Odense: Det kan hurtigt blive smattet. Sådan et grønt tæppe af græs, hvis det regner meget kraftigt eller har gjort det i flere dage. Og når man så har en græsplæne, der er op mod 10 kilomter lang, så kan det blive til meget smat og mudder.
Men det skulle ikke blive tilfældet på byens nye letbane, for ifølge Odense Letbane, har man fundet frem til en helt særlig jordblanding, der kan håndtere store regnmængder.
Letbanens entreprenør har i løbet af december haft travlt med at lægge jord og så græs i 10 kilometer letbanespor ud af de i alt 14,5 kilometer, som letbanen strækker sig over fra Tarup til Hjallese. Arbejdet har bevæget sig fra Hjallese og mod nord.
Jorden, der bliver lagt i sporerne, er en særlig blanding af vulkansk pimpsten fra Island, der er blandet med dansk muldjord. Pimpstenen fungerer som lager for regnvand, samtidig med at den også kan lede overskydende regnvand til drænslanger, der ligger i letbanesporet. Derved risikerer letbanesporet ikke at blive til en mudderpøl i perioder, hvor der er meget nedbør.
Den danske muldjord sikrer næring til græsset, så vækstbetingelserne er optimale, og græsset kan bidrage til at gøre hele letbanestrækningen endnu grønnere, sammen med de cirka 1400 træer, der bliver plantet i letbaneprojektet. Græsset bliver sået, når nogle større sammenhængende områder er klar, og vejret tillader det.
En velkendt løsning
Blandingen af vulkansk pimpsten og muld er en velkendt løsning, og den er blandt andet brugt ved Århus Universitet, hvor man har lagt det ovenpå en parkeringskælder og efterfølgende sået græs i blandingen. Det århusianske græstæppe trives i dag rigtig godt, samtidig med at plænen aldrig bliver mudret, når nedbørsmængderne er store.
Jordblandingen til Odense Letbane hedder CityVext og er leveret af Vexti ApS, der har domicil i Hjallese.
Letbanen får i alt udlagt 12.500 m3 jord af den særlige blanding i letbanens spor. De mange kubikmeter jord svarer til rumfanget af cirka 125 af Odenses grønne bybusser.
De resterende 4,5 kilometer af de 14,5 kilometer letbanespor består af vejkryds, pladser samt områder tæt på centrum og hvor mange gående skal krydse. Blandt andet området igennem den tidligere Thomas B. Thriges Gade, Østre Stationsvej og en del af SDU. Disse områder bliver belagt med klinker og beton - tilpasset de lokale byrum.