x
Annonce
Udland

Israel godkender jernbane under Jerusalems gamle by

Ammar Awad/Reuters
Jordans udenrigsministerium kalder Israels planer om jernbane for "en åbenlys krænkelse".

Israel har besluttet at bygge en jernbane under Jerusalems gamle by med station ved et af jødernes helligste steder, Grædemuren.

Annonce

Det oplyser den israelske transportminister, skriver BBC.

Jernbaneruten, der mandag blev godkendt, skal bestå af en tre kilometer lang tunnel under Den Gamle Bydel i Østjerusalem.

Jernbanen vil blive en forlængelse af højhastighedsbanen mellem Tel Aviv og Jerusalem.

Planerne blev allerede annonceret i 2017 af den daværende transportminister, Israel Katz.

Han sagde dengang, at stationen ved Grædemuren skal navngives efter den amerikanske præsident, Donald Trump, der kontroversielt anerkendte Jerusalem som Israels hovedstad forrige år.

Ikke alle er lige begejstrede for planer om en ny jernbane. Talsmand for Jordans udenrigsministerium, Daifallah al-Fayezm, kalder det for "en åbenlys krænkelse", skriver BBC.

Også palæstinensiske og muslimske ledere har tidligere taget afstand fra beslutningen.

Israels transportministerium kalder dog planerne for "historiske" og "meget gode nyheder for israelske borgere og de millioner af turister, der kommer til Jerusalem".

Jerusalem er en hellig by for både jøder, muslimer og kristne, og derfor er byen et meget konfliktfyldt politisk emne.

Den rummer nogle af de mest hellige steder for både muslimer, kristne og jøder. Det er Al-Aqsa Moskéen, Grædemuren, Bethesda Dam, Golgata og Tempelpladsen.

Jerusalem er også politisk vigtig, fordi både israelere og palæstinensere betragter den som deres by.

Den Gamle By er en del af Unecos' verdensarvsliste og er dermed erklæret bevaringsværdig.

I november besluttede Israel også at bygge en gondolbane fra Vest-Jerusalem til Vestmuren i den gamle by.

/ritzau/

Citeret artikel fra BBC
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Coronavirussen vil forandre dansk politik

I Danmark har vi – heldigvis – en politisk tradition for, at vi rykker sammen, når det gælder. Således kunne Folketinget på tværs af partiskel i et højt tempo og uden det sædvanlige politiske fnidder vedtage de nødvendige tiltag. Hvad enten det var omfattende og nødvendige tiltag på sundhedsområdet, forbud mod større forsamlinger eller en historisk stor økonomisk kompensation til ansatte og virksomheder, der er ramt af Coronaen. Også fagbevægelsen og arbejdsgiverne har med indgåelsen af en trepartsaftale, der spænder et sikkerhedsnet ud under rigtigt mange lønmodtagere og mange virksomheder vist, at de er parate til at tage ansvar i denne svære situation. Men det er ikke slut endnu, og der bliver brug for flere tiltag. Både for at håndtere sundhedssituationen, men også for at sikre, at de alt for mange virksomheder, der af den ene eller anden årsag ikke bliver hjulpet af de vedtagne hjælpepakker, kan få den fornødne hjælp. Når denne coronakrise er drevet over, er der behov for samarbejder på tværs af partiskel. Til den tid vil dansk politik være forandret. Vi vil stå med en kæmpe regning, som vi endnu ikke kender, og som skal samles op. Det kommer til at kræve politisk mod og vilje. Hvordan sikrer vi de rette politiske rammer, økonomisk vækst og dermed en fortsat høj beskæftigelse? Og hvordan får vi de mange tusinde mennesker, der i disse dage bliver afskediget eller sendt hjem, tilbage på arbejdsmarkedet? Der er mange spørgsmål, der kræver politisk handling og samarbejde i Folketinget. I den første tid af coronakrisen har Folketinget vist vilje til samarbejde, men hvor længe vil det vare ved? Vil vi se ydrefløjene grave sig ned, som vanen forskriver? Og hvad med regeringens parlamentariske grundlag – herunder ikke mindst Enhedslisten og SF – vil de have modet til også at træffe upopulære beslutninger? Der må gøres ofre i tiden efter, og det er ikke givet, at Arne får lov til at komme tidligere på pension, eller at vi kan afsætte ubegrænset med penge til klimaet, hvis pengene ikke er der. For mig at se er løsningen klar: Et tæt samarbejde mellem S-regeringen og Venstre om en omfattende plan, der skal få Danmark tilbage på sporet. En plan, der rækker mange år frem – også til efter næste folketingsvalg. De to partier har flertal tilsammen og har for mig at se en forpligtigelse til at træffe de nødvendige politiske beslutninger for at bringe Danmark sikkert videre. Coronavirussen har derfor forandret dansk politik her og nu men så sandelig også på lang sigt.

Annonce