Annonce
Udland

Iranske betjente forsøgte uden held at stoppe bombemand

Bomben blev udløst foran politiet hovedkvarter i den iranske havneby Chabahar. Medie skriver, at sunnimuslimsk gruppe stod bag angrebet.

Der er døde og sårede, efter at selvmordsbomber angriber ved politistation i den iranske havneby Chabahar.

Mindst to mennesker meldes dræbt, efter at en selvmordsbombe er blevet udløst ved en politistation i det sydøstlige Iran.

15 mennesker er såret ved angrebet.

Ingen har umiddelbart taget skylden for angrebet. Men et lokalt nyhedsbureau skriver, at det peger i retning af en sunnimuslimsk jihadgruppe.

Størstedelen af Irans befolkning er shiamuslimer.

Chaufføren var blevet stoppet af politifolk foran politistationen, og de forsøgte at skyde ham. Men alligevel lykkedes det chaufføren at udløse bilens sprængladning.

Bombeangreb er sjældne i Iran. Det halvofficielle nyhedsbureau Tasnim, der står Irans Revolutionsgarde nær, skriver, at det formentlig var den sunnimuslimske oprørsgruppe Ansar al-Furqan, som stod bag torsdagens angreb.

Chabahar ligger ved Omanbugten nær Irans grænse til Pakistan. Det er i dette område af Iran, at den sunnimuslimske gruppe opererer.

Selv om bombeangreb ikke forekommer ret tit i Iran, så har der dog de seneste år været flere end vanligt.

I september åbnede en gruppe mænd ild mod soldater under en militærparade i Ahvaz i det vestlige Iran. Snesevis af mennesker blev dræbt og såret ved angrebet.

En sunnimuslimsk arabisk gruppe i Iran, der kalder sig AMSLA, stod ifølge de iranske myndigheder bag angrebet. Det benægter organisationen.

En af organisationen ledere bor i Ringsted. Som en udløber af sagen greb dansk politi 28. september ind og lukkede trafikken til og fra Sjælland i flere timer.

Man frygtede angiveligt, at Iran havde planer om at likvidere AMSLA-lederen.

Byen Chabahar har tidligere været i militante islamisters søgelys. I 2010 kostede et selvmordsangreb mod et begravelsesoptog mindst 38 mennesker livet.

I juni sidste år angreb Islamisk Stat parlamentet i Teheran og en helligdom for ayatollah Khomeini, der anførte en revolution i landet i 1979. Mindst 18 mennesker blev dræbt.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce