Annonce
Fyn

Jacob får sit ønske opfyldt: Motorvejen udvides med ekstra spor ved Odense

Jacob Pedersen bor i Odense og pendler til sit arbejde i Vejle. Han bruger masser af tid på motorvejen og håber, at der bliver tre spor hele vejen. Foto: Michael Bager
Når regeringen torsdag middag præsenterer sit forslag til ny infrastrukturplan, er en udvidelse af Fynske Motorvej syd om Odense med. Pendler og borgmester jubler.

Bilisterne på motorvejen syd om Odense kan se frem til, at den 14 kilometer lange strækning udvides med et ekstra spor. Udvidelsen er en del af det forslag til fremtidige investeringer i ny infrastruktur, som regeringen præsenterer torsdag middag, erfarer Fyens Stiftstidende.

Borgmester i Odense Kommune, Peter Rahbæk Juel (S), jubler:

- Jeg klapper i mine hænder. Det er lige præcis det, jeg har arbejdet for, og udvidelsen vil både give bedre trafiksikkerhed og god fremkommelighed, så man ikke skal spilde en masse tid i kø.

En af dem, der med forslaget kan se frem til mindre spildtid, er it-supporter Jacob Pedersen, der kører på motorvejen, når han skal fra sit hjem i Hjallese og til arbejdspladsen i Vejle. Han er derfor meget glad for nyheden.

- Det vil lette min hverdag meget, da der ofte er trafikpropper på motorvejen ved Odense, og jeg aldrig ved, hvornår jeg kan være hjemme, siger han.

Hjemturen fra Vejle kan således variere mellem en time og halvanden time afhængig af trængslen ved Odense.

Annonce

De borgerlige er med

Også Venstre, De Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti havde motorvejsudvidelsen med i deres fælles infrastrukturplan, der blev præsenteret før valget i 2019, og dermed er der ingen tvivl om, at der er flertal for udvidelsen. Spørgsmålet er dog stadig, hvor hurtigt det sker, da infrastrukturplanen rækker ti år frem.

I de borgerlige partiers plan skulle udvidelsen allerede påbegyndes, når den nuværende  udvidelsen af motorvejen mellem Nørre Aaby og Odense V er færdig til næste år, så der kan køres på tre spor på hele strækningen mellem Middelfart og Odense V. Herefter mangler så de 14 kilometer videre syd om Odense. Prisen er 1,1 milliard kroner.

Udvidelsen har været længe undervejs, da anlægsloven allerede blev vedtaget i Folketinget i 2013, og lige siden har blandt andet de fynske borgmestre og erhvervslivet presset på.

Peter Rahbæk Juel håber, at en ny udvidelse sættes i gang i umiddelbar forlængelse af den nuværende.

- Det vil da være oplagt at lade maskinerne blive og fortsætte arbejdet, konstaterer han.

Annonce

Støjen skal dæmpes

Ud over flere motorvejsspor syd om Odense rummer regeringens infrastruktur-forslag også hjælp til de tusindvis af odenseanere, der er plaget af trafikstøjen fra motorvejen.

Som led i udvidelsen sættes der for eksempel omkring fire kilometer støjafskærmning op fordelt på begge sider af motorvejen, ligesom eksisterende støjvolde forhøjes med cirka to meter. Samtidig skal der laves en ny vurdering af behovet for yderligere støjbeskyttelse.

På den vis løser regeringens udspil ikke alle støjgener, men Rahbæk Juel kalder det alligevel en god nyhed for beboerne tæt ved motorvejen.

- Jeg er sikker på, det kommer til at nytte og gøre en forskel for de mange tusinde mennesker i den sydlige del af Odense, der er støjplagede, og jeg er glad for, der er blevet lyttet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Assens

Rød, blå eller grøn traktor?

Middelfart For abonnenter

Stribonitter så omdiskuteret olieberedskabslager indefra: - Byggeri i seks etager er en skændsel for området

Odense

Politidirektør vil have stoppet uro: Visitationszone er for uskyldige borgeres skyld

Annonce