Annonce
Odense

IværksætterOdense-finalist: By Hansens vil revolutionere konfekturemarkedet i en sundere retning

ByHansens har tidligere fået produceret hos eksterne leverandører, men har netop fået tilladelserne i hus og besluttet selv at stå for den del af virksomheden. Derfor leder Martin Hansen og Benjamin Jack Hansen også efter større lokaler på Fyn, eventuelt et nedlagt bageri eller lignende. Foto: Birgitte Carol Heiberg
By Hansens har store ambitioner med virksomhedens chokoladeovertrufne kikærte-kvadrater, som skal definere en ny og sundere retning på konfekturemarkedet. For nylig har de to stiftere fået Mikkel Præst med som investor og strategisk sparringspartner.
Annonce

Odense: Tænker du på en nøje afmålt mængde kikærter, mandler og havregryn tilsat en vis portion krydderier og et mørkt chokoladeovertræk, når den søde tand tager over? Eller er det salte chips, stærk lakrids og vanedannende mælkechokolade, du konsumerer, til posen er tom?

De fleste er formentlig faldet i den sidste fælde adskillige gange, men sådan behøver det ikke længere være. Iværksætterne Martin Hansen og Benjamin Jack Hansen fra By Hansens har nemlig sat sig for at revolutionere konfekturemarkedet og skabe en helt ny genre af søde sager, der bygger på gode råvarer og en mulighed for at føle sig mæt, inden grænsen for overspisning er forpasset med stor margin.

Indimellem griner de af, at de har fundet på verdens dårligste forretningskoncept. Det har nemlig det indbyggede paradoks, at forbrugerne har brug for langt mindre, når vi fylder os med naturlige ingredienser i stedet for snacks fyldt med e-numre og andre mere-vil-have-mere-fremkaldende ingredienser.

En-to af By Hansens kikærte-kvadrater vil få de fleste til at stoppe, mener investor Mikkel Præst for eksempel.

Derfor tror han så meget på projektet, at han foruden en pose penge har lagt tid og energi i at arbejde strategisk med de to målrettede iværksættere og en utvetydig ambition om at gøre By Hansens konfekture til allemandseje herhjemme og også tage den chokoladeovertrukne kikærtemasse med masser af næringsstoffer ud i den store verden.

- Vi er ikke ude på at gøre folk afhængige. Der er folk nok i verden, og hvis du laver et godt produkt, må du bare sørge for at sælge det til nogle flere og gøre dem glade. Vi sælger mæthed, value for calories og clever energy. Det er en helt ny produktkategori, siger han.

Det har krævet mange eksperimenter at udvikle den helt rigtige kikærtemasse, blandt andet fordi massen opfører sig anderledes alt efter mængden af den. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Grundlaget for By Hansens startede hjemme i Martin Hansens køkken, da han var træt af, at han sammen med sin kæreste snackede for meget og for dårligt.

Det er tre år siden, og med en baggrund som bager, procesteknolog og kageudvikler havde han en naturlig nysgerrighed indenfor sit felt.

- Vi gik og kørte ting ind, som kroppen bare ville have mere af, selv om der ikke var noget i det, som den kunne bruge. Det var tomme kalorier, og det var vi begge to trætte af, så jeg prøvede at lave noget med vitaminer og fibre i uden at gå på kompromis med, at vi skulle have tilfredsstillet fornemmelsen af at have lyst til noget syndigt, husker Martin Hansen.

Han eksperimenterede med havregryn, peanuts, kikærter, mandler og mange andre ting, som lige så godt kunne have været en del af et almindeligt måltid. Samtidig begrænsede han det hvide sukker og endte med et produkt, som almindelige mennesker også vil kunne forholde sig til, når de læser listen med ingredienser.

- Jeg ved ikke, om man med min baggrund bliver snobbet med, hvad man spiser, men jeg er nok blevet lidt kræsen i takt med mine uddannelser. Når først man er gået et niveau op i kvalitet, er det svært at gå ned igen, siger Martin Hansen.

Først nytårsaften mellem 2018 og 2019 begyndte hobbyprojektet imidlertid at tage form som det, der kunne være omdrejningspunktet for Martin og Benjamin Jack Hansens fælles drøm om en dag at blive selvstændige.

