Annonce
Indland

Inger Støjberg beklager: Burde have forklaret sig bedre

- Det tager jeg på mig. Jeg kunne godt have forklaret det bedre. Jeg mener helt seriøst, at det kunne jeg godt have forklaret bedre i avisen, sagde Inger Støjberg på et samråd. Foto: Ida Marie Odgaard/Scanpix

Stik mod regeringens erklærede linje om at nye statslige arbejdspladser skal placeres i provinsen, har udlændingeminister Inger Støjberg placeret et nyt Nationalt ID-center i hjertet af København. Det skrev avisen Danmark i marts. Nu beklager Inger Støjberg, at hun spiste avisen af med et intetsigende embedsmandssvar.

Statslige arbejdspladser: Mens statslige institutioner som for eksempel Dansk Sprognævn, Økonomisk Råd og Børnerådet er blevet fejet af banen af regeringen, når medarbejdere og chefer har protesteret mod at blive flyttet ud af København og til henholdsvis Bogense, Horsens og Billund, har udlændingeminister Inger Støjberg (V) placeret det helt nyoprettede Nationalt ID-center på en af Københavns dyreste adresser i tæt på Kongens Nytorv og Amalienborg.

Det skrev avisen Danmark den 16. marts, og placeringen mødte kraftig kritik fra Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Enhedslisten. Inger Støjberg ønskede ikke at tale med avisen Danmark om placeringen af de nye 18 statslige arbejdspladser, da den bad om svar på, hvordan det harmonerede med statsminister Lars Løkke Rasmussens udtalelser (V) til avisen i januar:

"Vores udgangspunkt i fremtiden vil være, at hvis vi skal oprette nye statslige arbejdspladser, skal vi gøre det andre steder end i København."

I stedet sendte Inger Støjbergs pressemedarbejder en skriftlig kommentar, hvor argumenterne for placeringen i København var, at der var ledige lokaler, og at centrets samarbejdspartnere befandt sig i København. Argumenter som ikke er blevet godtaget, når de er kommet fra f.eks. Dansk Sprognævn, Økonomisk Råd og Børnerådet.

Og på et samråd i Folketingets finansudvalg beklager Inger Støjberg nu, at hun ikke gav sig tid til at svare avisen Danmark ordentligt.

På et spørgsmål fra socialdemokratiets finansordfører Benny Engelbrecht svarede Inger Støjberg:

- Det tager jeg på mig. Jeg kunne godt have forklaret det bedre. Jeg mener helt seriøst, at det kunne jeg godt have forklaret bedre i avisen.

Annonce

Kun et pas

På samrådsmødet i finansudvalget, der var indkaldt på baggrund af avisen Danmarks artikel, kom Inger Støjberg nemlig med et andet argument for placeringen af Nationalt ID-center i København.

Centret, hvis formål er at kontrollere ægtheden af udlændinges dokumenter, skal nemlig som en central del af sit arbejde gøre brug af såkaldte prøvepas fra verdens lande, når f.eks. asylansøgeres pas skal vurderes. Og som et led i en diplomatisk ordning landene imellem har hvert enkelt land blot et prøveeksemplar af de andre landes pas. Og de prøvepas vil hele tiden skulle udveksles mellem det nye Nationalt ID-center og Rigspolitiets kriminaltekniske center, der ligger i København.

- Det er to ekspertmiljøer, som dækker mange af de samme elementer. Det betyder i praksis, at der er et meget tæt personligt samarbejde mellem personer i to centre, og at der hyppigt sker udveksling af fysiske prøveeksemplarer af f.eks. et lands pas. Man skal have prøveeksemplaret i hænderne - det vil forringe undersøgelsen, hvis der i stedet bliver anvendt f.eks. billeder, sagde Inger Støjberg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];