Annonce
Nordfyn

Integrationssucces for plast-virksomhed: Tidligere passede Yasin kreaturer i Iran

Yasin Elyani har været en del af en succelfuld integrationsuddannelse, som har skabt stor glæde hos Søndersø virksomheden Tinby A/S. Hans chef, Jan Nørgaard, er ikke blevet skræmt og ser gerne flere lignende ordninger med flygtninge fremover. Foto: Sugi Thiru

Plast-virksomheden Tinby i Søndersø har haft gavn af et nyt integrationsprojekt, der både skaber glæde i kommunen og ligeledes for iranske Yasin Elyasi, der på rekordtid kan kalde sig processoperatør. Tidligere passede han kreaturer i Iran.

Søndersø: Yasin Elyasi kommer ind af døren lidt senere end planen. Han havde egentlig regnet med et interview ude i maskinrummet, hvor han til dagligt står bag de komplicerede robotter, der fremstiller alt fra vindmøllekomponenter til plastikmateriale på legepladser. Til sin forundring foregår interviewet i det store mødelokale, hvor både fotograf, journalist, kommunen, tolk og virksomhedens driftchef tager imod ham.

Yasin Elyasi er i centrum, da han om godt tre uger kan kalde sig færdiguddannet processoperatør hos plast-virksomheden Tinby A/S. En ikke helt ukompliceret stilling og da især ikke, når man kommer fra en ufaglært baggrund som kreaturpasser på landet i Iran.

Han modtager os med et stort smil og ser da heller ikke skræmt ud over at være midtpunkt. Selvom Yasin Elyasi ikke er helt grøn til at snakke dansk, så har tolken dog sin relevans. Som hun siger:

- Han har fokuseret så meget på at komme i arbejde som det første i Danmark, og derfor er hans sprog kommet i anden række.

Annonce
Yasin Elyasi fortæller, at han er meget taknemmelig over den behandling, han har fået fra sin arbejdsplads: - De kunne have givet stillingen til hvem som helst, men har i stedet støttet mig hele vejen i gennem. Foto: Sugi Thiru

En gevinst for alle

Netop at få flygtninge i arbejde på kort tid er noget, der kan få både staten og landets kommuner til at blive bløde i knæene. I 2016 oprettede Folketinget den to-årige IGU (integrationsgrunduddannelse) som en tre-årig forsøgsordning, der blandt andet skal give flygtninge samme vilkår som elever på erhvervsgrunduddannelsen.

Foued Kebaier, som er virksomhedskonsulent for Nordfyns Kommune, er da også yderst tilfreds med dette værktøj, hvor kommunen nu kan tilbyde flygtninge som Yasin Elyasi en mere langsigtet hjælp.

Ved at finde et godt match mellem folk som Yasin Elyasi og en virksomhed, der er villig til at påtage sig ansvaret for læringen, kan Nordfyns Kommune få flygtninge hurtigt ud på det danske arbejdsmarked på samme vilkår som andre ansatte. I Yasin Elyasis tilfælde har den nye uddannelse da også vist sig at være en succes, da han den 12. marts kan kalde sig fastansat med fuld løn.

Det kræver dog også den rette støbning for dem, som virksomhederne tager ind. Og her er Yasin Elyasi ikke i tvivl om, hvorfor han var af netop denne støbning:

- For mig er det vigtigt, at man står på egne ben. Man får en helt speciel følelse, når man tjener sine egne penge.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce