Annonce
Sydfyn

Ja til Kogtved-planer: Politisk støtte til seniorboliger på søfartsskole

Den gamle Kogtved Søfartsskole har været til salg siden 2009, og nu har Odense-firmaet Humlebo Gruppen meldt sin interesse med planer om at indrette et seniorboligprojekt. Arkivfoto: Roland P
Politikere siger ja til planer, der vil øge bebyggelsesprocenten og tillade byggeri af nye boliger i to og en halv etage ved Kogtved Søfartsskole.

Svendborg: Planerne om at forvandle den gamle Kogtved Søfartsskole til et seniorboligprojekt med storslået udsigt over Svendborgsund kom et skridt nærmere målet på et møde i Teknik- og Erhvervsudvalget torsdag.

Her gav politikerne grønt lys for, at der kan arbejdes videre med en ny lokalplan, der vil ændre områdets status til rent boligområde, hæve bebyggelsesprocenten fra 30 til 34 og tillade byggeri af nye boliger i to og en halv etage.

Formand for Teknik- og Erhvervsudvalget, Flemming Madsen (S), fortæller, at et enigt udvalg står bag planerne.

- Vi kender ikke det konkrete projekt, men vi har sagt ja til, at der kan arbejdes videre med det, som man ønsker, siger han.

Annonce

Kogtved Søfartsskole

Kogtved Søfartsskole blev oprettet i 1942 af skibsreder Knud Lauritzen fra rederiet J. Lauritzen og solgt til A.P. Møller-Mærsk i 2005. I efteråret 2007 besluttede rederiet at lukke skolen med virkning fra sommeren 2008, og i maj 2009 købte Rederiet Stevns I/S skolen og har haft den til salg siden.

Nu har Humlebo Gruppen meldt sig som mulig køber med planer om at indrette et seniorboligprojekt.

Kogtved Søfartsskole er til salg for 49,475 millioner kroner. For den pris får man udover en fantastisk udsigt 1.828 kvadratmeter boligareal, 2.241 kvadratmeter erhverv og egen bådebro med plads til 18-20 både.

Smukke og fine rammer

Det er Odense-firmaet Humlebo Gruppen, der står bag planerne om at købe den gamle søfartsskole og bygge den om til seniorboliger.

Direktør Claus Rasmussen fortalte forleden til Fyns Amts Avis, at der er indgået en købsoption, og at det er planen at opføre nogle blokke med lejligheder rundt om hovedbygningen fra 1920. Direktøren oplyste, at man endnu ikke har lagt sig fast på et bestemt antal boliger, men at man forestiller sig et seniorboligprojekt med omkring 5000 kvadratmeter fordelt på boliger og fælles opholdsarealer.

Flemming Madsen kan godt forestille sig et seniorboligprojekt på grunden med den unikke udsigt.

- Jeg kan sagtens se ideen, og det kan blive nogle rigtig smukke og meget fine rammer for et seniorbofællesskab. Vores opgave er at hjælpe med at få det til at se ordentligt ud, siger Flemming Madsen, der fremhæver søfartsskolens nabo, Stella Maris Hotel de Luxe.

- Det er ikke fordi, man skal kopiere det, men på Stella Maris har man bevist, at man kan lave noget, der passer fint ind i terrænet, siger han med henvisning til det nuværende luksushotel, der tidligere var missionshotel.

Efter den politiske behandling sendes sagen nu tilbage til embedsmændene, der fortsætter dialogen med Humlebo Gruppen. Hvis man går i gang med en ny lokalplan, vil den være færdig om et lille år, og forinden skal der blandt andet laves forhøring og en egentlig høring samt holdes et borgermøde.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Live: 451 meldte sig ledige lørdag under coronakrisen

Leder For abonnenter

Byggerier på Odense Havn: Det er gået rigeligt stærkt

Det er selvsagt ærgerligt, at planerne om et opsigtsvækkende nybyggeri på Tysklandskaj i Odense - blandt andet bestående af to markante siloformede højhuse i op til 15 etagers højde - er afgået ved døden. For byggeriet ville have udviklet havnen yderligere og skabt et endnu mere sammenhængende boligområde på havnefronten. Det er imidlertid forståeligt, at entreprenørfirmaet Casa har opgivet at bygge på arealet ved Tysklandskaj, eftersom man ifølge direktør for udvikling i Casa, Henrik Hansen, ikke har kunnet finde et kommercielt grundlag for byggeriet. Det er ærlig snak. Casa har simpelthen ikke kunnet skabe økonomi i at bygge på området i den nuværende situation, coronakrise eller ej. Det vil der heldigvis være andre entreprenørfirmaer eller investorer, der vil kunne skabe på et senere tidspunkt. Havneområdet i Odense er et attraktivt sted at bygge, ligesom havneområderne i de øvrige fynske kystbyer er, og derfor vil der med sikkerhed dukke en anden køber af grunden op senere. Udviklingen på Odense Havn er gået rigeligt stærkt i de senere år. Boligblok efter boligblok i trist, hvid beton er blevet smækket op i højt tempo. Derfor er det udmærket, at havnen tager en pause fra den hastige udvikling og udbygning. Som Odenses havnedirektør, Carsten Aa, sagde det så fint i avisen tidligere på ugen, gør det ikke noget, at havnen ikke bliver udviklet på fem år, men nærmere på 15 år. Sagen er, at der er investeret umådelige summer i boligbyggerier i Odense i de senere år. På Thomas B. Thriges Gade, i Gartnerbyen, ved Odense Havn, på Østerbro, ved SDU og utallige andre steder er der bygget højt og lavt og tæt og spredt. Nye boliger er skudt op, gamle boliger er blevet renoveret, og tusindvis af odenseanere har fået ny bopæl. Det er alt sammen godt - for byen, for kommunen, for odenseanerne. Og det bliver også godt, når endnu flere odenseanere får bopæl på Tysklandskaj. Det skal skam nok ske på et tidspunkt.

Annonce