Annonce
Odense

Ingen klare svar om benzin- og dieselbiler: Det er et svært farvand at bevæge sig ind i, siger formand for klima-taskforce

Sebastian Mernild er klimaprofessor og prorektor ved SDU og desuden formand for Odense Byråds klima-taskforce, hvor han sammen med fem andre eksperter har været med til at rådgive byrådet i Odense om, hvordan kommunen senest i år 2030 opnår klimaneutralitet. Arkivfoto: Vibeke Volder
Sebastian Mernild, klimaprofessor, prorektor ved SDU og formand for Odenses klima-taskforce, glæder sig over, at et stort byrådsflertal holder fast i ambitionsniveauet med den klimahandleplan, som tirsdag blev lagt frem.

Odense: - Jeg glæder mig over, at de holder fast i ambitionsniveauet.

Sådan lyder den umiddelbare reaktion fra Sebastian Mernild, klimaprofessor og prorektor ved SDU og desuden formand for Odense Byråds klima-taskforce, efter han tirsdag er blevet præsenteret for den klimahandleplan, som 28 ud af byrådets 29 medlemmer står bag.

- Ud fra det, jeg har læst, ser jeg det næsten som 1 til 1 i forhold til vores anbefalinger, siger Sebastian Mernild, som især glæder sig over, at politikerne har fastholdt fokus på CO2-fangst og lagring fra røgen, der kommer ud af Fynsværkets skorstene.

Annonce

- Det er et grundvilkår for, at det kan lykkes, siger han.

Men taskforcen, som Mernild har stået i spidsen for, har blandt andet også anbefalet at indføre såkaldte nul-emmissionzoner i store dele af byen frem mod år 2030, hvor benzin- og dieselbiler ikke må færdes.

Klima-taskforcens seks medlemmer

  1. Sebastian Mernild. Prorektor på Syddansk Universitet og professor i klimaforandring. Han er formand for taskforcen.
  2. Camilla Haustrup Hermansen. Direktør for Plus Pack og formand for regeringens klimapartnerskab for affald, vand og cirkulær økonomi.
  3. Kirsten Halsnæs. Professor i klimaøkonomi og risikovurderinger ved Danmarks Tekniske Universitet.
  4. Lars Aagaard. Administrerende direktør for brancheorganisationen Dansk Energi og medlem af Det Miljøøkonomiske Råd.
  5. Malene Freudendal-Pedersen. Professor i byplanlægning ved Aalborg Universitet.
  6. Henrik Dressbøll. Forfatter, adfærdsdesigner samt cand. mag i kognitiv semiotik.

I den politiske aftale fastholdes ambitionen om at skære 150.000 CO2 væk på transportområdet, men uden at der gives konkrete svar på hvordan.

Den største udfordring

Sebastian Mernild er ikke skuffet, men han medgiver, at der mangler konkrete svar på, hvordan den helt store udfordring med CO2-udledningerne fra benzin- og dieselbiler skal løses. I stedet skal det nu afklares via en såkaldt grøn mobilitetsplan, som skal ligge klar i 2023.

- Jeg ved, at mobiliteten har været den nok største udfordring i den politiske debat. Men det er fint, at de også her holder fast i ambitionsniveauet svarende til en reduktion på 150.000 ton CO2. Spørgsmålet er, hvordan man vil løse det, for det er vi ikke blevet væsentligt klogere på. Der er stadig mange ubesvarede spørgsmål, konstaterer han.

Gør det dig nervøs?

- Nej, nogle gange skal sådan noget ligge og ulme lidt. Det kan være, at det bliver nemmere at få igennem politisk, når man er på den anden side af et valg (byrådsvalget til november, red.), og både borgerne og politikerne har vænnet sig til tanken om nul-emmissionszoner. Vi anbefalede jo også, at man blot senest i 2023 skal træffe beslutning omkring de her nul-emmissionszoner, og det er jo også det, der lægges op til, så det følger meget godt vores anbefalinger.

Annonce

Hvert ton CO2 tæller

Hvad hvis Odense ikke når målet om CO2-neutralitet senest i år 2030?

- Så har de (byrådet, red.) ikke løst deres opgave. Og det vil da være politisk beklageligt, synes jeg, hvis det ikke lykkes.

Hvad ville det betyde for klimaet, hvis Odense først kom i mål f.eks. to eller tre år senere end 2030?

- Overordnet set er klimaet styret af de globale udledninger. Men hvert eneste ton CO2 tæller, og det vil sige, at vi skal nå den her målsætning.

- Det er også vigtigt, at vi holder det, vi lover, og at vi sætter retningen og dermed inspirerer andre til at gå samme vej. Jo mere, vi udleder og jo længere tid, vi er om at reducere, des mere påvirker vi klimasystemet, fastslår Sebastian Mernild.

Annonce
Middelfart For abonnenter

Opretter 200 ekstra stillinger i år: Vild vækst i milliardkoncern trækker nye familier til Fyn

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Kæmpe løft af ældreplejen i Odense: Se hvordan nattens budgetkamp faldt ud

Odense For abonnenter

Scootere og store biler kører til og fra kolonihaver sent om aftenen: - De er der næppe for at klippe hæk

Odense

Kvinde væltet omkuld og røvet i Eventyrhaven: Mænd stak af med kuffert og tasker

Erhverv For abonnenter

Fynske træningsbukser skal forhindre slidte hofter og knæ: - Vi er optagede af age hacking

Faaborg-Midtfyn

Marcos forældre takker nej til tilbud om nyt bosted: Myndigheder kan beslutte at flytte døende søn alligevel

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

Navne

Fynske dødsfald

Kerteminde

Ivalos handicapcykel fundet hos mand i Odense: - Ih, er tyven kommet med den?

Kultur For abonnenter

TV-klumme: Ud med taberne - vi gider dem ikke på tv

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Præsten er stoppet efter mindre end et år: Men han vil ikke fortælle hvorfor

Erhverv For abonnenter

Byggematerialerne er steget markant og håndværkerne har for travlt: Vejomlægning bliver mere end 1,5 mio. kroner dyrere end forventet

Fyn

Se pressemødet: Politikerne præsenterede Odenses budget

Annonce