Annonce
forside

Ikke kun i Øhavet: Øresund-færger skifter også rute-navn

Foreløbig er den batteri-drevne Aurora den eneste Forsea-færge med det nye rederi-navn og i det nye turkis-farver. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Bølge af navne-ændringer skyller ind over dansk færgefart. Nyt navn på Helsingør-Helsingborg: Forsea

For nylig kunne vi fortælle, at det nu tidligere rederi Danske Færgers ruter bl. a. til og fra Spodsbjerg og Bøjden skiftede navn til hhv. Langelandslinjen og Alslinjen. Det sker på baggrund af den ensartethed ruternes nye ejer, Molslinjen, ønsker i markedsføringen af sine færgeforbindelser.

Nu er dansk færgedrifts aktuelle navneskift-bølge nået til Øresunds kyster. Nyt navn på Sveriges-ruten er Forsea.

På Øresund har der gennem nogle år blandt ikke-kyndige hersket nogen forvirring om, hvilken rute eller ejer, der stod bag forbindelsen Helsingør-Helsingborg. Forståeligt nok.

Et par af færgerne af modellen kendt fra Storebælts Vognmandruten er bemalet med HH-Ferries. De tre øvrige færger på samme rute er bemalet med Scandlines-logo og farver.

Begge de brugte navne trækker linjer tilbage til de rederier og ejerkredse, der har opereret på ruten, bl. a. skibsreder Per Henriksen, DSB, Stena Line og Scandlines.

Når tre af Øresund-færgerne bærer Scandlines-bemaling på skorsten og skibsside skyldes det ikke - som man måske skulle tro - at de ejes af eller har noget at gøre med de to Østersø-ruter under dette navn. Det har de ikke.

Scandlines-ruten på Øresund blev for nogle år siden overtaget af konkurrenten HH-Ferries. Men af markedsføringsmæssige årsager overfor primært tyske bilister på vej til Sverige fik den nye ejer lov til at beholde Scandlines-navnet, så færge-transporten kunne sælges som en pakke-løsning. Det samarbejde vil fortsætte under Øresunds-færgernes nye rutenavn, Forsea.

Navneskiftet fandt formelt sted fredag, da ruten officielt indviede to batteri-færger. Den ene, m/f Aurora, er allerede malet i det nye, turkis/blå design krydret med grønt batteri-logo.

I anledning af det nye navn og overgangen til batteri-drift var det lørdag muligt at sejle gratis med alle Forsea-færgerne.

Det nye navn og logo vil blive påmalet efterhånden som færgerne dokker.

Annonce
Slut med Scandlines og HH Ferries på Øresund. Nyt rederi-navn: Forsea. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Lørdag bød rederiet med det nye navn og de "nye" batterifærger på gratis prøvetur. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Travlhed på landgangsbroen før navneskiftet. Gulvet skal have påklæbet det nye Forsea-navn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Sådan fremtræder Øresund-færgernes nye logo. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tabet af tillid

Det er ikke bare ærgerligt, at døren fra nu af er låst af om aftenen på Ringe Bibliotek. Det er også urimeligt for flertallet af brugere. Alligevel er det en naturlig konsekvens, efter at stedet gennem nogen tid har været udsat for hærværk i et omfang, der er uden for det, der betegnes som god opførsel. God opførsel er ellers, hvad man burde kunne forvente, når kommunen tilbyder borgerne at komme gratis i kontakt med computerudstyr og bøger til udlån efter normal lukketid. En ekstra service, som det ikke er rimeligt, at flertallet skal udelukkes fra, fordi et mindretal vælger at misbruge den tillid, kommunen har lagt til grund for ordningen. At tillid bliver misbrugt rækker imidlertid ud over bibliotekets vægge. Tillid er nemlig den lim, der får samfundet til at hænge sammen. Tillid står mellem linjerne. Det er det selvfølgelige i, at man passer på hinanden og på ting - uanset om det er éns egne ting eller nogle, man får stillet til rådighed som f.eks. et møbleret bibliotek. Det er svært at se nogen have noget imod idéen om det aftenåbne bibliotek. På alle måder må det være attraktivt for borgere i Ringe at kunne bruge biblioteket, når det passer dem bedst - uanset om de tilhører dem, der gerne vil vide mere, eller dem der keder sig og savner et sted at være. Da biblioteket er ubemandet, koster det intet at drive ud over tilliden til brugernes gode opførsel. Når biblioteket i Ringe fremover er aflåst om aftenen, er det derfor ikke bare ærgerligt og urimeligt. Det er også trist, for det er et symbol på afviklingen af en åbenhed, som vores samfund i årevis har brystet sig af, og som adskiller sig fra andre samfund, der ikke tør nøjes med at bygge på tillid men er nødt til at gøre sig afhængig af dens modsætning - kontrollen. Kontrol koster. Det værste ved den er dog, at lige så let, den er at indføre, lige så lang tid tager det at genopbygge den tillid, der er gået tabt.

Odense

Letbanens etape to: Venstre vil lade vælgerne tale inden beslutning

Annonce