det er trods alt lettere end at få en tid i Borgerservice i Kerteminde. Det har Jan-Rainer Schmitt nu konstateret. Foto: Mette Louise Fasdal
Jan-Rainer Schmitt skal bruge NemID-adgang til sin tyske bestyrelsesformand. Der er fire ugers ventetid i Borgerservice i Kerteminde. I Odense kan han komme til med det samme.

Kerteminde: - Det er helt grotesk. Jeg forstår ikke kommunens disposition, hvad den nye Borgerservice angår. I Kerteminde burde det hedde "afvisningsservice."

Jan-Rainer Schmitt fra Kerteminde er meget overrasket over, hvor usmidigt det nye Borgerservice i Kerteminde er efter, at der i december 2018 blev indført tvungen tidsbestilling til ekspeditioner.

Gutterne, som han morgenroer med i Kerteminde Roklub, havde godt nok advaret ham, da han nævnte, at han skulle have bestilt en tid til ekspedition i Borgerservice.

- Det havde jeg slet ikke været opmærksom på, siger Jan-Rainer Schmitt og fortæller, at han var på Borgerservice i november i fjor, hvor der ikke var nogen problemer med at komme til med det samme.

Annonce

Man kan jo sagtens tage til borgerservicer i andre kommuner, men det burde jo ikke være noget, jeg skal sidde her og anbefale. Borgerservice i Kerteminde skal gøres mere smidig for de borgere, der bor i kommunen.

Jan-Rainer Schmitt, Kerteminde.

Bestyrelsesformand kommer fra Tyskland

Jan-Rainer Schmitt er administrerende direktør i et tyskejet selskab, Danren Bogdol A/S, der ligger i Odense. Selskabets bestyrelsesformand kommer fra Hamborg i Tyskland, og da han 27. maj kommer til Danmark i forbindelse med et bestyrelsesmøde, vil Jan-Rainer Schmitt gerne omkring Borgerservice i Kerteminde den dag for at sørge for, at bestyrelsesformanden kan få adgang til NemID.

Bestyrelsesformanden har et CPR-nummer, og da han får dansk løn, har han også årsopgørelser fra Skat.

En uge før, at bestyrelsesmødet skal finde sted, kontakter Jan-Rainer Schmitt Borgerservice for at høre, om det er muligt at komme forbi den 27. maj, hvor bestyrelsesformanden er i Danmark.

Svaret fra Borgerservice lyder, at der ikke er nogen ledige tider 27. maj. Faktisk er der først ledige tider fire uger senere.

Den tygger Jan-Rainer Schmitt på.

Dårlig fleksibilitet

Han beslutter sig for at få sin sekretær til at kontakte Borgerservice i Odense, og her er svaret, at han og bestyrelsesformanden bare skal troppe op uden forudbestilling af tid.

- Det var nærmest som om, at de i Odense sagde: Og er der ellers andet, vi kan hjælpe med?

- Det er virkelig dårlig, at fleksibiliteten i Kerteminde er så ringe. Jeg kan heller ikke forestille mig, at det er tilfredsstillende for de ansatte, siger Jan Rainer-Schmitt.

Til efteråret skal han have fornyet sit kørekort, og her agter han også at tage til Odense.

- Man kan jo sagtens tage til borgerservicer i andre kommuner, men det burde jo ikke være noget, jeg skal sidde her og anbefale. Borgerservice i Kerteminde skal gøres mere smidig for de borgere, der bor i kommunen, fastslår han.

- Der må simpelthen have været én eller anden konsulent, der har siddet med et regneark og regnet forkert her. Kerteminde er jo nærmest endt med et sovjetisk system.

Jan-Rainer Schmitt har været i mailkorrespondance med Borgerservice i kerteminde, hvor han fik hurtigt svar om, at det ikke var muligt at få en tid til ekspedition 27. maj. Foto: Mette Louise Fasdal
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tabet af tillid

Det er ikke bare ærgerligt, at døren fra nu af er låst af om aftenen på Ringe Bibliotek. Det er også urimeligt for flertallet af brugere. Alligevel er det en naturlig konsekvens, efter at stedet gennem nogen tid har været udsat for hærværk i et omfang, der er uden for det, der betegnes som god opførsel. God opførsel er ellers, hvad man burde kunne forvente, når kommunen tilbyder borgerne at komme gratis i kontakt med computerudstyr og bøger til udlån efter normal lukketid. En ekstra service, som det ikke er rimeligt, at flertallet skal udelukkes fra, fordi et mindretal vælger at misbruge den tillid, kommunen har lagt til grund for ordningen. At tillid bliver misbrugt rækker imidlertid ud over bibliotekets vægge. Tillid er nemlig den lim, der får samfundet til at hænge sammen. Tillid står mellem linjerne. Det er det selvfølgelige i, at man passer på hinanden og på ting - uanset om det er éns egne ting eller nogle, man får stillet til rådighed som f.eks. et møbleret bibliotek. Det er svært at se nogen have noget imod idéen om det aftenåbne bibliotek. På alle måder må det være attraktivt for borgere i Ringe at kunne bruge biblioteket, når det passer dem bedst - uanset om de tilhører dem, der gerne vil vide mere, eller dem der keder sig og savner et sted at være. Da biblioteket er ubemandet, koster det intet at drive ud over tilliden til brugernes gode opførsel. Når biblioteket i Ringe fremover er aflåst om aftenen, er det derfor ikke bare ærgerligt og urimeligt. Det er også trist, for det er et symbol på afviklingen af en åbenhed, som vores samfund i årevis har brystet sig af, og som adskiller sig fra andre samfund, der ikke tør nøjes med at bygge på tillid men er nødt til at gøre sig afhængig af dens modsætning - kontrollen. Kontrol koster. Det værste ved den er dog, at lige så let, den er at indføre, lige så lang tid tager det at genopbygge den tillid, der er gået tabt.

Odense

Letbanens etape to: Venstre vil lade vælgerne tale inden beslutning

Annonce