Vidt forskellige som de er, kunne de se muligheden for at supplere hinanden godt, og tre måneder senere havde de deres CVR-nummer og en klar fornemmelse af, at der blandt caféer, restauranter og kaffebarer var stor interesse for produktet. Siden er det gået stærkt.

- Et år som iværksætter burde sammenlignes med et hundeår. Det lyder forkert, men der sker så meget, at det svarer til syv almindelige menneskeår, siger Benjamin Jack Hansen, der er duoens udfarende sælger.

Annonce

Har taget produktionen hjem

En af de ting, der har taget lang tid og mange smagsprøver, har været arbejdet med at skalere opskrifterne op fra mængderne til et privat forbrug og til at skulle sælges i stor skala. Det er mere kompliceret end et faktortal på lommeregneren.

- Sådan er det ikke med fødevarer og smage. Det er rent og skært rugbrødsarbejde, hvor man må prøve sig frem også i forhold til holdbarhed, siger Martin Hansen.

By Hansens har i opstartsfasen fået produceret konfekturen hos to eksterne producenter, men de har netop fået fødevaregodkendelserne på plads og derfor taget produktionen hjem til et lokale i Odense C.

- Man vil gerne have, at ens produkt skal slibes som en diamant, og det kan være svært at tænke på, at andre skal gøre for én. Når man tænker på, at de sjældent har samme passion for produktet, som vi selv har, kan man hurtigt få en knugende fornemmelse i maven, forklarer Benjamin Jack Hansen.

Han er uddannet klejnsmed og produktionsteknolog og havde før opstarten af By Hansens ikke andet kendskab til fødevarebranchen end det, han havde fået ved at lave maskiner til fødevareindustrien. Til gengæld er han fuld af energi og lyst til at få produkterne ud til forbrugerne i en fart, og kombinationen af de to iværksætteres forskellige personligheder var med til at tænde noget i Mikkel Præst, der foruden at være læge og have en sundhedsmæssig interesse i produktet også er forretningsudvikler og har en MBA indenfor det felt.


Der er ingen tvivl om, at vores ambition er at blive store og komme ud worldwide. Det skal ikke være et hyggeprojekt, der stjæler al vores tid. Vores ambition er, at vi skal være allemandseje i Danmark. Alle skal kende By Hansens, og så går vi efter at udvide.

Martin Hansen, idemand og medstifter af By Hansens


For ham handlede det at tage produktionen hjem også om at holde kortene tæt til kroppen for at sikre sig mod kopiering.

- Martin underspiller lidt, når han fortæller om, hvordan massen opfører sig. For produktet opfører sig helt unikt i forhold til andre fødevarer, og det her har en reel mulighed for at blive rigtigt stort, så den viden skal vi beholde internt, siger han.

Sundhedsmæssigt ser han en mulighed for at ride med på en begyndende bølge, hvor det ikke længere handler om at erstatte sukker med light-alternativer, men om at spise nogle råvarer, der gør noget godt for kroppen.

- Det er helt essentielt, for der er ikke ret stor forskel på kaloriemængden i et marcipanbrød og i vores produkt, men det tilfredsstiller din lyst, og du kan ikke spise samme mængde. Det er en helt anden genre, siger han.

Sammen fik de tre i begyndelsen af året lagt en strategi, som handlede om at komme ind hos caféerne og skabe sig et brand. En plan, der skaffede By Hansens 13 kunder i løbet af nogle måneder. Så ramte coronaen, og By Hansens kunne se mailboksen blive fyldt med aflysninger af nye kundemøder.

Annonce

Alle skal kende By Hansens

I dag er salget dog tilbage på og også over niveauet før nedlukningen 11. marts, og By Hansens arbejder på at slå igennem også udenfor de specialsegmenter, hvor de hurtigt har fået godt fat. Det gælder for eksempel blandt veganere, laktoseintolerante og glutenallergikere, som de med nogle få justeringer af de første opskrifter kunne ramme med deres produkt.

