Annonce
Odense

Jam Days vender tilbage - og i en ny uge

Hat Fitz og Cara Robinson var blandt de navne, som imponerede på dette års Jam Days. Foto: Vibeke Volder

Odense Byråd valgte til årets budgetforhandling at tilgodese Jam Days, så festivalen til trods for markant mindre støtte fra Odense Musikudvalg kan afholdes i 2019.

2018 var et hårdt år for Jam Days. Hedebølgen sendte en stor del af et ellers trofast publikum til stranden. Samtidig måtte festivalen erkende, at fynboerne endnu ikke var klar til at indløse billet til store, men for fynboerne stadig ukendte, navne på plakaten. Billetsalget endte markant lavere end forventet. Festivalen truede på livet, da Odense Musikudvalg besluttede at skære støtten.

Jam Days har tidligere haft en treårsaftale med Odense Kommune. Den aftale udløb i år, og Musikudvalgets konklusion i foråret var, at Jam Days fremover skulle søge udvalget om støtte årligt. Odense Musikudvalg valgte også at skære to tredjedele af tilskuddet på 300.000 kroner til festivalen. - Vi var truet på livet. Heldigvis ville politikerne i Odense Byråd det anderledes, og der blev til årets budgetforhandling sendt en redningskrans ud til festivalen. Det betyder, at bestyrelsen i Jam Days nu kan se fremad og gå i gang med planlægningen af næste års festival, siger bestyrelsesformand Peter Sejersen.

Annonce

Flytter endnu en gang

Ved den nylige evaluering af årets festival stod det klart, at Jam Days ligger for tæt på sommerferien. Samtidig havde Skarø Festivalen, som appellerer til samme publikum, i år valgt at placere festivalen samtidig med Jam Days. Jam Days' bestyrelse har derfor valgt at flytte festivalen en uge frem til uge 32. Hvor festivalen tidligere har kørt fire dage, bliver Jam Days 2019 en tredages festival, hvilket ikke skal ses som en nedskalering af festivalen.

- Vi har valgt at koge Jam Days ned til tre dage for at koncentrere festivalen og lave et endnu stærkere program. Vi har analyseret besøgstallene og evalueret blandt publikum, og konklusionen var, at kun få deltog alle fire dage. Publikum ønskede et endnu stærkere program med større hovednavne, og det har vi valgt at lytte til, fortæller Peter Sejersen.

Lidt utraditionelt bliver festivaldagene onsdag, torsdag og fredag.

- Det har vi valgt, fordi vi er en byfestival, og det har igennem alle årene været de mest besøgte dage. Det betyder, at man kan nyde tre dages fantastisk musik og stadig holde weekend sammen med familien, siger Peter Sejersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Odense

En søndag med fitness i Korup

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];