Annonce
Sydfyn

Ikke mere batteribøvl: Ellen tages ud af drift i tre uger

M/F Ærøskøbing skal 14 dage i dok, mens E/F Ellen (billedet) tager en noget længere pause på næsten tre uger for at få rettet en række batterimæssige ujævnheder ud. Arkivfoto: Søren Stidsholt Nielsen
E/F Ellen skal det meste af november ligge stille, for at man kan få glattet de sidste knuder i batterierne og strømmen ud af hendes kredsløb.

Ærø: Fra midten af næste uge og en god måneds tid frem er de ærøske færger ramt af dokning på flere afgange.

Den mindst komplicerede af de to starter på onsdag den 23. oktober, hvor M/F Ærøskøbing tages ud af drift for at blive sendt i dok i Søby til sit årlige eftersyn. Et eftersyn, der løber 14 dage helt frem til onsdag den 6. november.

Få dage efter, mandag den 11. november er turen så kommet til Ærøfærgernes højteknologiske problembarn, E/F Ellen, der bliver taget ud af drift i en næsten tre uger lang periode frem til og med fredag den 29. november.

På papiret og Ærøfærgernes hjemmeside hedder det, at Ellen skal repareres, men projektleder på el-færgeprojektet Trine Heinemann fortæller, at det ikke er helt så galt fat.

- Nej, egentlige reparationer er der ikke tale om, for der er jo ikke noget, der er gået i stykker. Men der skal fortages en del justeringer over de tre uger. Og hele arbejdet kan deles ind i tre hovedpunkter, forklarer Trine Heinemann.

- Det første, og nok også det vigtigste, er, at vi skal have skiftet nogle batterimoduler. Det er fire strenge svarende til 168 moduler ud af 840, der skal skiftes. Det handler om, vi har haft problemer med at få nogle af batterierne op i fuld kapacitet. Og derfor gør vi det her, så vi kan komme op de 4,3 megawatt-timer i stedet for de 3,5, vi sejler på i øjeblikket.

Annonce

Software og radiosignal

De to andre punkter, der er i fokus i de knap tre uger, Ellen er ude af drift, handler også om strømmen til færgen.

- Som det andet skal der laves nogle ændringer i powermanagement-systemet. Og det handler både om, at balanceringen af afladning og opladning af batterierne er lidt mere i overensstemmelse med de nye batterier. Og så er der nogle manuelle småting, der skal justeres. For eksempel det, at når man lader på et batterirum, og en af strengene så når op på 98 procent, jamen så stopper hele ladningen, selvom de andre strenge ikke er fuldt opladede, forklarer Trine Heinemann, der fortæller at det giver en del unødvendigt manuelt arbejde.

- Den sidste ting, og der er vi faktisk næsten henne og kan kalde det en reparation, det handler om, at vi stadig har nogle udfald på de fire ladelinjer, siger Trine Heinemann.

Kort fortalt er det ladestikket på Ellen, hvor der sidder det, der svarer til fire stik, hvoraf det ene par går til det ene batterirum og det andet til færges andet batterirum.

- Vi har udfald på dem, og vi tror, det handler om noget software og noget radiosignal, og det vil vi se at få fikset. Det er bygget sådan, at vi kan lade, hvis der er udfald, men vil helst have alle fire til fungere hver gang, så vi kan overholde sejlplanerne, lyder det fra projektleder Trine Heinemann.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Mordsigtet død i cellen: Det ved vi lige nu

Ishockey

Bulldogs henter fan-favorit tilbage

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Ejendomsmæglere afviser at annoncere for kommunens grunde: - Vi driver forretning, ikke filantropi

Annonce