Annonce
Debat

Ingen klimaplan for transport i Odense Kommune

Læserbrev: Kommunen drømmer om et klimaneutralt Odense i 2030 – men hvis klimahandlingsplanen ikke forhandles i 2021, vil det forblive en drøm. I sin egen ambitiøse rammeaftale for et klimaneutralt Odense i 2030 ønsker kommunen at have reduceret 75 procent af transportsektorens udledninger inden 2030.

Hvis aftalens langsigtede ambitioner skal realiseres, er der ikke tid til de forsinkelser, der plager planen i dag - klimakrisen kræver handling nu. Kommunen har i sin rammeaftale defineret fire hovedretninger, hvor reduktionerne skal findes, hvoraf transportsektoren er den største. Den skriver ”Parterne bag denne aftale forventer, at denne hovedretning (transportsektoren) kan bidrage med op til 250.000 ton til den samlede målsætning i 2030.”

Her tager man udgangspunkt i en beregning, der fastslår, at der i 2019 blev udledt 333.775 ton CO2 fra transportsektoren – altså skal der ske en reduktion på 75 procent i 2030. Det er et virkelig ambitiøst mål!


Det er på tide at lægge en strategi for denne gennemgribende omstilling af transportsektoren.


Hvis kommunen mener det, den skriver, er det på tide at lægge en strategi for denne gennemgribende omstilling af transportsektoren. Vi skal have el-ladestandere, grønne busser, økonomiske incitamenter for el-biler, og mange andre initiativer, der giver privatbilister en god grund til at sælge deres fossilbiler inden 2030.

De fysiske- og økonomiske rammer, der muliggør det at eje en el-bil, skal have eksisteret i årevis, inden en stor del af odenseanere har solgt deres fossile bil. Så hvad betyder det? Vi skal i gang nu!

Ifølge planen skulle der have været afholdt en demokratisk samtale senest i vinteren 2020, hvorefter klimahandlingsplanen ville blive behandlet i foråret 2021. Desværre er den demokratiske samtale blevet udskudt igen og igen over de sidste syv måneder – i dag venter den stadig på økonomisk godkendelse.

Der er med andre ord ikke rykket noget som helst siden juni 2020! Hvis vi for alvor vil reducere drivhusgasudledningerne fra transportsektoren, skal vi have forhandlet og godkendt en reel klimaplan inden udgangen af 2021.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Kuldsejlet naturprojekt ved Lindø har kostet et sekscifret beløb

Erhverv For abonnenter

Kerteminde-borgmester: Undskyld, Lindø - det har vi bare ikke gjort godt nok

Livsstil

Hummer i weekenden? Se, hvordan kokken Thomas Pasfall tilbereder kongen af skaldyr

Annonce