- Vi launchede vores produkt 1. november 2019 på Veggie World-messen i Øksnehallerne, og vi kunne tydeligt mærke, at de mennesker, vi mødte der, havde taget stilling til, hvad de putter i hovedet. Der er københavnerne lidt mere på end mange andre steder i landet, så Mikkel tvang os til at tage til en Bolig og Design-messe i Fredericia, hvor vi fik noget mere blandet feedback, siger Martin Hansen.

Der fandt de to stiftede blandt andet ud af, at de sælger produktet bedre ved at kalde det en chokoladeovertrukken nøddemasse i stedet for en kikærtemasse, og for Mikkel Præst er der ingen tvivl om, at By Hansens skal den vej.

- Jeg vil gerne væk fra det veganske og over til det plantebaserede, som er en trend lige nu. Det her er bedre end konventionelt slik, men det tager lang tid at fortælle forbrugere, der har spist det andet i mange år, og der er ikke anden vej end at komme ud af det skalkeskjul, der hedder veganske messer, hvor du får en masse skulderklap. For mig er det her et godt stykke hverdagskonfekture, som man også kan komme i sine børns madpakker, påpeger Mikkel Præst.

Benjamin Jack Hansen (t.v.), Mikkel Præst (bagerst) og Martin Hansen (t.h.) har store ambitioner med By Hansens, som de på sigt vil gøre til et globalt brand. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Hans opgave er at skabe en vej mellem Martin Hansens fokus på de allerbedste råvarer og Benjamin Jack Hansens lyst til at indtage hele verden. Et skridt i den retning har blandt andet været at oprettet en webshop, så By Hansens kan komme bredere ud.

Hidtil har en række salgssteder på Fyn ikke imødekommet en følgerskare på sociale medier, der i høj grad kommer fra Sjælland og også Jylland.

- Benjamin vil gerne have produkterne så mange steder hen som muligt, men det kræver, at vi konserverer dem på en anden måde end nu. Hvidt sukker er den oplagte løsning, men Martins hjerte ville bløde, hvis vi gjorde det, så det er selvfølgelig ikke en mulig vej, selv om det ville være nemt, og at vi så kunne sende produkterne ud i butikkerne. Men det er ikke missionen, understreger Mikkel Præst, der også har haft muligheden for at pakke en bil og drøne til Berlin oppe at vende flere gange.

- Der er de bare længere fremme, siger han.

Alle tre er dog overbeviste om, at den udvikling også er på vej herhjemme, og Martin Hansen er ikke i tvivl om, at det, der begyndte som et ønske om nogle sunde snacks hjemme i køkkenet, vil vise sig at være svaret på den mulighed for at blive herre i eget hus, som han altid har drømt om.

- Der er ingen tvivl om, at vores ambition er at blive store og komme ud worldwide. Det skal ikke være et hyggeprojekt, der stjæler al vores tid. Vores ambition er, at vi skal være allemandseje i Danmark. Alle skal kende By Hansens, og så går vi efter at udvide, siger han.

Vinderen af IværksætterOdense-prisen får foruden checken på 40.000 kroner også en vinderstatuette fra Fablewood.

By Hansens

  • Blev stiftet af Martin Hansen, bager og procesteknolog, og Benjamin Jack Hansen, klejnsmed og produktionsteknolog, i 2019.
  • Har en ambition om at revolutionere konfekturemarkedet med deres kikærte-snack, som er overtrukket med chokolade og fyldt med sunde næringsstoffer og i forskellige smagsvarianter.
  • Lancerede de første produkter 1. november 2019 og har netop taget produktionen hjem, efter at de har fået de nødvendige tilladelser på plads.
  • Har for nylig fået investor Mikkel Præst med i virksomheden og leder efter større lokaler, for eksempel et nedlagt bageri, på Fyn.
Benjamin Jack Hansen (t.v.) og Martin Hansen (t.h.) i gang med produktionen af de chokoladeovertrukne kikærte-kvadrater. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Dyster corona-prognose for Danmark: Kraftigt stigende smitte og tocifrede dødstal til jul

Fyn

Kendt fynsk kok i spil som Årets Fynbo

Kerteminde For abonnenter

Kommune meldt til Arbejdstilsynet for nedrivning af silo: - Det er helt vanvittigt, det de har gang i

Kerteminde

Lokal entrepenør klagede over giftigt pcb: Nu har Arbejdstilsynet været i Kerteminde

Annonce