Annonce
Debat

Ikke et ord om herrehåndbold

Poul Kjærgaard. Foto: Lasse Hansen

Sportslørdag større end nogensinde - kom og vær med!

Fynsk sportsfest sprænger alle rammer. Læs om Sportslørdag her

Annonce

Klaus sagde farvel, mens millionerne tikkede ind

20190119 - sportsloerdag 070Foto: Jens Wognsen

Læs her om den fynske iværksætter, der var med til at udvikle app med verdensomspændende succes

Fremgangen forsætter: Fynske robotter ud til hele verden

Klaus Pedersen er en af drengene bag millionvirksomheden Too Good To Go. Foto: Mette Mørk

Fremgangen fortsætter i den fynske robotklynge, der kan melde om fremgang både i omsætning, eksport og antal beskæftigede. Læs det seneste kapitel i roboteventyret her

Byggeri for 800 millioner:

An engineer tries to put a ball into a cup through a remote manipulation system at Universal Robots's booth at the World Robot Conference (WRC) in Beijing, China August 20, 2019. REUTERS/Jason Lee

1600 statslige ansatte samles på kæmpekontor ved havnen. Læs den store historie her

Podcasten Danmark: De jagter kur mod sydamerikansk sovesyge

Skats ejendom på hjørnet af Thomas B. Thriges Gade og Buchwaldsgade. Foto: Michael Bager

Et eventyr står for døren for det fynske par Mads og Signe Høi Rasmussen. Sammen rejser de nemlig med deres to børn til Bolivia for at komme nærmere på en behandling af den gådefulde og dødelige sygdom, sydamerikansk sovesyge. Lyt til historien om deres forberedelser her

Skal vi ikke blive enige om, at der findes vigtigere ting i verden end svedige mænd med harpiks på fingrene? Så ikke et ord mere om den helt igennem ubetydelige slutrunde i boldspil, der afvikles i broderlandet i disse uger.

Der er nemlig langt mere format over den fynske sportsbegivenhed, der finder sted i Odense Idrætspark lørdag eftermiddag. Her har du til Sportslørdag muligheden for selv at få sved på panden og for at komme helt tæt på fynske topidrætsudøvere, der har gjort sig positivt bemærket på den nationale og internationale arena i 2019.

Dem har vi mange af på Fyn. Og de vil blive hyldet behørigt i eftermiddagens løb, når der sættes navn på "Årets Sportsnavn på Fyn", "Årets Fund på Fyn" samt "Fynske Bank Kammeratskabsprisen". Men nok så vigtigt danner sportens festdag også rammen om at synliggøre og påskønne fundamentet for stjernernes toppræstationer: idrætsforeningerne og de frivillige, der arbejder hårdt og passioneret for sporten. Deres indsats er ganske enkelt uvurderlig. Den har andel i æren for de resultater, der minder os om, at vi faktisk er i stand til at levere resultater i verdensklasse på Fyn.

Fynske resultater i verdensklasse leveres iøvrigt også uden for sportens verden. Det har avisen leveret flere eksempler på i den seneste uge.

Læste du eksempelvis historien om Klaus Bagge Pedersen fra Balslev? Den unge iværksætter var med til at skabe madspilds-appen Too Good To Go, som har bredt sig til i alt 14 europæiske lande. Lige nu puster han ud for at se sig om i verden og gøre klar til at realisere nye ideer.

Det er iværksætterhistorier, som den om Klaus, der giver håb for fremtiden. Fordi vi har brug for talenter med modet og evnerne til at skabe og tænke nyt. Iværksætterne med vinderinstinkt og viljen til at arbejde hårdt kan nemlig få afgørende samfundsbetydning. Se blot på robotbranchen, som leverede en af de bedste historier fra Fyn i ugens løb. Den fynske robotbranche buldrer derudaf og udbygger vedholdende sin position som en brølstærk spiller på den globale arena.

Det er godt at stive humøret af med oven på en uge, hvor den nationale stolthed blev skudt i sænk på den anden side af Øresund.

God weekend. Vi ses til Sportslørdag.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Trafik. Venstre ved man, hvor man har?

Synspunkt: For nylig havde Venstre følgende indlæg på Facebook med ledsagende grafik: ”Venstre stod inden valget i spidsen for en stor investeringsplan, som skulle sikre investeringer i en lang række vigtige vejprojekter. Den plan har Socialdemokratiet revet i stykker. Og dermed har Socialdemokratiet sat de vigtige vejprojekter i stå. Det gælder fx. en udvidelse af E20 syd om Odense. Imens holder bilisterne i Region Syddanmark i kø.” Ud over at det er en meget primitiv måde at fortælle tingene på, er det faktuelt forkert. Venstre har haft mange år som regeringsparti, hvor partiet kunne have sørget for udvidelsen af E20 hen over Fyn i al almindelighed og stykket syd om Odense i særdeleshed, men det er som bekendt ikke sket. Ifølge de nuværende aftaler er der afsat midler til at færdiggøre E20 mellem Odense vest og Aarup, herefter følger stykket mellem Aarup og Nørre Aaby. Først når disse to strækninger er udbygget, vil man efter planen tage hul på stykket mellem Svendborg-motorvejen og Odense vest. Sidstnævnte strækning er den, som Venstre nævner på Facebook. Den vil tidligst stå færdigt i 2027 ifølge Vejdirektoratets planer, altså om syv, skriver syv år. Og hvis den ikke kommer med i regeringens kommende infrastrukturplan, som skal binde landet bedre sammen og tilgodese både vejtrafikken og den kollektive trafik, så har det længere udsigter end syv år. Så man kan kun opfordre Venstre til at få forhandlet en ordentlig aftale i hus inden da. Når bilerne holder i kø, er det fordi, der er sket et uheld. Uheld sker, når man kører for hurtigt og for tæt på de forankørende. Som hyppig bruger af E20 fra Odense og over Lillebælt er det mit indtryk, at stykket mellem Nørre Aaby og Aarup er det sværest fremkommelige. I teorien må man køre 130 km/time i personbil, men kommer man fra Jylland klumper trafikken sig sammen, når der kun er to spor. Mange bilister kører alt for stærkt efter forholdene og holder ikke afstand. Det resulterer i ”elastik-kørsel”, farlige opbremsninger og færdselsuheld. Ved almindelig trafiktæthed kommer man faktisk hurtigere frem fra Aarup og østpå, hvor der p.t. er en generel øvre grænse på 80 km/time for alle køretøjer, resulterende i en glidende afvikling af trafikken. Men Venstre ved man, hvor man har. Deres protegeer, erhvervsrådene og erhvervschaufførerne, er rasende over ”spildtiden” i trafikken. Mange personbiler kører for stærkt efter forholdene og forårsager ulykker. Det resulterer i, at så ”holder bilisterne i Region Syddanmark i kø”. Det sker også med lastbiler, som kun må køre 80 km/time på motorvej. Den grænse er der meget få chauffører, der overholder. Og når ulykken sker, med én eller flere lastbiler involveret, går trafikken helt i stå, og så ”holder bilisterne i Region Syddanmark for alvor i kø”. I laaang tid. For at få en mere glidende afvikling af trafikken på E20 syd om Odense foreslås hastigheden på strækningen nedsat til 80 km/time for alle køretøjer. Det vil som sidegevinst give mindre skader ved trafikuheld, mindre belastning af sygehusvæsenet, mindre støj samt mindre udslip af CO2, NOx og partikler fra såvel person- som lastbiler. Vi savner politikere, der vil forhandle sig frem til landets bedste i stedet for at klage over, at deres plan ikke blev til noget. Politikere, der tør stå frem og sige, at det ikke er en menneskeret at ”tonse” af sted med for høj hastighed og med for kort afstand til de forankørende. Og vi savner bilister, der viser mere hensyn i trafikken.

Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Fyn

Vildt uheld på E20: Tidligst om en måned har politiet et svar

Annonce