Annonce
Erhverv

Investorer på frierfødder: Gør kur til fynske robotvirksomheder

Mads Bendt er manden bag Bendt Inventors ApS, som laver kørestel til robotter. Foto: Michael Bager

Ved årets Odense Investor Summit er Bendt Inventors på jagt efter en investor med 4,5 millioner kroner i pengepungen. Det samme er 28 andre virksomheder, som skal forbindes med investorer fra ind- og udland.

Der er mørke slips, sortindfattede briller og lædermapper, så langt øjet rækker. Men når man kigger efter, bliver det tydeligt, hvad alle er kommet for: robotterne og dronerne. Der er rengøringsrobotter, robotter som kan løfte, skubbe og som kan styres med stemmen, og der er droner til både forretning og fornøjelse.

De 28 virksomheder, som er til stede ved Odense Investor Summit 2018, beskæftiger sig med enten drone-, robot- og velfærdsteknologi.

De har alle en stand langs væggen i det store konferencelokale i Odense Congress Center. I midten af rummet sidder lidt over 100 investorer, som til sammen har taget 200 millioner kroner med.

Målet er at forbinde investorer med virksomheder, og det går strålende, fortæller Michael Hansen fra Invest In Odense. Han er idémand bag og vært ved Odense Investor Summit.

- Alle, jeg har mødt, har været oppe og klappe mig på skulderen og sige, at det går sindssygt godt. Der sidder én med en mobiltelefon, resten er ude at tale, så det er et rigtig godt tegn, konstaterer Michael Hansen.

Annonce
Michael Hansen var på scenen flere gange end nogle andre. Han var ikke blot vært ved årets Odense Invenstor Summit - Han er også idémand og arrangør. Foto: Michael Bager

En klog investor og fire millioner kroner

Ved stand 15 er en tablet monteret på toppen af en maskine. Den viser en film af selvsamme maskine, som kører gennem sand og henover skovbund. Den manøvrerer hurtigt og effektivt og bevæger sig rundt som en slags mekanisk edderkop.

Standen repræsenterer Bendt Inventors med administrerende direktør og chefudvikler Mads Bendt i spidsen.

- Det er et kørestel, som vi bruger til robotter. Det kan bruges til alle mulige køretøjer, som skal kunne køre hurtigt, energieffektivt og i forskellige typer terræn. Den kan rotere på stedet, og vi har et særligt ophæng, så den kan bevæge sig agilt i for eksempel sand, forklarer Mads Bendt.

Målet med dagen for Bendt Inventors er at få en klog investor, som vil skyde omkring 4,5 millioner kroner i virksomheden, og direktør Mads Bendt er optimistisk.

- Der var en stor virksomhed, som viste interesse i dag, og vi har også talt med en større dansk virksomhed. Folk har været begejstrede, og de synes, kørestellet er genialt. Der kommer mange interesserede, og dagen er god til at skabe generel opmærksomhed, siger Mads Bendt.

Ni kapitalsøgende virksomheder var på scenen og fremlægge deres idéer, mens de resterende 19 robotvirksomheder blev interviewet kort mellem oplæggene. Foto: Michael Bager

Bedre end sidste år

Undervejs i programmet har investorerne mulighed for at gå rundt og tale med de forskellige virksomheder.

Luften summer af ivrige stemmer, der diskuterer alt fra tal og regnskaber til batterilevetid, datalagring og monitorering af droner. Ind i mellem lyder der dyt og bip fra teknologi, som ivrigt bliver demonstreret ved standene.

Michael Hansen fra Invest In Odense lægger meget mærke til den gode stemning.

- Når jeg ser rundt, står de fleste virksomheder og taler med minimum én investor, så ved jeg, at matchmaking'en er i gang. Det gør os til en succes fra begyndelsen, fortæller Michael Hansen, og uddyber:

- Jeg synes, arrangementet er bedre i år, fordi virksomhederne er mere forberedte. Mange af dem er også mere modne end sidste år, forklarer han.

Årets Investor Summit slutter med afsløringen af Syddansk Innovations konkurrence Odense Startup Loan. Den glade vinder blev Enabled Robotics, som kan tage 500.000 kroner med hjem til virksomheden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];