Annonce
Underholdning

Jacob Schjødt bliver direktør for sit hjerteteater

Jacob Schjødt fuldfører de instruktøropgaver, han har i kalenderen, inden han 1. august 2021 officielt tiltræder stillingen som teaterdirektør i Odense. Men sideløbende går han i direktørlære. Foto: Odense Teater
Den kommende teaterdirektør planlægger ikke den store revolution, men agter at sætte ekstra blus under den kunstneriske udvikling, Odense Teater allerede er i.

Jacob Schjødt har ikke bare trådt sine instruktørsko på Odense Teater. Det var her, han lærte at gå i dem. Året inden han fik papir på sin uddannelse, satte han sit første instruktøraftryk med børneforestillingen "Karlas kabale" på Sukkerkogeriet. Siden er det blevet til yderligere syv forestillinger i huset, og den ottende, Molières "Misantropen", får premiere i Kongens Have i maj 2021.

Til den tid står der stadig "instruktør og medlem af Odense Teaters dramaturgiat" på Jacob Schjødts visitkort. To måneder står der "teaterdirektør", for ud af 33 ansøgere bliver han Jens August Willes afløser. Bestyrelsesformand Karsten Wind Meyhoff begrunder ansættelsen med, at Jacob Schjødt er "modig, nyskabende og kunstnerisk stærk, samtidig med at han er en formidabel leder, der skaber et stærkt følgeskab omkring sig".

Annonce

Blå bog

Jacob Schjødt. Født 1980.
Freelance sceneinstruktør, medlem af Odense Teaters dramaturgiat.

På Odense Teater har han iscenesat "Den mystiske sag om hunden i natten", "Anna Sophie Hedvig", "Anna Karenina", "Lad den rette komme ind", "Skammerens datter", "Onkel Vanja", "Love and Money" og "Karlas kabale". I 2021 instruerer han "Misantropen" i Kongens Have.

Gift med Rikke og far til to. Familien planlægger at flytte til Fyn.

En fast base

Hovedpersonen er "totalt glad og overvældet" og sikker på, at det er det rigtige, han har gjort:

- Som jeg skrev i ansøgningen, er Odense Teater mit hjerteteater. En fast base som jeg har haft gennem hele min professionelle karriere. Her er jeg blevet udfordret. Her har jeg udviklet mig kunstnerisk - og som medlem af dramaturgiatet også bidraget til teatrets kunstneriske udvikling. Det er dén kunstneriske udvikling, jeg gerne vil sætte ekstra blus under.

Jacob Schjødt regner først med at have en programerklæring klar til foråret, men malet med brede penselstrøg er hans ambition at hæve teatrets i forvejen høje niveau, så teatret bliver en kunstnerisk vejviser, både regionalt og nationalt.

Alsidighed er en styrke

For en landsdelsscene er kravet til bredde i kulturudbuddet ufravigeligt, men det opfatter Jacob Schjødt ikke som en spændetrøje:

- Alsidigheden er vores styrke. Ved at favne så bredt og varieret som overhovedet muligt, er det størst chance for, at alle eller i hvert fald de fleste kan finde noget, de har lyst til at se.

For den kommende teaterdirektør bliver en af de store udfordringer at balancere mellem fastholdelse og forandring:

- Jeg planlægger ikke den store revolution, men agter at bygge videre på alt det gode, der allerede er. Jeg har været med på sidelinjen i Jens August Willes direktørtid og ved, hvad det kræver at få puslespillet til at gå op.

Jacob Schjødt instruerede sin første forestilling på Odense Teater for 10 år siden. Om godt et år sætter han sig i teaterdirektørstolen i den gamle, røde bygning i Jernbanegade. Foto: Odense Teater

Chef for gamle kolleger

At det kan være en hæmsko at skifte side og være chef for mennesker, man tidligere har været kollega til eller arbejdet tæt sammen med, bekymrer ikke Jacob Schjødt:

- Som instruktør har man det kunstneriske ansvar for en teaterproduktion og indtager en form for chefposition over for resten af holdet. Det er alle vant til. Jeg vil gerne bevare det uformelle, tætte forhold, vi har til hinanden, men jeg har ingen betænkelighed ved at skulle træffe ubehagelige beslutninger. Min vigtigste opgave bliver at gøre det, der er bedst for teatret, og det vil jeg altid have mig for øje.

I direktørlære

Selv om Jacob Schjødt kender teatret i Jernbanegade næsten lige så godt som det fastansatte personale, kombinerer han i det kommende års tid sine instruktøropgaver rundt om i landet med at være i direktørlære i Odense:

- Der er mange processer, jeg intet kender til, så jeg får brug for at se Jens August Wille og ikke mindst økonomidirektøren over skuldrene. Fordelen ved så småt at blive koblet på nu er, at jeg skal være med til at lægge repertoire for sæson 2021-22, som bliver min første. På den måde kommer jeg som nytiltrådt teaterdirektør til stå til ansvar for programmet og den valgte kunstneriske linje fra dag ét.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce