Annonce
Livsstil

Industri, nostalgi og jazzmusik

Charlotte Melin er mere til brosten end villakvarter, og derfor passer det hende godt at bo i et byhus i en historisk baggård i Middelfarts gamle bydel. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Charlotte Melin, der er kommunikationschef på Designskolen Kolding, bor med sin mand og søn i et historisk byhus i Middelfarts gamle bydel. Husets hjerte, køkken-alrummet, har tidligere været garager, og Charlotte Melin har holdt stilen og indrettet hjemmet med industri-nostalgi.
Annonce

Charlotte Melin bryder sig ikke om gardiner og sofaborde. Til gengæld har hun en svaghed for håndlavede koste og har en lille samling af specielle koste til forskellige formål.

- Sofaborde står for noget ... Der er lidt for meget ligusterhæk og typehus over dem. Jeg tror aldrig, vi har haft et sofabord. Det har altid været alt muligt andet. Lige nu er det en gammel kuffert, vi bruger, som er købt for 20 kroner i en genbrugsbutik, siger Charlotte Melin, der bor med sin mand og teenagesøn i Middelfarts gamle bydel - datteren er flyttet hjemmefra og bor i København.

Charlotte Melin arbejder som kommunikationschef på Designskolen Kolding, og hendes hjem bærer præg af, at hun dagligt beskæftiger sig med design og æstetik.

Hun blander ubesværet arvestykker fra familien med effekter fra nogle af designskolens mange udstillinger i blandt andet Milano. Fælles for tingene er, at de er særligt udvalgte. De skal være sjove eller pæne og vække noget i hende.

- På designskolen arbejder vi meget med, hvordan vi kan knytte følelser til ting eller tøj. Når du knytter dig til det, beholder du det længere og passer bedre på det, fortæller Charlotte Melin, der hellere reparerer end smider ud.

- Jeg vil helst have, at tingene kører i bund. Jeg har det så dårligt med at smide ting ud, hvis de stadig fungerer. Vores vaskemaskine har ikke noget håndtag længere og er blevet repareret to gange, griner hun.

Samtidig er det vigtigt, at tingene er funktionelle og kan bruges. Det er ikke nok, at de bare er pæne eller sjove. Hun ejer ikke særlige glas, der kun kommer frem, når der er gæster. Derfor bliver arvejuleplatterne også brugt som desserttallerkner i stedet for at hænge på væggen, som de oprindeligt er tiltænkt.

- Man fortolker dem og bruger dem på en ny måde. Det er der mange, der har gjort før mig, siger Charlotte Melin.

Annonce

Vinkælder og våbenskab

Huset er et gammelt baghus fra 1777. Den forreste del, der i dag fungerer som køkken-alrum og udgør husets hjerte, var oprindeligt garager og husede et vognmandsfirma.

Det gule papir stammer fra Sydkorea, som Charlotte Melin besøgte sidste år. Hun ved ikke, hvad der står, men hun synes, skriften er smuk. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Den bageste del blev bygget til i 1950’erne og rummer tre værelser, to badeværelser og et bryggers.

- Der er også en vinkælder, men den bruger vi ikke til vin, men til opbevaring. Der er faktisk både vinkælder og våbenskab, men vi har hverken vin eller våben, siger Charlotte Melin og åbner en skjult lem i gulvet, hvor en lille trappe fører ned til vinkælderen.

Den skulpturelle trappe var i huset, da Charlotte Melin og hendes mand overtog det for to år siden. Foto: Birgitte Carol Heiberg

En skulpturel trappe fører op til førstesalen, der består af en stor stue med fritliggende loftsbjælker og åbent til kip. I et hjørne af stuen, bag en mørk, muret skorsten, er der indrettet en lille kontorplads. Charlotte Melin arbejder ofte hjemme.

Parret og baghuset

Charlotte Melin er kommunikationschef på Designskolen Kolding.

Hun er gift med Jan Conrad, der er psykolog. Sammen har de en hjemmeboende søn og en datter, der er flyttet hjemmefra.

Parret bor i et baghus fra 1777 i Middelfarts gamle bydel.

Fra stuen er der udgang til en stor terrasse med den mest fantastiske udsigt til den gamle havn og den gamle lillebæltsbro.

- Jeg synes, det er alt det pæne, man kan se her, siger hun.

Charlotte Melin og hendes mand, Jan Conrad, der er psykolog, overtog huset for to år siden.

Små effekter fra en udstilling, Charlotte Melin var med til at lave i Milano. - Projektet gik ud på, at vi fik en masse restprodukter fra virksomheder, for eksempel Kopenhagen Fur, der blev til tiramisu. Tagliatellen er bånd fra La Glace. Vi lavede et helt supermarked fyldt med varer, og udstillingen hed ”Super Supermarket”. Det endte med, at vi blev indstillet til Milan Design Award, der er en af de fornemmeste priser. Vi blev nomineret, men vandt ikke, fortæller Charlotte Melin. Foto: Birgitte Carol Heiberg

De boede i en lejlighed i byens tidligere postgård og var egentlig ikke på udkig efter noget nyt, da de blev opmærksomme på, at baghuset ville blive sat til salg.

- Jeg har altid vidst, at huset var her, og syntes, det var et fedt hus. Og så handlede vi med dem, inden det blev sat til salg, siger Charlotte Melin.

Annonce

Beton og store vinduer

Det var de tidligere ejere, der satte det hele i stand, så Charlotte Melin og hendes mand har kun ændret småting, siden de flyttede ind.

- Jeg ville ønske, jeg kunne sige, at jeg selv har lavet det, men det har jeg desværre ikke,siger hun.

Gulvene er af beton, og det enorme vinduesparti ud mod gården giver rummet et industrielt udtryk, der bliver understreget af Charlotte Melins rå og minimalistiske indretning.

Heller ikke her er der gardiner, for man kan kun se ind ad ruderne, når man kommer helt tæt på.

- Jeg kan godt lide de store vinduespartier. Hvis man sætter gardiner op, synes jeg, man begynder at skæmme de store vinduesflader.

Lamperne over spisebordet er tegnet i begyndelsen af 1960’erne og blev oprindeligt brugt til blandt andet restauranter og ølstuer. Ved siden af spisebordet står en patineret postvogn, der stammer fra Charlotte Melins søsters arbejdsplads.

- De var ved at dø af grin, da jeg sagde, at den var pæn. Så da de ville smide den ud, fik jeg den i julegave af hende, siger Charlotte Melin.

Rullebordet er en gammel postvogn, der stammer fra Charlotte Melins søsters arbejde: - De var ved at dø af grin, da jeg sagde, at den var pæn. Så da de ville smide den ud, fik jeg den i julegave af hende. Jeg kan godt lide det rå og industrielle. Der er masser af patina i den, siger Charlotte Melin. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Hun er også vild med gamle stålskabe, der blev brugt af fabriksarbejderne førhen.

- Der er meget nostalgi omkring industrialiseringen og tiden, før vi gik over til at sidde meget mere ved tasterne. Mange af de kreative erhverv flytter ind i de gamle industribygninger. Da jeg var barn, var der meget nostalgi over gamle vognmandshjul og ting fra landbrugssamfundet. Hver generation er nostalgiske omkring den tid, der var før dem, siger Charlotte Melin.


Der er også en vinkælder, men den bruger vi ikke til vin, men til opbevaring. Der er faktisk både vinkælder og våbenskab, men vi har hverken vin eller våben.

Charlotte Melin


Den gamle skibslampe stammer fra Charlotte Melins far, der har sejlet og bygget skibe om. Den er i kobber og kan derfor pudses op, men Charlotte Melin kan godt lide, at den er irret. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Hendes far, der i dag er pensionist, har tidligere sejlet og bygget skibe om. Han har givet sin datter en skibslampe, der står som dekoration i stuen. Hun synes, den er smuk.

- Den er af kobber, så man kan pudse den op, men jeg kan godt lide det grønne, irrede look. Skibslampen bærer jo på historien om, at den har fungeret til søs, og hvis den poleres op, for at man kan se kobberet, forsvinder historien, siger Charlotte Melin.

Annonce

Jazz i gården

Hendes arbejde på Designskolen Kolding består i høj grad af at facilitere udstillinger, så det ligger naturligt til hende at få idéer og arrangere. Sammen med sin mand har Charlotte Melin flere private jazzkoncerter på cv’et.

Charlotte Melin og hendes mand, Jan Conrad, har flere gange faciliteret jazzkoncerter i deres gård. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

- Da vi købte det her sted, var det første, jeg tænkte, at det ville være fedt at arrangere en koncert ude i gården. Min svigersøn er jazzmusiker, og han har været her med forskellige bands. I september havde vi en koncert med Danmarks bedste jazzguitarist, Jacob Fischer, som hovednavn, fortæller Charlotte Melin og tilføjer, at parret i februar rykkede indenfor og holdt koncert for 50 mennesker i køkken-alrummet.

- Det var ikke gået i dag, griner hun.

Middelfart Kommune er blevet så begejstret for Charlotte Melins initiativ, at kommunen selv har arrangeret koncerter i flere af byens andre historiske baggårde.

- Skabet har været min oldemors og har fulgt mig altid. Mine forældre arvede det, og de malede det for omkring 50 år siden. Siden arvede jeg det af dem og har egentlig ikke gjort noget ved det. Min oldemor købte det brugt hos en marskandiser, fortæller Charlotte Melin. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Den gamle træpagaj har fået lov at pynte på badeværelset sammen med skaller og sten, som Charlotte Melin har fundet på stranden. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Huset er fra 1777 og ligger i en baggård i Middelfarts gamle bydel. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Katten Polly er af racen british shorthair. Lamperne over spisebordet er tegnet i 1961 og hedder Splügen Braü-Pendel. Charlotte Melin er vild med lamper. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Flagranken stammer fra en af de jazzkoncerter, Charlotte Melin har arrangeret. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Den lange sofabænk stod i huset, da de Charlotte Melin og hendes mand overtog for to år siden. Den er formentlig bygget specielt til huset. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Førstesalen består af en stor stue med udgang til terrasse. Skibskisten, hvor fjernsynet står, er russisk og et arvestykke fra Charlotte Melins fars kones familie. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Køkken-alrummet var oprindeligt garager, men er i dag lavet om til beboelse.  I februar inviterede Charlotte Melin til jazzkoncert. Det var før corona, så de var 50 mennesker i køkken-alrummet. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Charlotte Melin har indrettet hjemmekontor i et hjørne af stuen på førstesalen. Hun arbejder ofte hjemme. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Udsigt fra terrassen. Bag efterårsdisen kan man lige ane den gamle lillebæltsbro. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Grenen med de små umodne figner er skåret af det store figentræ i gården. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Soveværelset har udgang til en lille, privat gård. Charlotte Melin er ikke haveinteresseret, så en gård er fint for hende. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Huset ligger i en baggård tæt havnen og med udsigt til kirken. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Charlotte Melin arbejder til dagligt som kommunikationschef på Designskolen Kolding. Hun er journalistuddannet og har tidligere arbejdet på TV 2. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Smukke blå stiftmosaikker i husets gæstebadeværelse. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Køkkenet er holdt i sort og grønt. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Katten Polly. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Mødre til kræftramte børn støtter hinanden og kæmper for behandling på OUH: Børnene får lov at have en barndom

Fyn

Fynsk professor om coronavacciner: Den fulde effekt kommer først i sidste halvdel af 2021

Annonce