Annonce
Assens

Iværksætterånd vokser frem af corona-pause: Unge barndomsvenner starter online kunststudie

17-årige Albert Gunge (bagerst) og 19-årige Thomas Hanscomb (forrest) har brugt tiden under covid-19-skolelukningerne til at starte deres eget plakat- og lærredfirma, Fake Studio, i Assens. Foto: Amalie Klitgaard
Under corona-krisen fik to venner en god idé. Med 17-årige HHX-studerende Albert Gunges marketingfærdigheder og 19-årige gymnasieelev Thomas Hanscombs kreative blik har de etableret Fake Studio, hvorigennem de producerer og sælger plakater og lærreder.
Annonce

Assens: Mens den ekstra fritid frigivet under covid-19-skolelukningerne af nogle unge blev brugt på strandbesøg og ølbowling, fik to mænd fra Assens stablet deres eget firma på benene: Det online kunststudie Fake Studio med egenproducerede billeder.

17-årige Albert Gunge og 19-årige Thomas Hanscomb har egentlig i lang tid pønset på at starte op, men med corona-pausen fik de lige pludselig tid til at gøre noget ved det.

- Det hårde arbejde lige nu har været at lave hjemmesiden og markedsføre, hvilket vi har brugt corona-tiden og nu sommerferien på, så det har været rimelig god timing. Derefter skal vi bare producere nye værker, fortæller Albert Gunge.

Midt juni åbnede de officielt for online shoppen Fake Studio, hvorfra de sælger deres plakater og lærreder med pangfarvede grafiske print af alt fra ballondyr til corona-beskyttelsesdragter.

Motiverne er for det meste arkivfotos fra Adobe Stock Photos, som de derefter har redigeret gennem billedredigeringsprogrammet Photoshop.

- Med kamerafotos får du det, som er på billedet. Det fede ved Photoshop er, at du kan lave dit eget billede. Vi føler, at vi kan udtrykke vores følelser sådan, forklarer Albert Gunge.

Indtil videre er 18 plakater og tre kanvas langet over disken.

- Vi vidste godt, at vi var gode til at photoshoppe, da vi startede. Vi ville gerne få nogle budskaber derud og sælge det. Det er en fed oplevelse, og vi tror på, at vi har fat i noget, griner Thomas Hanscomb.

Annonce

Færdigheder i spil

De to fynboer har kendt hinanden siden barnsben, fordi deres forældre er naboer. Det er da også fædrene, som har inspireret og hjulpet dem. Albert Gunges far er fotograf og photoshopper selv, mens Thomas Hanscombs far har erfaring med at kode og har lokket drengene ned for at male i hans malerstudie.

- Vi har været heldige med vores forældre, erkender Albert Gunge, hvortil hans kompagnon Thomas Hanscomb påpeger:

- Men selvom vi ikke havde haft dem, havde vi fundet vejen frem.

De to barndomsvenners forskellige fagligheder spiller godt ind i firmaet. Albert Gunge studerer nemlig på Det Blå Gymnasium i Glamsbjergs virksomhedsøkonomilinje med innovation som valgfag. Derfor står han for økonomien og markedsføringen og har allerede sikret 10.000 følgere på Fake Studio's Instagram-side.

Den pangfarvede plakat med ballonhunde er Fake Studio's indtil videre mest sælgende kunstværk. Ifølge de to kunstnere bag, fordi de klare farver og det grafiske udtryk taler til deres unge målgruppe. Foto: Amalie Klitgaard

Thomas Hanscomb derimod har valgt fysisk-matematik-retningen på Vestfyns Gymnasium og står for at kode hjemmesiden www.fakestudio.shop samt det kreative og kunstneriske udtryk.

Annonce

En mening bag

Deres stil er pangfarvet, enkel og grafisk. Det er med fuldt overlæg, da deres kunst især er målrettet unge mellem 15 og 35 år. Det skulle springe i øjnene uden at have for komplicerede motiver, fortæller Albert Gunge.

- Man skal finde sin egen stil. I hvert fald inden for det her, understreger han.

Derudover har hvert billede en mening bag sig og refererer ofte til aktuelle samfundsbegivenheder- eller debatter.


Vi vidste godt, at vi var gode til at photoshoppe, da vi startede. Vi ville gerne få nogle budskaber derud og sælge det. Det er en fed oplevelse, og vi tror på, at vi har fat i noget.

Thomas Hanscomb


For eksempel har de i skrivende moment en Future?-kollektion, hvor et af værkerne forestiller en pistol påtrykt det amerikanske flag og er mærket ordene "Fuck the police" i versaler. Det er en klar henvisning til raceoprørene i USA, fortæller Thomas Hanscomb.

- Til kollektionen blev vi meget inspireret af citatet: ”The whole future lies on uncertainty. Live now”. Det er det her med, at man ikke ved, om der er et i morgen. Især nu med corona. Man skal bare ud og gøre noget.

Iværksætterne bag Fake Studio har indtil videre mest markedsført og solgt plakater og lærreder produceret ved hjælp af billedredigeringsværktøjet Photoshop, men de afprøver også andre typer malerteknikker i Thomas Hanscomb's fars malerværksted i Assens. Foto: Amalie Klitgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Udland

Tidligere Fyens-journalist tæt på eksplosion: Det ser ud, som om der var placeret bomber overalt

Danmark

Søren Brostrøm øjner smittens skyer over efteråret - og en fremtid med mere hygiejne

Annonce