Annonce
Nyborg

Institution i Regstrup: Hvorfor er kommunen så forhippet på at få Broen til Nyborg?

Debatindlæg af Elsebeth Schousboe, Skaboeshuse

Regstrup: Besparelser, besparelser, besparelser for at få "budget i balance" i Nyborg. "Den økonomiske livrem skal spændes ind", stod der i Fyens Stiftstidende den 25. august.

To dage før kunne man dog læse, at Teknik- og Miljøudvalget havde sagt god for idéen om, at Solutios afdeling Broen, der p.t. ligger i Skrøbelev på Langeland, kunne flytte ind på en frugtplantage i Regstrup med sine ni beboere og cirka tyve hjælpere. Dog skulle Nyborg først anlægge et offentligt kloaksystem og udarbejde et kommuneplantillæg. Altså en ekstra udgift til det trængte 2019-budget.

Hvorfor er kommunen så forhippet på at få Broen til Nyborg? Er der en økonomisk gevinst for Nyborg forbundet med at have en privat institution for unge, krævende beboere med udadreagerende adfærd, behandlingsdomme og ofte misbrugsproblemer?

Jeg går ud fra, at man i kommunen har taget oplysninger om Solutio-gruppens afdeling Broen og har hørt om problemerne i Skrøbelev.

Jeg går også ud fra, at man bevidst har taget stilling til, at det netop er den form for institution, vi skal have til at præge kommunen fremover.

Personligt så jeg hellere en fredelig ældreinstitution ligge i den idylliske frugtplantage. Et oldekolle til byens egne beboere, hvis ellers kommunen engang får råd.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce