Annonce
Assens

Ingen karakterer i tasken

Signe Elvstrøm og André Lundgren ertilfredse med den formative vurdering. En karakter glemmer man hurtigt, men med den formative vurdering tænker man hele tiden over, hvordan man kan blive bedre, mener de.
  • Haarby Efterskole har droppet at give karakterer. Det falder i god jord hos efterskoleeleverne

Haarby: Når Signe Elvstrøm fra Assens har skrevet en opgave på Haarby Efterskole, så afleverer hun den til sidekammeraten, som nemt kunne være André Lundgren fra Fredriksberg.

Han læser Signes opgave igennem, og bagefter giver André hende feedback og kommer med forslag til, hvordan Signe kan gøre sin opgave endnu bedre.

Derefter retter Signe i sin opgave og forbedrer den, efter de gode råd fra André, så hun kan aflevere den bedste udgave af sin opgave til sin lærer.

Men når Signe og André afleverer deres skoleopgaver til deres lærer, så får de ikke karakter for det arbejde, de har lavet. Det har Haarby Efterskole nemlig afskaffet, for i stedet at sætte fokus på den formative vurdering, hvor feedback og feedforward er "karaktergivningen", når det kommer til de skriftlige opgaver i løbet af året.

Det er Signe Elvstrøm og André Lundgren helt tilfredse med.

- Nu har vi ikke prøvet det så mange gange endnu, men det virker som en god idé. Vi får en meget bedre forståelse for, hvad det er, vi skal gøre bedre. Det er godt at få andre øjne på opgaven, inden man afleverer den. Selvom det i starten var meget grænseoverskridende at lade en kammerat læse ens ting, fordi vi ikke kendte hinanden så godt. Men det er blevet meget bedre, siger Signe Elvstrøm.

André Lundgren er enig med Signe Elvstrøm.

- Det er rigtig godt at få andres øjne med på det, for de lægger måske vægt på nogle andre ting, end du selv gør, siger han.

Selvom eleverne ikke længere får karakter for deres arbejde, så mener Signe Elvstrøm og André Lundgren, at eleverne stadig har mulighed for at få en fornemmelse af, hvor i skalaen de ligger.

- Selvom vi ikke får karakterer, så kan vi alligevel godt læse lidt ud af feedbacken fra læreren hvilken karakter, vi ville have fået, siger André Lundgren.

Annonce
Marianne Moss er meget tilfreds med den formative vurdering, fordi den både udvikler eleverne og lærerne på skolen.

- Man rykker sig mere

Signe Elvstrøm er ikke i tvivl om, at feedback og feedforward forbedrer hendes evner i skolen.

- På den her måde får vi en chance for at finde ud af, hvad vi skal gøre, så vi bliver bedre. Man rykker sig mere, siger hun.

Det samme mener André Lundgren.

- Hvis du fik et 7-tal, så lagde du bare opgaven i rygsækken og tænkte ikke mere over det. Nu tænker du over, hvad du kan forbedre til næste gang, siger han.

Begge elever er enige om, at feedbacksystemet fungerer rigtig godt, men de mener begge, at karakterer stadig er en god idé.

- Jeg kan egentlig bedst lide at blive bedømt på den her måde, men når jeg skal i gymnasiet, så vil jeg også gerne have karakterer. Men en kombination af de to ting ville være rigtig godt, siger Signe Elvstrøm.

Eleverne får fortsat standpunkts- og årskarakterer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Hold jer væk: Ældre dieselbiler får adgang forbudt i det centrale Odense

Annonce