Annonce
Kerteminde

I Munkebo sælger elcykler lige så godt som de almindelige - det er rekord i FriBikeShop-kæden

Jes har god grund til at smile stort. Foto: Janus Fabricius Nielsen.
Chefen for FriBikeShop i Munkebo er glad for at være placeret i Munkebo. Hver anden gang han sælger en tohjulet, er det en motoriseret en af slagsen.

- Det handler om ærlighed, dygtige medarbejdere og så en god placering, siger Jes Kirch Larsen.

De fleste tænker måske ikke, at Munkebo automatisk betyder, at man har god mulighed for at få solgt elcykler. Men det modsatte er faktisk tilfældet.

- Mange gider eller kan ikke cykle til Kerteminde eller Odense eller Langeskov. Det kan man med en elcykel, så det er nok en af grundene til, at vi sælger så mange.

Ud af alle 92 butikker i FriBikeShop-kæden, er Jes Kirch Larsens den, der sælger allerflest elcykler i forhold til almindelige cykler. Og selvom han er beskeden, så tillader han sig alligevel at påstå, at det hele ikke er placeringens skyld.

- Jeg tror, det handler om ærlighed. Vi siger det, som det er, og folk får altid god behandling, når de kommer herind. Så er det jo selvfølgelig også vigtigt, at mine medarbejdere gør deres arbejde godt.

Annonce
Det er efterhånden sjældent, at Jes selv reparerer cykler, men det ligger stadig i fingrene. Foto: Janus Fabricius Nielsen

Kommer langsvejs fra

Det er ikke kun mennesker fra Munkebo, der handler hos Jes Kirch Larsen og hans cykelmekanikere. De oplever nemlig, at folk fra både Faaborg og Middelfart valfarter til hans butik i Munkebo.

- Jeg tror bare, det handler om god service. Vi tilbyder for eksempel folk at låne en elcykel med hjem i en uge, for at se, om det er noget for dem. Når de gør det, så køber de ofte også cyklen.

- Oplever de at få god service, så siger de det videre til dem, de kender, og det er måske grunden til, at vi ser folk komme hertil, siger han.

Men det er ikke ren fryd og gammen i butikken.

Spår ny krise

Jes Kirch Larsen har været cykelhandler i 25 år, og i de senere år har han set nogen mærkelige tendenser.

- I de mange år, jeg har haft cykelbutik, der er de seneste tre-fire de mærkeligste. Jeg tror, at der kan være en ny krise på vej.

Blandt andet ser Jes Kirch Larsen, at mange køber cykler og elcykler på lån. Sjældent betaler folk den fulde pris eller i kontanter.

- Jeg tror måske, det kan indikere, at der er en ny krise på vej, siger cykelhandleren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Byggeri til 400 mio. kroner: Odenses borgmester glæder sig over ny kæmpemæssig investering i Odense

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Annonce