Annonce
Assens

I arbejdstiden er Lars buschauffør: I fritiden er han lokomotivfører i eget tog og med 400 meter togskinner i hele haven

Lars Knud Lindekilde (57) drømte som barn om at blive lokomotivfører. Det blev han aldrig, men nu har han bygget en modelbane og et tog, som han kører rundt på i sin have i Bred. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Til daglig er Lars Knud Lindekilde buschauffør, men i fritiden skifter han bussen ud med et andet køretøj, nemlig sit hjemmebyggede modeltog, et Litra ME i størrelsen 1:8. Toget kører på en 400 meter lang togbane, som Lars Knud Lindekilde selv har bygget.

Bred: "Brrrruum", lyder det inde fra Lars Knud Lindekildes have på Stationsvej i Bred. Han har netop lige startet benzinmotoren på sit lokomotiv, som står klar på perronen og venter på at komme ud at køre en tur.

- Det kan godt vippe lidt, når vi kører, men du skal bare holde godt fast, siger 57-årige Lars Knud Lindekilde.

Det lille tog begynder lige så stille at tøffe afsted, og den velkendte, susende lyd af hjul på skinner bliver tydeligere, jo hurtigere det går. Toget har en tophastighed på 20 kilometer i timen, og der er lagt skinner i hele den aflange, grønne have. På turen gennem haven passerer toget skarpe sving, bakker og en træbro, som Lars selv har bygget.

Annonce

Fem år er der gået med at bygge lokomotivet, togvognene og banen, men Lars er ifølge ham selv langt fra færdig endnu.

- Ja, jeg bliver jo nok aldrig færdig, griner han og fortæller, at hele hans fritid går med projektet. Han har planer om at udvide den nu 400 meter lange modelbane med 1100 meter, så den får en længde på 1500 meter. Samtidig vil han gerne bygge tre vogne mere til toget.

- Hvad sker der lige derinde?

Det hænder da også, at nysgerrige sjæle, som går forbi ude på vejen, lige stopper op og må gnide sig i øjnene, når de ser togskinnerne inde i Lars' have.

- Forleden havde jeg seks pensionister med ude at køre. De havde det vældig morsomt, og selv voksne mennesker bliver forvandlet til børn, når de må få en tur i toget, siger Lars.

- Og det bedste ved det hele er at se smilene på små børns læber, når de kommer med ud at køre. Det er det hele værd, tilføjer han.

Lars Knud Lindekilde har brugt fem år på at lægge togskinner i hele haven samt bygge lokomotivet og togvognene. Han har planer om at udvide banen med yderligere 1100 meter. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen

I sidste uge slog Lars et opslag op i den lokale facebookgruppe.

- Min genbo fortalte mig, at han var lidt træt af at skulle svare på spørgsmål fra folk om, hvad der sker ovre i min have, og så tænkte jeg, at det var en god idé at skrive et opslag om mit projekt, siger han.

Lars Knud Lindekildes private togbane

Banen er 400 meter lang med en sporbredde på 184 mm. Planen er, at den skal udvides med 1100 meter.

Lokomotivet er i størrelsen 1:8 og vejer 300 kilo. Det er drevet af en 9-hestes benzinmotor med en dynamo på 2800 watt, og der er 2000 watts træfkraft på hjulene. Indtil nu er det højeste antal kilo, som lokomotivet har trukket, cirka 2 tons.

Lokomotivet er en tro kopi af DSB's Litra ME, som kom til Danmark i starten af 80'erne, og som stadig er at finde på jernbanerne på Sjælland. Lars Knud Lindekildes lokomotiv har nummeret 1501 - det var nummeret på det første lokomotiv i ME-serien, som i dag er udstillet på Danmarks Jernbanemuseum i Odense.

Lars Knud Lindekilde lejer en stor grund af DSB, som ligger i direkte forlængelse af hans egen have. Grunden udgjorde engang haven til den gamle stationsbygning i Bred, men da den ikke længere bliver brugt til noget, har han fået lov til at leje grunden og bygge modelbane der.

240 personer trykkede "synes godt om", og kommentarsporet vidner om, at Lars har stor opbakning fra lokalbefolkningen. Når han en dag er helt færdig med banen, håber han på, at den kan blive et mødested for andre modelbyggere og tog-interesserede, og han vil også gerne give ture på toget.

- Jeg vil ikke tage noget for en tur med toget, men folk skal da være velkomne til at give et bidrag til benzin og vedligeholdelse af banen. Men det her er min hobby, og jeg har ikke i sinde at lave en turistattraktion, siger Lars.


Forleden havde jeg seks pensionister med ude at køre. De havde det vældig morsomt, og selv voksne mennesker bliver forvandlet til børn, når de må få en tur i toget.

Lars Knud Lindekilde, modelbygger


Annonce

Fik job i Legoland

Den erfarne tognørd er godt klar over, at hans hobby er lidt af en niche. Selv anslår han, at der kun er omkring otte-ni private havebaner i Danmark.

- Er det dyrt, at have den hobby, du har, spørger avisens reporter.

- Jo, det koster da lidt. Men nogen interesserer sig for fodbold eller golf, og det her er så min hobby, lyder svaret fra Lars.

Toget styres med dette store joystick. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Modelbyggeren har også selv bygget en lift, der kan løfte det 300-kilo tunge lokomotiv. På den måde kan han transportere toget rundt til andre baner i Danmark. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen

Han bor i sit barndomshjem på Stationsvej i Bred, som ligger lige op til banen og togstationen i den lille by. Fra barnsben har han hørt og set, når togene kørte forbi huset, og Lars har derfor altid interesseret sig for tog. Da han var teenager, drømte han om at blive lokomotivfører.

- Dengang skulle man have en jernteknisk baggrund, som for eksempel mekaniker, for at kunne blive optaget på uddannelsen. Det havde jeg ikke, så jeg kørte lastbil i stedet og blev senere ansat på værkstedet i Legoland til at reparere det gamle tog, fortæller Lars.

Og det var her, at han fandt passionen for at skrue i små togvogne, og interessen tog han med hjem til Fyn, hvor han for fem år siden begyndte at bygge sit eget lokomotiv.

Lars Knud Lindekilde var for nogle år siden ansat i Legoland til at reparere parkens tog. I dag svejser han selv sine egne togvogne og skinner sammen. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Lokomotivet er en kopi af et af DSB's Litra ME. Lige netop den model har Lars Knud Lindekilde altid været fan af. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen

Lars har også en halv anlægsgartneruddannelse, og erfaringerne derfra, har han brugt, når han har lagt togskinnerne i haven. Det kræver præcision og koncentration, for det skal være sikkert at køre i toget.

Men han har ikke travlt med at bygge færdig, og desuden får han hele tiden nye idéer.

- Det tager den tid, det tager, lyder det fra modelbyggeren, som også har en stor drøm om at besøge Europas cirka 500 modelbaner med sit lokomotiv, når han om nogle år bliver pensionist.

Hvis du har interesse i at følge med i Lars Knud Lindekildes arbejde med sin private havebane, kan du følge "Fyns Tog Park" på Facebook.

Lars Knud Lindekilde bruger al sin fritid på at bygge på sin havebane. Han har ikke travlt med at blive færdig. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fyn

Odenseansk kvinde bor i sydisraelsk by under raketangreb: Vi løber i pendulfart til beskyttelsesrummet

Nyborg

Borgermøde med coronapas

Faaborg-Midtfyn

Deltag i afstemningen: Als-Fyn-broen splitter fynboerne - René vil ikke flytte til Faaborg, hvis der kommer en bro

Annonce