Annonce
Middelfart

Ingen udsigt til kortere brolukning - selv om broarbejdere får lov til at støje mere

Jannie Winther Ipsen tør ikke love, at broen kan åbne hurtigere, selv om man nu må støje i længere tid. Foto: Peter Leth-Larsen

Men Vejdirektoratets projektansvarlige, Janie Winther Ipsen, vil ikke love, at det er nok til at fremskynde åbningen af broen.

Middelfart: Vejdirektoratet fik kun delvist ja fra Middelfart og Fredericia kommuner til sin ansøgning om at få lov at støje mere under renoveringen af Den gamle Lillebæltsbro i bestræbelserne på at blive hurtigere færdig. Projektleder Janie Winther Ipsen havde søgt om ekstra 28 timer om ugen, men har kun fået lov til at støje op til 72 dB i yderligere seks timer om ugen.

Dertil kommer ekstra 18 timer, hvor broarbejderne må støje op til 50 dB, hvilket dog har en begrænset effekt, da det meste nedbrydningsarbejde overskrider 50 dB.

Janie Winther Ipsen lægger ikke skjul på, at hun havde håbet på 28 timer ekstra men tager afgørelsen til efterretning .

- Jeg kan ikke gøre andet, og jeg har selvfølgelig også forståelse for, at embedslægen og kommunerne tager hensyn til beboerne tæt ved broen, siger hun.

Annonce

Vejdirektoratet havde ansøgt Middelfart og Fredericia Kommuner om at få lov til også at støje med op til 72 dB i tidsrummet 18-22 alle ugens dage.

Kommunerne gav på baggrund af en lægefaglig vurdering af Styrelsen for Patientsikkerhed kun Vejdirektoratet lov til at støje med 6 ekstra timer i forhold til det nuværende tilladte, nemlig fra 18-20 fredag, lørdag og søndag.

Det betyder, at Vejdirektoratet nu har følgende støjgrænser at rette sig efter i løbet af ugen:

For nedbrydningsperioden 29. januar - 16. juni 2019: Mandag - fredag kl. 07.00 - 20.00: 72 dB Mandag - fredag kl. 20.00 - 22.00: 50 dB Lørdage kl. 07.00 - 16.00: 72 dB Lørdage kl. 16.00 - 22.00 50 dB Søn- og helligdage kl. 09.00 - 18.00 72 dB Søn- og helligdage kl. 18.00 - 22.00 50 dB

For genopbygningsperioden den 17. juni - 2. oktober 2019: Mandag - fredag kl. 07.00 - 18.00: 72 dB Mandag - fredag kl. 18.00 - 22.00: 50 dB Lørdage kl. 07.00 - 16.00: 72 dB Lørdage kl. 16.00 - 22.00 50 dB Søn- og helligdage kl. 09.00 - 18.00 72 dB Søn- og helligdage kl. 18.00 - 22.00 50 dB

Ingen løfter

Projektchefen tør ikke love, at muligheden for at støje seks timer mere om ugen forkorter broarbejdet og dermed lukningen.

- Ingen skal være i tvivl om, at vi gør, hvad vi kan, men der er fortsat så mange ubekendte omkring betonens beskaffenhed, de nye kantbjælker og vejrliget, at det ville være forkert af mig at love en hurtigere åbning af broen, siger Janie Winther Ipsen.

Det er især under den igangværende nedbrydningsperiode, der strækker sig frem til 16. juni, at støjgrænserne bremser arbejdet.

- Den hydrauliske hammer, som skal slå brodækket og kantbjælken i stykker, larmer så meget, at den faktisk kun må køre i 20 procent af de perioder mellem klokken 07.00 og 20.00, hvor vi må støje op til 72 dB. Det skyldes, at broens stålkonstruktion virker som en violinkasse, når hammeren kører, forklarer Janie Winther Ipsen.

Vejdirektoratet kan dog i særlige situationer få lov af kommunerne til at bruge den konstant i dagtimerne, hvilket bliver aktuelt på Fredericiasiden i dag fredag samt lørdag og mandag.

Projektlederen vil ikke byde på, hvor meget tidligere broen ville åbne, hvis Vejdirektoratet havde fået lov til de ekstra 28 støjende timer om ugen.

- Det er et kompliceret projekt som kræver uddannede broarbejdere, man kan derfor ikke bare lige mande op og ned, så det kan jeg ikke svare på, siger hun.

Lige nu arbejdes med nedbrydning af beton, ligesom sikkerhedsskærmen mellem vejbanen og jernbanen skal færdigmonteres om natten i den kommende weekend, hvor der ikke kører tog på sporet nærmest vejbanen.

Man kan følge, hvordan arbejdet skrider frem på Vejdirektoratets hjemmeside: www.vd.dk/glil

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
OB

Da Alphonse Tchami kørte over hajtænderne

Odense

Johnny Cash i Sanderum

Leder For abonnenter

Utroværdig optræden af to Venstre-folk

Hvis man vil være en troværdig politiker, skal man gøre mere end at udstede nogle hastige løfter for at tækkes pressen og vælgerne. Man skal også sikre sig, at de løfter, man udsteder, bliver omsat til faktisk, praktisk virkelighed. Derfor er der grundlag for at se endog ganske kritisk på to Venstre-politikere, Bo Libergren og Herdis Hanghøi, og deres optræden i en konkret sag fra Faaborg-Midtfyn Kommune. Sagen, som er blevet beskrevet i avisen flere gange, senest i mandagsavisen, handler om en ung kvinde, der lider af muskelsvind. Kvinden havde allerede for et halvt år siden et hjælpemiddel, et såkaldt vippeleje, der var så nedslidt, at det kun var delvist funktionsdygtigt, hvilket i længden kan blive invaliderende for kvinden. Imidlertid var kommunen og regionen endt i en strid om, hvem der skulle betale de cirka 30.000 kroner, som et nyt vippeleje koster - selvom loven fastslår, at kvinden burde have haft sit hjælpemiddel uden yderligere diskussion. Det var en pinlig sag for både Faaborg-Midtfyn Kommune og for Region Syddanmark, og derfor lovede både Bo Libergren og Herdis Hanghøi, at de ville sørge for, at den 21-årige Mai-Britt Knudsen fik et nyt vippeleje, så hun også fremover kan træne sine muskler og dermed stå på sine egne ben. Det er imidlertid ikke sket. Og derfor fremstår begge Venstre-folks løfter som utroværdige. Det var godt, at de to Venstre-folk i sin tid var så hurtige til at kræve handling, for det viser, at de to engagerer sig oprigtigt i borgernes problemer. Det er til gengæld virkelig skidt, at Mai-Britt Knudsen ikke har fået sit hjælpemiddel nu, hvor der er gået et halvt år. I Danmark har vi gennemgående dygtige og sanddru politikere, som er langt mere ordholdende, end man kan få indtryk af, når man følger den offentlige debat, ikke mindst debatten på de sociale medier. Derfor vil det være klogt, at Libergren og Hanghøi får løst sagen. Altså: Løst den rigtigt. Og ikke blot løst den ved at afgive endnu et løfte. Alt andet vil være utroværdigt.

Annonce