Annonce
Danmark

International løsning på Skats udbytteproblem løb ud i sandet

Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Et projekt i OECD skulle løse problemer med udbytteskat men blev droppet og ikke erstattet.

I årene op til at Skat udbetalte milliarder i refusion af udbytteskat, blev det internt drøftet, hvordan problemerne kunne løses. Her blev flere forslag afvist, fordi man hæftede sit håb til et projekt i OECD, der hed Trace.

Projektet fik dog lov til at løbe ud i sandet, uden at der umiddelbart blev taget andre skridt for at løse problemerne. Det stod klart, da kommissionen om Skat tirsdag genoptog sine afhøringer.

It-konsulent Tom Stevns var med til at teste Trace-projektet. Han fortæller, at han afsluttede sit arbejde, men at ledelsen i Skat droppede projektet, omkring det tidspunkt han var færdig med sit arbejde.

Årsagen var, at de amerikanske myndigheder ville noget andet.

- Alle vendte om på en femøre og gik den anden vej. Så Trace-protokollen som sådan er vel aldrig blevet benyttet, sagde han.

- Jeg tror ikke, at Trace-protokollen har været i brug aktivt på noget tidspunkt. Trace-protokollen står fra 2013 faktisk til rådighed for OECD-landene.

Trace-projektet skulle overflødiggøre en stor del af de refusionsansøgninger, som Skat ikke kontrollerede.

Inden da havde der i Skat været interne kampe om, hvordan man bedste lukkede hullerne i håndteringen af udbytteskat.

Her var andre løsningsforslag blevet nævnt, men de blev afvist, fordi man havde større tiltro til Trace-projektet.

Blandt andet ønskede det kontor, der sad med behandlingen af refusionerne, en udvidelse af en ordning, der hed VP-ordningen. Men Skatteministeriet afviste i november 2011 forslaget.

- Vi mener ikke, at det på nuværende tidspunkt kan svare sig at udvide VP-ordningen, idet der p.t. arbejdes intensivt på en løsning i OECD vedrørende Trace, skrev ministeriet i en mail til kontoret.

Kommissionens udspørger, Jens Lund Mosbek, ledte tirsdag forgæves efter svar på, hvad der blev gjort, da det stod klart, at Trace-projektet ikke blev til noget.

I dag jagter Skattestyrelsen 12,7 milliarder kroner, som er udbetalt som refusion af udbytteskat. Advokatregningerne for at få pengene hjem anslås at ende på over to milliarder kroner.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce